Leif GW Persson kommer att lösa Palme-mordet

Showing page 8 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #141: Postat: 2012-03-14 05:33:00
Anonym
"Paret korsade Sveavägen strax efter passagen av kiosken där innehavaren med hundra procents säkerhet i en vittneskonfrontation identifierade CP som den man som följde efter paret förbi kiosken."

Detta stämmer inte riktigt. Om du läser vittneskonfrontationen med Ljubisa Navic så ser du att han är mycket vag vad gäller signalementsuppgifter. Under vittneskonfrontationen så är han velig, osäker, obestämd och kan egentligen inte peka ut något substansfullt. Han nämner själv upprepade gånger "jag vet inte" och "jag är osäker". Han nämner för övrigt att den person han ser var vithårig han menar nog ljushårig men detta stämmer som bekant inte på CP. Efter konfrontationsförhöret ringde han emellertid till polisen och var nu helt plötsligt helt säker på att det var personen med nummer 8 som han hade observerat bakom paret Palme. Under förhöret ger han argument varför det inte kan vara nummer 8, medan han timmar senare är övertygad att samma person är den rätta. Man kan i princip ogiltigförklara detta vittnesmålet. Speciellt med tanke på att det handlar om att peka ut en man tre år efter en iaktaggelse som han gjort en mörk kväll under några sekunder, där han enligt egen utsago bara sett personen från sidan.
Inlägg #142: Postat: 2012-03-14 10:10:00
Jan Brunnegård
Vi är rätt fantastiska som med största inlevelse diskuterar ett mord begånget en gång för länge sedan. Tyvärr bevisar det att vi har enormt olika människovärde. Hur många andra ouppklarade mord skedde det året, som vi diskuterar fortfarande? Superkändisars öde kan diskuteras i 30 år medan Medelsvensson glöms fort.
Inlägg #143: Postat: 2012-03-14 12:00:00
Jan Olsson
Gustav den tredjes död har från och till nämnts otaliga gånger de sista 250 åren!! - Eller från 1600-talet,slaget vid Lutzen,som exempel,detta är historia,vår historia! - Medelsvenskson,som jag kallar honom,glöms inte heller bort,är fullt levande,så länge någon finns kvar som minns honom! - Eller henne! - Det är den släktens historia! - Skulle han sedan råkat bli mördad,ouppklarat eller ej,var så säker,vad släktingarna pratar om detta! - Eller vad tror Du Jan?
Inlägg #144: Postat: 2012-03-14 12:24:00
Jan Brunnegård
Jan O / Det var många kloka ord på få rader. Låt mig "grunna" så kanske jag återkommer....
Inlägg #145: Postat: 2012-03-14 14:10:00
Anonym
Jan:

Jaha, så när man går in på detaljer så har man gått för långt? Du menar att vi ska acceptera den enkla "sanningen" som framförs i korta artiklar på Aftonbladet? Då kan vi lika gärna slå fast att CP mördade Palme. En ensam gärningsman är ett bekvämt svar, man kan fortsätta sätta på sig sina skygglappar och tro att makten vill en allt gott. Alternativet är att läsa på ordentligt och ta reda på sanningen - men då har man väl för mycket "inlevelse". Om du inte har något att tillföra diskussionen, så är det ingen som tvingar dig att skriva här. Det står dig helt fritt att diskutera andra saker - men då är det kanske bättre att ta detta på en arena där vi inte diskuterar på Palme-mordet.

