Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jan #3 Ja vad kan gamla texter ha att förtälja nutidens människor? Främst beror det nog på vad det är för tex det handlar om, men generellt kan jag nog tänka mej att texter med kristna eller andra religiösa budskap inte så gärna går hem hos folk som tycker att sådant trams inte har någon relevans för det betydligt mer från sagor avskalade livet av i dag. Men din morfars punkter behöver för den skull inte vara så helt främmande. Skuldmedvetenheten är en förutsättning för om man kan förstå vad man åsamkat andra människor. För ånger krävs empati - och empatisk förmåga kommer ofta av att man själv blir sedd och förstådd - så för att en människa ska kunna ta till sej den upprättelsen behövs både en sorts förståelse från omvärlden och att få tillfälle till någon form av gottgörelse. Samhällstjänst har blivit ett bra alternativ för rehabiliteringen av förhållandevis yngre brottslingar. Återfall till kriminalitet brukar förhindras genom att den som inte vill hamna i samma sits igen, eller fängelse får ett arbete och någon stans att bo. Hur det predikas i dag vet jag inte - sist jag var i en kyrka, har jag ingen aning om vad som sas det var många år sedan. Men man kan kanske tänka sej att det är som på högmässan i P1 - ibland verkar dom ha ett helt koppel skruvar lösa, men rätt som det är är det någon vettig person som tonat ner den värsta sakralierna och pratar om livets mer levande och aktuella spörsmål - kunde det vara så så kanske fler skulle finna lite mening i skenheligheten.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?