Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Kul att någon nämnde min favoritmotorcykel, danska Nimbus. Ramen var byggd av plattjärn som nitats samman och bar en 750 cc fyrcylindrig fyrtaktare monterad på längden, vilket innebar en förhållandevis enkel konstruktion av drivlinan, en kardan via växellådan rakt till bakhjulet. Ventilernas tryckvippor satt ovanpå topplocket, helt oskyddat under tanken och förgyllde miljön med sitt vippande, stilla rassel. Lättmekat utan kåpa, förstås. Enkel framfjädring, ofjädrad i bak och istället stor, väl avfjädrad förarsits av traktortyp. Stackars passageraren på den lilla kutsen på bakskärmen. Invärtes skador undveks med njurbälte. Kördes ofta med sidovagn för hela familjens bästa. Gjorde mycket nytta för småföretagare Så härligt enkel i förhållande till t.ex. dagens Suzuki Hyabusa, 1300 cc, 210 hk, vikt 190 kg, 0-100 km/t på tre sekunder, toppar över 300 km/t. Varför leker jag med sådant när danskarna redan före kriget producerat Nimbus. Ni skulle bara höra avgasljudet...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?