Leif GW Persson kommer att lösa Palme-mordet

Showing page 9 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #161: Postat: 2012-03-14 22:51:00
Lennart Asp
#155: Lasse, jag tror att du missade en bokstav? Anonym räknade "med ett normalt gångtempo 6km/h" ...
Inlägg #162: Postat: 2012-03-15 00:02:00
Lennart Asp
Jag tror att jag är den första att gratulera dig på din sjuttiotreårsdag, Jan! :
Inlägg #163: Postat: 2012-03-15 01:01:00
Anonym
”Nu kom du väl lite på vingel när du påstår att 6 minuter per kilometer är normalt gångtempo.”

Jag sa att normalt gångtempo är 6 km/h. Det blir 1,67 m/s och man avverkar då 120 meter på cirka 70 sekunder.

”Nu vill jag påstå att CP förflyttade sig betydligt fortare än makarna Palme, där steglängden för Lisbet var säkert hälften än den som CP kunde prestera, videoinspelning finns när han är på språng i Sollentuna.”

Det hade inte spelat någon roll om CP så hade kunnat springa snabbare än Usain Bolt. Poängen är att Palmes promenad mellan Sari och Dekorima enligt all rim och reson tar _max_ tre minuter. Detta framkommer om man tar i beräknande den totala tiden från Grand till Dekorima på sex minuter, samt den korta sträckan mellan Sari och Dekorima. Dekorimamannen har enligt förra inläggets argumentering vilket är en uppgift du inte har svarat på stått i hörnan i _minst_ fyra minuter. Om CP då går bakom paret fram tills övergångsstället, så har han _minus_ en minut på sig att komma fram till Dekorima. Med andra ord kommer CP fram till hörnan tidigast en minut efter att paret har passerat – och detta om han har teleporterat sig dit med en språngmarsch dit inräknad tar det ytterligare minst 30 sekunder. Slutsats: antingen har CP förmågan att vara på två ställen samtidigt, eller så har gärningsmannen inte gått bakom paret.

Ovanstående går inte att styrka med 100 säkerhet, utan det är argument och slutsatser som bygger på vad vi vet om tider, vad vittnen sagt och vad som är rimligt. Om man mixtrar med tiderna kan man möjligtvis få det hela att gå ihop, men då krävs det att man ställer upp ett orimligt scenario. Olsson/Åsgård försökte lösa ovanstående problem och fick just ett farsartat mordscenario. Dessa ”experter” driver tesen att CP gick över vägen och förbi paret när de stannade vid Sari, för att sen släppa förbi dem och sen gå förbi dem igen vid nästa skyltfönster och slutligen skjuta vid Dekorima. Behöver man ens påpeka hur knasigt detta är? Det förutsätter för det första att Lisbeth helt har missat att CP har cirkulerat runt dem längs Sveavägen. Dessutom tar det inte i beaktande att Morelius har sett mördaren stå vid hörnet i 4-5 minuter.

”Du vill till varje pris framhärda att det inte var CP som var den skyldige till mordet och jag har motsatt åsikt, så vi kommer nog aldrig överens på den punkten.”

Det stämmer inte att jag ”till varje pris” vill framhärda CPs oskuld. Jag vill veta sanningen. Om det framkommer starka belägg för att CP höll i pistolen så är jag den första som blir glad. Det betyder ju att statsapparaten inte är inblandad. Tyvärr finns det mycket lite som tyder på CP som gärningsman.

