Gratulationer på sextioårsdagen, mopeden!

Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2012-03-29 10:31:00
Jan Olsson
Vilken härlig resa i nostalgins tecken! - Många minnen upprepades i texten,men PELLEGRINON glömde Du! - Men tack för minnena som jag upplevt med dessa "apparater"! -
Inlägg #2: Postat: 2012-03-29 11:08:00
Leif E Ström
Tack Lennart, som du vet att kan människan utsöndra vätskor av olika lukt och konsistens beroende på vilket sorts intag. Efter att ha åkt klart din nostalgitripp på nätet, påstod hustru att det luktade oljeblandat när jag gick förbi. Dagens cykel- moped och motorcykelpark i jämförelse med tidigt 50-tal, är som att jämföra antalet kineser och svenskar.

På bara ett år producerade/monterade Nymans i Uppsala 15000 mopeder, vars motordelar huvudsakligen kom från Tyskland.

Nymans succé med Autopeden, renderade företaget ett kassaflöde som räckte och blev över till en förstaplats som tillverkare av utbordarmotorer i Europa. M E E E R A.
Inlägg #3: Postat: 2012-03-29 11:16:00
Leif E Ström
Om någon motorintresserad läsare vill veta lite mer om en annan svensk succé inom motorcykelbranschen, har undertecknad, tecknad ned en kille som var något alldeles extra, men tyvärr alldeles för bortglömd. Länk: perspektivutifrnagnefit.blogspot.se
Inlägg #4: Postat: 2012-03-29 13:11:00
Leif-Arne Undvall
Min kompis hade en 90cc Kawasaki som var så "spinkig" att den togs för en moped. Den körde till mångas frustration från allt annat i mopedväg.
Inlägg #5: Postat: 2012-03-29 13:41:00
Janne B
PRÄSTEN OCH JAG// Bland mina första barndomsminnen från 1946 ca så var hur vi hade en präst som for omkring på en svart amerikansk Indian sommar som vinter.På vintrarna hade han en väldig fotsid päls på sig, som han band upp runt benen med läderremmar.Han bodde i en lång brant utförsbacke så där gick maskinen igång oavsett kyla! Men efter högmässorna hemma invid så fick kantorn och hans familj hjälpa prästen att springa igång INDIAN i en svag utförsbacke. Jag minns hur det var kallt o halt. Hur det rök då den gick igång och hur den smällde o hade sig.Tio år senare fanns det ganska många olika slags motorcyklar i den lilla socknen Ullene utanför Falköping. Jag körde både tunga o lätta maskiner då jag var endast 14 år gammal, ty så var seden o långt till "länsman". Samt "Nämndeman" blundade för grannsämjans skull.
Inlägg #6: Postat: 2012-03-29 13:49:00
Janne B
EN slags föregångare till mopeden var ju de s k 98 kubikarna som tillverkades av Husqvarna o flera andra företag.I flera fall inköptes motorerna från Tyskland och de hetta SACHKS ungefär. Men ramarna var helsvenska osv. Nymans i Uppsala kommer jag i håg. Våran skogvaktare hade en 98 med två växlar. Han skulle ut på både vägar och nästan stigar till sina skogsarbetare.Skulle tro att han hade ca 3 hästkrafter. Mopederna som kom sedan fick ha högst 0,8 häster. Så var en period med påhängsmotorer från bl a England o de hade bara 0,5 hästar. Räddning för många lantbrevbärare./ Det måste ha varit flera lagändringar på kort tid kring dessa nya motorfordon..../ Som 16 åring körde jag omkring med en skoter som folk kalla Vespa och Lambretta. Men just min var en tysk NSU PRIMA från Tyskland. En underbar apparat.
Inlägg #7: Postat: 2012-03-29 13:50:00
Janne B
Jag tror att vi på Sourze hade en ganska lång "debatt" på detta tema för ca 3-4 år sedan, till mångas nöje.
Inlägg #8: Postat: 2012-03-29 14:02:00
Janne B
Jag blev så entusiastisk för detta ämne att jag började skriva innan jag ordentligt läst artikeln.Men jag tackar för denna underbara artikel nu. Det ska ha funnits en dieselmotor att montera under vevhuset vid tramporna.Kan ha varit en skröna. Hur länge tillverkade danskarna sin berömda Knallert tro.? Ett tag byggde de en sidvagnsmotorcykel som hette NIMBUS, en slags efterapning av amerikans HD.
Inlägg #9: Postat: 2012-03-29 14:28:00
Leif-Arne Undvall
På sätt och vis var Nimbusen mer avancerad än en HD. Nimbusen hade likt en bil en längs monterad vattenkyld 4 cylindrig motor. Nimbus tillverkad ursprungligen dammsugare, riktigt kopplingen från dammsugare till MC är nog rätt diffus. Kanske kom idén till under en för tiden typisk dansk långlunch.
Inlägg #10: Postat: 2012-03-29 14:37:00
Lennart Lundwall
Kul att någon nämnde min favoritmotorcykel, danska Nimbus. Ramen var byggd av plattjärn som nitats samman och bar en 750 cc fyrcylindrig fyrtaktare monterad på längden, vilket innebar en förhållandevis enkel konstruktion av drivlinan, en kardan via växellådan rakt till bakhjulet. Ventilernas tryckvippor satt ovanpå topplocket, helt oskyddat under tanken och förgyllde miljön med sitt vippande, stilla rassel. Lättmekat utan kåpa, förstås. Enkel framfjädring, ofjädrad i bak och istället stor, väl avfjädrad förarsits av traktortyp. Stackars passageraren på den lilla kutsen på bakskärmen. Invärtes skador undveks med njurbälte. Kördes ofta med sidovagn för hela familjens bästa. Gjorde mycket nytta för småföretagare

