Inlägg #1: Postat: 2012-03-15 13:55:00 | |
Jan Brunnegård |
Vägen från synd till frälsning
Min morfar var skollärare från 1899, men efter några eventuellt syndfulla år for han mycket omkring som lekmannapredikant. Detta även sedan han blivit pensionerad. Han cyklade och åkte tåg till sina predikoställen. Efterhand kunde han köpa sig en fin bil. Det hända att han hämtades med roddbåt i Bohuslän och togs över till en ö med Missionshus. Jag har varit på plats och "de gamle" berättade om detta. Han hade en alldeles bestämd predikoordning, som han varierade lite efter vad min moder Margit berättade en gång. Jag var med på några av hans predikoresor, så även några av mina syskon. 1. Vägen från synd till frälsning var att man var klart medveten om att man syndat mot Gud och sina medmänniskor, inte bara gjort ett litet misstag. 2. Steg två var att syndaren verkligen ångrade sig, verkligen upplevde behovet att förlåtelse och upprättelse. Han skulle uppleva sig som oren i stort behov av att tvätta sig ren i andlig mening. Många väckelsesånger handlade om detta. 3.Nu var det nödvändigt att göra BOT mot dem man felat mot, inte bara en snabb ursäkt, utan verkligen på ngt sätt betala den skada som man gjort medmänniskan. Ja det kunde ju hända att syndaren fick gå runt till mycket folk och be om deras förlåtelse. Det var som att gå på en törnestig. 4. I nästa skede var det nödvändigt att verkligen BÄTTRA sig och sitt leverne, så att man inte syndade och skadade igen. Morfar predikade att detta sannerligen inte var något enkelt, det var något av en kamp på liv och död, som kunde vara livet ut. Här behövde man allt stöd av en kristen församling, som kunde vara föredöme och lära ut frälsningens väg. 5. Om man verkligen på fullt allvar tagit dessa steg så kunde en människa få syndernas förlåtelse och starkt uppleva sig som frälst från mycket av det onda. 6. Resten av livet beskrevs ofta som en Pilgrimsvandring mot Jerusalem, där man ideligen stötte på svårigheter och frestelser. Detta är fantastiskt skildrat i en av världens mest lästa böcker på 1800-talet KRISTENS RESA av baptisten J Bunyan. Denna satt flera varv i fängelse för sin tro. 7. Sedan gällde det för den kristne att dagligen leva så nära Herren att synden inte lockade. Den kristne skulle vara ett föredöme för alla andra, vara bästa möjliga trossyskon, bästa granne, bästa yrkesutövare med mera. Mitt i allt detta skulle man uppleva den stora glädjen med det nya livet, att man var buren av Gud och hans Församling. Hur predikas det i dag? Gå gärna till en kyrka några ggr och ta reda på det! Jan "diakon" |
Inlägg #2: Postat: 2012-03-15 14:34:00 | |
Leif Erlingsson |
Äger faktiskt ett ex. av "En Kristens Resa", tryckt i Stockholm 1890.
|
Inlägg #3: Postat: 2012-03-15 16:29:00 | |
Jan Brunnegård |
Jag hade ett tag fyra väldigt olika utgåvor av denna bok. hade lite planer på att fara ut i församlingarna och berätta om den. Men så blev jag för sjuk. Vad kan boken ha att säga oss i dag? Är morfars punkter alls relevanta i dag ? OSV.
|
Inlägg #4: Postat: 2012-03-15 22:21:00 | |
Bizon |
Jan #3
Ja vad kan gamla texter ha att förtälja nutidens människor? Främst beror det nog på vad det är för tex det handlar om, men generellt kan jag nog tänka mej att texter med kristna eller andra religiösa budskap inte så gärna går hem hos folk som tycker att sådant trams inte har någon relevans för det betydligt mer från sagor avskalade livet av i dag. Men din morfars punkter behöver för den skull inte vara så helt främmande. Skuldmedvetenheten är en förutsättning för om man kan förstå vad man åsamkat andra människor. För ånger krävs empati - och empatisk förmåga kommer ofta av att man själv blir sedd och förstådd - så för att en människa ska kunna ta till sej den upprättelsen behövs både en sorts förståelse från omvärlden och att få tillfälle till någon form av gottgörelse. Samhällstjänst har blivit ett bra alternativ för rehabiliteringen av förhållandevis yngre brottslingar. Återfall till kriminalitet brukar förhindras genom att den som inte vill hamna i samma sits igen, eller fängelse får ett arbete och någon stans att bo. Hur det predikas i dag vet jag inte - sist jag var i en kyrka, har jag ingen aning om vad som sas det var många år sedan. Men man kan kanske tänka sej att det är som på högmässan i P1 - ibland verkar dom ha ett helt koppel skruvar lösa, men rätt som det är är det någon vettig person som tonat ner den värsta sakralierna och pratar om livets mer levande och aktuella spörsmål - kunde det vara så så kanske fler skulle finna lite mening i skenheligheten. |
Inlägg #5: Postat: 2012-03-15 22:42:00 | |
Jan Brunnegård |
Bizon / tack för denna fundering.Jag har haft många religiösa texter genom åren, en del har passerat ganska oförmärkt o0ch andra har noterat hundratals läsare efterhand.Folk som sökt på nätet på vissa ord har ofta kommit till mina texter. Men rent generallt kan nog sägas att texter i trosfrågor möter föga intresse hos de yngre. Folk över 50 år har ofta egna erfarenheter på ngt sätt om frikyrkorna.De har åsikter. Men de flesta yngre har nästan noll kunskaper om Samfund och vad en förtsamling är./ Detta märks även i frågesporten i SVT kl 1900 på kvällarna.Bibelkunskapen hos många är NOLL. Varmt tack för svaret Bizon.
|
Inlägg #6: Postat: 2012-03-16 02:14:00 | |
Lennart Asp |
#1: Bra predikan din morfar levererade, sjuttiotreårige Jan. : Men hur gör man om man får "syndernas förlåtelse" av Gud och sig själv, men inte av den som anser sig förfördelad av dig? :
|
Inlägg #7: Postat: 2012-03-16 02:15:00 | |
Lennart Asp |
#2: Då är vi TRE, Leif. :
|
Inlägg #8: Postat: 2012-03-16 11:11:00 | |
Bizon |
Jan #5 Tack även till dej.
Som du säkert förstått så har jag kikat lite bakom kristenhetens kulisser - inte för att jag på något sätt är direkt bibelkunnig, men jag har i vart fall skaffat mej en viss orientering. Jag är ju aningen debattsugen emellanåt och har mött en del präster och frikyrkofolk från en hel del olika samfund i akt och mening att få någon sorts förståelse för vad dom tror på. Och säkert delar vi liknande erfarenheter vad gäller förnuft, sans och mental status hos dessa vi kallar "troende". En del människor är framför allt människor, goda, empatiska och med en verklig vilja att underlätta livet för andra mindre lyckligt lottade människor. Jag tänker på en av min barndoms speciella bekantskaper "Major Seg" på frälsningsarmén - vi ungar i alla åldrar kallade henne för "Tant Alis". Hon gick runt bland barnfamiljerna på söder i Stlm och noterade vilka familjer som behövde lite hjälp - och "frälsis" julgransplundringar var en av årets höjdpunkter. Jag upplevde aldrig på den tiden det religiösa som särskilt besvärande hos Frälsningsarmén - hos pingstvänner, gehovas vittnen samt hos maranata på sin tid tycker jag däremot att det slog över emellanåt till vad jag menar det oanständiga. Men vad jag förstår finns det folk och fän över allt i denna värld. Ha en bra dag. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.