Valt inlägg:
Lasse #167:
"Vidhåller ändå att CP han ta sig till hörnan med betydligt högre hastighet än makarna Palme när han var säker på att paret skulle passera Dekorimahörnan."
Okej, vi antar mot bättre vetande att Morelius har misstagit sig grovt om tiden. Du måste fortfarande förklara hur det kan komma sig att ingen har sett gärningsmannen springa till Dekorima? Det var ändå ett 30-tal personer runt mordplatsen - ingen har sett någon springa dit och ställa sig.
"Att det rörde sig om två skyltfönster som paret skulle betrakta har Anonym svårt att sätta på pränt."
Icke. I inlägget skriver jag: "Dessa ”experter” driver tesen att CP gick över vägen och förbi paret när de stannade vid Sari, för att sen släppa förbi dem och sen gå förbi dem igen vid nästa skyltfönster och slutligen skjuta vid Dekorima."
Att paret tittade i två skyltfönster försvagar inte mitt resonemang. Däremot anser jag ändå att man kan ifrågasätta det andra skyltfönstret som en efterhandskonstruktion av Palmeledningen för att få tiderna att gå ihop. Får att få in CP vid Dekorima minuter innan skotten måste utredarna slipa på sin teori - dvs. sakta in Palme något enormt den sista biten av promenaden så att scenariot blir gångbart ursäkta göteborgsskämtet. Istället för gångbart blir det farsartat. Man gör ett klassiskt logiskt misstag. Man utgår från en teori, för att sen anpassa omständigheterna efter just denna teori. Bättre är naturligtvis att väga in samtliga omständigheter, för att därefter formulera teorin. Men det är kanske för mycket begärt av erfarna mordutredare.
"Någonstans har jag läst att fastställandet av tidpunkten för mordet var när Inge Morelius sällskap gjorde den sista bankomattrasaktionen, alltså 23.21?"
Nej, bankomaternas klockor går inte att lita på. Om man kollar på Björkmans och sällskapet Morelius kvitton så inser man att tiderna inte stämmer. Konstigt nog gjorde utredarna ingen kontroll hos banken om hur fel klockorna gick vid mordkvällen. Hade det gjorts hade det varit betydligt lättare att göra en tydlig kronologi. Tydligen var det inte så viktigt att fastställa kronologin vid ett statministermord. Det är faktiskt information som kan vara av yttersta vikt om det sätts i sammanhang med andra faktorer.
Ljungkvists larmsamtal ligger till grund för fastställandet av mordtidpunkten. Han ringde LAS vid denna tid 90 000 i princip omedelbart efter skotten men ingen svarade på ca 45 sekunder så han la på. Ljungkvist blev bedd av Palmeutredningen att göra en rekonstruktion på plats vid Sveavägen helt själv, utan hjälp av poliser, och det är sen dessa uppgifter som ligger till grund för Palmeutredningens mordtidpunkt på 23:21:30 - 10 sek. Att tiden kan bestämmas så exakt beror på att LAC-bandet som spelar in alla samtal på LAS har ett spår med Fröken Ur. Poutiainen gjorde en mycket rigorös och grundlig analys av utredarnas tidslinje och kom fram till att dem hade misstagit sig om denna tid jag kommer inte ihåg med hur mycket, men det var en betydande skillnad. Överhuvudtaget var utredarna mycket ointresserade och dåliga på att fastställa tider. Poutiainen argumenterar för övrigt mycket övertygande för att det första larmet från Järfälla Taxi fördröjdes med två minuter, medvetet eller omedvetet. Om detta stämmer så hade mordet med största sannolikhet varit polisiärt uppklarat timmar efter skotten. Piket 3230 med Djurfeldt i spetsen missade ju som bekant mördaren med bara sekunder när han sprang utmed David bagares gata.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?