Så härligt enkel i förhållande till t.ex. dagens Suzuki Hyabusa, 1300 cc, 210 hk, vikt 190 kg, 0-100 km/t på tre sekunder, toppar över 300 km/t. Varför leker jag med sådant när danskarna redan före kriget producerat Nimbus. Ni skulle bara höra avgasljudet...
Inlägg #11: Postat: 2012-03-29 16:17:00
Leif E Ström
Suzuki, ja någon båge att skryta över blev det aldrig, men jag tyckte grabben skulle få en skaplig då han fyllde 15. Först trodde jag att det var något fel på´n då han inte skulle ha moppe. Men sen svängde det över en natt och det var hot om självstympelse om han inte fick en. Nåja, vi föll till föga och köpte en Suzuki K50. Efter en månad ville han sälja oss ovetandes. Det ringde på dörren och utanför stod en minderårig spekulant. Driftig ja, han har tre företag men totalt oteknisk. Om jag fått en moppe med 4,5 hästar, med en strypt originalcylinder på 49 cc som med lite fingerfärdig gick att få upp i 70 km vid 5000 varv, hade jag kunnat visa upp den vilken dag som helst för er mina herrar.
Inlägg #12: Postat: 2012-03-29 17:06:00
Janne B
I mitt lilla samhälle hade jag nog den trögaste men mest pålitliga mopeden Husqvarna Novolett med kilrem i stället för kedja.Jag hade inte förberett mig för köpet alls. Så först när jag stod med betald moped på gatan insåg jag att den hade en helt osannolik koppling. Den högg i stället för att slira. Efter att ha måst laga den tre ggr började jag förstå hur fånigt jag måste göra för att den skulle funka bra. Jag måste trampa igång den med öppen "pysventil". KNÄPPMOPED.
Inlägg #13: Postat: 2012-03-29 17:13:00
Janne B
DEN FÖRSTA bok jag läste med stor iver var VÅR NIMBUSFÄRD som handlade om danska killar som körde Medelhavet runt bland annat genom norra Sahara. Sannolikt 1947. De hade ganska måmnga bekymmer med motorcykeln,bensinbrist,punkade däck osv. Mötte nog rövargäng o soldater utan diciplin osv.Vi kan ju nu fundera på hur vägarna genom Turkiet såg ut år 1947. Detaljerna har jag glömt men som helhet var det en underbar bok för mig. MC-Janne. TWN-Boss.
Inlägg #14: Postat: 2012-03-29 17:19:00
Leif-Arne Undvall
En bok jag läst handlade både om filosofi och motorcykelturer. Den heter "Zen och konsten att sköta en motorcykel" av Pobert M Pirsig. Lite om begreppet kvalitet och kvalitetens metafysik. Faktiskt högst läsvärd, för den som har vägarna förbi ett bibliotek.
Inlägg #15: Postat: 2012-03-29 18:32:00
Leif E Ström
Apropå danskar, kommer jag att tänka på Sven Hassel. Vidare då till WW II
och deras krigsmaskiner. Undra hur långt före BMW hade varit sina MC-konkurrenter om de sluppit att få sina verkstäder bombade och innan dess bara inriktning på flygmotortillverkning samt krigsutrustning. Här hemma kördes det med hemvävda Monark-Albin, Husqvarna samt några några till.
Men hästkrafter fann det gott om. I ett regemente 1937, fanns det 560 hästar, 156 vagnar, 153 lätta vagnar, 1 tjänstebil på 3800 mannar. Är det bekant att Husqvarna Motorcyklar i dag är ett dotterbolag till BMW?
Inlägg #16: Postat: 2012-03-29 20:07:00
Lennart Lundwall
Vi lekte med en gammal Monark-Albin hemma i byn. För varje kolvslag blev det en liten grop i grusvägen. Kunde den varva mer än 2000 v/min är frågan?