Du skriver att vi aldrig kommer bli överens om CP. Betyder det att du under inga omständigheter kan ändra uppfattning? Det finns inget som kan övertyga dig? Då måste jag tyvärr meddela att du har blivit dogmatisk. Du måste vara beredd på möjligheten att du kan ha fel.
Inlägg #164: Postat: 2012-03-15 01:06:00
Anonym
Jan #154:

Fin kommentar av dig också. Tack. Jag passar på att gratulera på födelsedagen. Hoppas att du får en bra dag :
Inlägg #165: Postat: 2012-03-15 08:36:00
Jan Olsson
Gratulerar min namne på födelsedagen! - Jan.
Inlägg #166: Postat: 2012-03-15 12:27:00
Janne Jubilar
HURRA för oss alla som fyller år någon gång i år ;-
Inlägg #167: Postat: 2012-03-15 12:38:00
Lasse i Gatan
#161/Lennart/ Det blev ett läsfel från min sida. Jag hade själv varit ute på ett långpass och då blir man lite seg i skallen. Vidhåller ändå att CP han ta sig till hörnan med betydligt högre hastighet än makarna Palme när han var säker på att paret skulle passera Dekorimahörnan. Att det rörde sig om två skyltfönster som paret skulle betrakta har Anonym svårt att sätta på pränt. De har också gått långsamt därifrån, det finns noterat i utredningen 307 sidor. Någonstans har jag läst att fastställandet av tidpunkten för mordet var när Inge Morelius sällskap gjorde den sista bankomattrasaktionen, alltså 23.21? CP har fått med all säkerhet ett par minuter på sig att ställa sig vid Dekorimahörnan . Alla vittnens tidsangivelser förutsätter också att man har en klocka som går rätt eller har alla använt sig av tidtagarur? Läste du den här länken. Länk: leopoldreport.com
Inlägg #168: Postat: 2012-03-16 00:19:00
Anonym
Lasse #167:

"Vidhåller ändå att CP han ta sig till hörnan med betydligt högre hastighet än makarna Palme när han var säker på att paret skulle passera Dekorimahörnan."

Okej, vi antar mot bättre vetande att Morelius har misstagit sig grovt om tiden. Du måste fortfarande förklara hur det kan komma sig att ingen har sett gärningsmannen springa till Dekorima? Det var ändå ett 30-tal personer runt mordplatsen - ingen har sett någon springa dit och ställa sig.

"Att det rörde sig om två skyltfönster som paret skulle betrakta har Anonym svårt att sätta på pränt."

Icke. I inlägget skriver jag: "Dessa ”experter” driver tesen att CP gick över vägen och förbi paret när de stannade vid Sari, för att sen släppa förbi dem och sen gå förbi dem igen vid nästa skyltfönster och slutligen skjuta vid Dekorima."

Att paret tittade i två skyltfönster försvagar inte mitt resonemang. Däremot anser jag ändå att man kan ifrågasätta det andra skyltfönstret som en efterhandskonstruktion av Palmeledningen för att få tiderna att gå ihop. Får att få in CP vid Dekorima minuter innan skotten måste utredarna slipa på sin teori - dvs. sakta in Palme något enormt den sista biten av promenaden så att scenariot blir gångbart ursäkta göteborgsskämtet. Istället för gångbart blir det farsartat. Man gör ett klassiskt logiskt misstag. Man utgår från en teori, för att sen anpassa omständigheterna efter just denna teori. Bättre är naturligtvis att väga in samtliga omständigheter, för att därefter formulera teorin. Men det är kanske för mycket begärt av erfarna mordutredare.

"Någonstans har jag läst att fastställandet av tidpunkten för mordet var när Inge Morelius sällskap gjorde den sista bankomattrasaktionen, alltså 23.21?"

Nej, bankomaternas klockor går inte att lita på. Om man kollar på Björkmans och sällskapet Morelius kvitton så inser man att tiderna inte stämmer. Konstigt nog gjorde utredarna ingen kontroll hos banken om hur fel klockorna gick vid mordkvällen. Hade det gjorts hade det varit betydligt lättare att göra en tydlig kronologi. Tydligen var det inte så viktigt att fastställa kronologin vid ett statministermord. Det är faktiskt information som kan vara av yttersta vikt om det sätts i sammanhang med andra faktorer.