Rödstrecket på varvräknaren på en modern japansk 4-cyl. sexhundrakubikare ligger på 14000 varv/minut. Den klarar 16000 kortare stunder. Allt ska snurra fortare numera. Ändå kvalitet: Min förra Yamaha 750 rödstreck vid 11000 har gått 19000 mil utan att öppna motorn, enligt nya ägaren. Grejer det.

Ang. BMW: Äntligen ifatt riskokarna från japan. Härlig kvalitet men tyvärr oerhört pris.
Inlägg #17: Postat: 2012-03-29 20:59:00
Jan Brunnegård
Leif E Ström nr 15 // Du räknar upp levande hästkrafter mm .Jag är född mar 1939 och har suddiga minnen från 1944 1945. Då socknens skolgård gång på gång fylldes av regementshästar o alla slags kärror de drog med sig. Rykande kokvagnar minns jag. Tält på åkern mitt emot. Något år senare kom stridsvagnar dundrande från P regementet i Skövde.Det var vinter och man ockuperade nästan hela skolhuset inkl lärarbostad. Därtill byns Missionshus, som de visade föga aktning. Statens egen kyrka rördes inte men missionshuset for illa. Med sprit o rök o allt o ingen städning./ Åren efter kriget pågick en massiv upprustning i alla vapenslagen. Jaktplan flög ständigt över byn. HITLER var död men nu gällde det att skydda sig från STALIN.
Inlägg #18: Postat: 2012-03-30 10:58:00
Leif E Ström
#16,Lennart, om om-givningen haft en susning om vilka varvtalsbilder som förevisades dig då du lägrade dina fartvidunder, hade förmodligen vissa åtgärder vidtagits. Som jag ser det nu är det ingen tillfällighet att du kåserar och orerar bättre än de flesta. Men det verkar vara tillfälligheter som gjort möjligheten att vi får tillgodogöra oss dina alster på bl.a. "Såsen". Körde en Monark Blue Arrow, den behövde inga mätare alls, den parkerades lite vid sidan och så promenerades det fram till grabbarna med Triumph Bonneville, BSA, Matchless samt någon enstaka Norton. Maskinen med ständiga ramproblem.

#17, Jan Brunnegård, dina observationer angående ett ständigt surrande över ditt huvud, var en följd av att Sveriges flygvapenmakt var den näst största i västmakternas Europa.
Inlägg #19: Postat: 2012-03-30 13:18:00
Jan Brunnegård
LEIF 18 / Ja så var det o det mesta var hemmagjort av bästa klass. Gåbg på gång så tillverkade via nya sorters plan som var snarlika det bästa i USA och England. Jagh minns Tvestjärten J21 som i Enland kallades Vampire osv. Tunnan hette väl SAABRE där borta, rätt kul. Vad gäller jagare mm kunde de nästan inte räknas. Jag drev gäck med Försvaret o erbjöd mig att bli Ubåtskapten, skriftligen. Det uppskattades ej.// Sannolikt hade Sveriges regering ställts inför ett ovillkorligt val. GÅ MED I NATO ELLER SKAFFA MOTSVARANDE GREJER SJÄLVA
Inlägg #20: Postat: 2012-03-30 13:47:00
Leif E Ström
"19 Jan B, Så lätt man hamnar i skyn, men varför inte. Försvaret visste inte vad de gick miste om. Det där med Nato och svensk säkerhetspolitik har väl studerats till och från, vad gäller anslutningen till Nato, så var inte USA:s prio ett att Sverige skulle anslutas. Utan vara en buffertzon, mellan Kekkonens Finland och Natos Norge. Tanken var att Sverige skulle bibehållas neutralt för att inte direktkontakten med öststaterna skulle utmynna i ett totalkrig. Neutralitet, det är svår det. Svårast blr det när man skall dra gränser mellan neutralitet och åsiktsneutral.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...