Ljungkvists larmsamtal ligger till grund för fastställandet av mordtidpunkten. Han ringde LAS vid denna tid 90 000 i princip omedelbart efter skotten men ingen svarade på ca 45 sekunder så han la på. Ljungkvist blev bedd av Palmeutredningen att göra en rekonstruktion på plats vid Sveavägen helt själv, utan hjälp av poliser, och det är sen dessa uppgifter som ligger till grund för Palmeutredningens mordtidpunkt på 23:21:30 - 10 sek. Att tiden kan bestämmas så exakt beror på att LAC-bandet som spelar in alla samtal på LAS har ett spår med Fröken Ur. Poutiainen gjorde en mycket rigorös och grundlig analys av utredarnas tidslinje och kom fram till att dem hade misstagit sig om denna tid jag kommer inte ihåg med hur mycket, men det var en betydande skillnad. Överhuvudtaget var utredarna mycket ointresserade och dåliga på att fastställa tider. Poutiainen argumenterar för övrigt mycket övertygande för att det första larmet från Järfälla Taxi fördröjdes med två minuter, medvetet eller omedvetet. Om detta stämmer så hade mordet med största sannolikhet varit polisiärt uppklarat timmar efter skotten. Piket 3230 med Djurfeldt i spetsen missade ju som bekant mördaren med bara sekunder när han sprang utmed David bagares gata.
Inlägg #169: Postat: 2012-03-16 00:41:00
Anonym
CP har fått med all säkerhet ett par minuter på sig att ställa sig vid Dekorimahörnan.

Ja, om paret Palme tar 5 minuter på sig att gå 120 meter. Det har dem emellertid inte gjort. Fauzzi vittnar ju om att paret Palme går fortare än Björkman längs med Sveavägen. Vid rekonstruktionen fastställdes det att paret Palme borde ha varit framme ca 40 sekunder tidigare med samma gångtakt som Fauzzi. Hur som helst är det inte nära den tid som behövs för att CP ska ha tid att ställa sig i hörnan minuter innan.

"Alla vittnens tidsangivelser förutsätter också att man har en klocka som går rätt eller har alla använt sig av tidtagarur?"

Som jag har skrivit ovan måste man gå på subjektiva tidsupplevelser samt den absoluta tiden mellan bankomatuttagen. Om en person Morelius vittnar om 5-6 minuter så kan man dock vara tämligen säker på att det handlar om minst 2-3 minuter. Och det räcker för att en bakomvarande gärningsman ska bli orimlig i ett mordscenario.

"Läste du den här länken. länk"

Vad är det jag ska uppmärksamma där? Det är endast ett subjektivt utdrag från två vittnesförhör där innehållet för övrigt starkt talar mot CP som gärningsman. Vill man få en rättvis helhetsbild av vad en person har observerat så bör man emellertid läsa allt som har framkommit vid samtliga förhör med personen. Ett stort antal av förhören som gjorts hittar man här: Länk: itdemokrati.nu klicka på namnen till vänster.
Inlägg #170: Postat: 2012-03-16 00:51:00
Anonym
För övrigt hade det varit spännande att höra hur CP-anhängare förklarar diskrepansen i signalementsuppgifter på Grandmannen och Gärningsmannen.

Grandmannen: Blå dunjacka, stålbågade glasögon, ljust hår/keps
samstämmigt mellan fyra-fem vittnen

Gärningsmannen: Fladdrande rock, mörkt hår/mössa
samstämmigt mellan ett tjugotal mordplatsvittnen

Uppenbart är det inte samma person.
Inlägg #171: Postat: 2012-03-16 22:18:00
Jan Brunnegård
15 mars har alltid varit en bra dag för mig men en eländig dag för många andra. "Ett norsk jätteplan försvunnet i svenska fjällen", är det senaste...
Inlägg #172: Postat: 2012-03-17 17:44:00
Jan Brunnegård
Ska jag orka skriva ngt om mina erfarenheter av Herculus?
Showing page 9 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...