Man behöver inte reducera och negligiera andra mord för att diskutera Palme-mordet. Var har du fått det ifrån? Men nu råkar det vara så att Palme-mordet omges av en del speciella omständigheter. Mycket tyder nämligen på att sanningen finns bevarad inom statsapparaten, säkerhetspolisen och kanske går ända upp till regeringsnivå. Då ställer det mycket, mycket viktiga frågor om statens funktion, rättssystemets beskaffenhet och legitimitet. Det handlar om eventuellt hyckleri och mörkläggning inom maktens korridorer. Det är bland annat detta som gör Palme-mordet värt att diskutera, och man behöver inte säga att Palme var mer värd som människa för att debattera detta. Det är lite som att säga: man får inte diskutera sveriges välfärdssystem eftersom det finns fattiga som dör av hunger varje dag i Afrika. Det ena utesluter inte det andra - man bör givetvis granska både-ock. Om vi ska förminska diskussionen av Palme-mordet till en onödig syssla, vad bör vi inte då göra med t.ex. Melodifestivalen? Det borde i sådana fall bli förbjudet i lag att titta på detta i sammanghanget meningslösa program, emedan det ju finns viktigare saker att göra? Det där håller liksom inte.

Du har för övrigt inte svarat på mitt utförliga inlägg en sida bak i tråden. Man kan tycka att det borde prioriteras innan man börjar på ett nytt samtalsämne.
Inlägg #146: Postat: 2012-03-14 14:55:00
Lennart Asp
Anonym, jag har med största behållning följt ditt sakliga resonemag om Palmemordet. I inlägg #107 frågade jag dig vad du trodde om det så kallade "Sydafrikaspåret", med "kopplingar till Cypern och en svensk högerextremist". Du svarade inte, men du kanske vill koncentrera dig på CP i denna tråd?
Inlägg #147: Postat: 2012-03-14 15:14:00
Leif E Ström
"146, Lennart, min artikel gick iväg i söndags, förmodligen är det många andra som slåss om utrymme just nu. Eller... Jag tycker det vore dumt att låta lågan falna, då jag anser att något nytt svar som kan namnge annan mördare än Christer Pettersson inte framkommit. Att han frikännts kanske inte behöver all den energi som hittils lagts ner. Har läst in statens offentliga utredning i fallet på 300 sidor, så jag är skapligt förberedd. Nyttan av en Palmegrupp och värdet av dess resultat är betydligt intressantare.
Inlägg #148: Postat: 2012-03-14 15:46:00
Jan Brunnegård
Anonym/ Jag har noga läst vad du skrivit, jag negligerar inget av det du skriver, jag tycker att du har viktiga synpunkter. Men jag fattar mig kort o spontant medan du ligger klassen ovanför med mer vetenskap o logik.Vi är olika men får samsas på denna jord i samma forum. / Gammal o sjuk Ja
Inlägg #149: Postat: 2012-03-14 17:46:00
Leif Erlingsson
Länk: sourze.se Jan Brunnegård 2012-03-14 10:10 #142:Vi är rätt fantastiska som med största inlevelse diskuterar ett mord begånget en gång för länge sedan.  Tyvärr bevisar det att vi har enormt olika människovärde.  Hur många andra ouppklarade mord skedde det året, som vi diskuterar fortfarande?  Superkändisars öde kan diskuteras i 30 år medan Medelsvensson glöms fort.Om CP hade mördat Palme, ja, då hade det varit ointressant.  Men ämnet är ytterst sett inte Olof Palmes död utan vilket Sverige vi i dag lever i.  Och det är, rått uttryckt, en helvetes skillnad.
Inlägg #150: Postat: 2012-03-14 17:49:00
Leif Erlingsson
Vilket Anonym redan hade uttryckt, fast mer artigt, kl. 14:10.
Inlägg #151: Postat: 2012-03-14 18:31:00
Leif Erlingsson
Som sagt, Länk: sourze.se Anonym 2012-03-14 14:10 #145:nu råkar det vara så att Palme-mordet omges av en del speciella omständigheter.  Mycket tyder nämligen på att sanningen finns bevarad inom statsapparaten, säkerhetspolisen och kanske går ända upp till regeringsnivå.  Då ställer det mycket, mycket viktiga frågor om statens funktion, rättssystemets beskaffenhet och legitimitet.
Inlägg #152: Postat: 2012-03-14 18:58:00
Anonym
Lennart #107:

Sydafrika-spåret är sannolikt ett desinformationsspår. Vad jag vet så är det ingen privatspanare, eller någon annan för den delen, som har presenterat någon utförlig och trovärdig teori om att apartheid-regimen skulle vara inblandad. Men det är ju ett spår höljt i dunkel där alla uppgifter är svåra att verifiera. Uppgifter om Sydafrika dyker mest upp som andra- och tredjehandsuppgifter, vilket gör det svårt att överblicka, kontrollera, och sätta i sammanhang. Palme var emot apartheid men det är väl tveksamt om detta skulle ge tillräckliga incitament för ett mord. Det är samma problem som med CIA-spåret: hur ska man kunna utreda det? Den svenska polisen och SÄPO har inte befogenhter eller resurser att gå in i hemliga arkiv, förhöra misstänkta personer osv. Det är liksom tabubelagt och outredningsbart att Palme skulle ha mördats av något annat lands underrättelsetjänst. Jag kommer ihåg att Pouitianen skrev om någon uppsatt politiker som krävde utredning av en eventuell CIA-inblandning. Denna politiker blev hårt kritiserad och nertystad. Någon utredning blev det naturligtvis inte. Antingen finns det inte i människors tanke att det kan ligga något stort bakom, eller så finns det substans i spåren och man vill mörklägga det. Just Pouitianen grävde lite i Sydafrika-spåret i några av deras mer spekulativa kapitel runt s. 700-800 i "Inuti labyrinten". Deras slutsats var att mycket av informationen om Sydafrika hade planterats - det fanns helt enkelt ingen substans i uppgifterna som kom fram om man granskade det närmare. Jag kommer ihåg att argumenteringen verkade övertygande när jag läste boken, men jag kan inte minnas något närmare om just detta tyvärr. Eftersom jag bara lånar böcker på bibilioteket, har jag tyvärr inte boken tillgänglig och kan kolla. Mitt tips är att Sydafrika är desinformation. Man måste i och för sig överväga möjligheten att dådet kan delas in i tre kategorier: planläggning/beställning, modus operandi själva utförandet samt mörkläggning. Just i den inledande fasen, planeringsstadiet, kan Sydafrika ha varit med på ett hörn, men det är i stort sett omöjligt att kontrollera. Själva mordet tror jag utfördes av inhemska krafter - poliser, säkerhetspersoner eller militärer.

Cypern har väl nämnts väldigt lite i samband med Palme-mordet - jag har ingen vidare koll på det spåret. Svenska högerextremister känns däremot betydligt mer rimligt. Det fanns inom polisen en ganska utbredd högerextremism vid tiden för mordet och det har framkommit uppgifter om möten t.ex. Södermötet där polisen ska ha planerat att röja Palme ur vägen. Det finns ett antal intressanta namn som har framkommit i samband med polis-spåret. Anér är helt säker på detta spåret, medan t.ex. Wall, Pouitianen och Borgnäs gör insinuationer som pekar mot poliser. Det finns mycket, mycket material som tar upp detta spåret, och jag kan väl länka till en bra dokumentär där det framkommer en del mystiska saker som pekar mot poliser: Länk: video.google.com
Inlägg #153: Postat: 2012-03-14 19:24:00
Anonym
Jan:

Du får ursäkta om jag är hård i tonen. Ibland kanske jag tolkar in mer i en persons inlägg än vad det finns fog för, och därför kan jag upplevas som hård i min kritik. Det är absolut inte min mening att angripa någon person här, utan målet är att försöka bringa lite mer klarhet i denna svåra och omstridda fråga. Jag är kanske lite väl dogmatisk när jag vurmar för saklighet, verifierad kunskap och detaljuppgifter - kanske bör man se denna plats också som en social arena där man också kan umgås och ha kul. Ibland måste man kanske erkänna allas behov av att få ventilera åsikter, istället för att strikt kräva ett opersonligt och kanske i mångas ögon ointressant sanningssökeri. Tänk om det hade varit krav på sanningsutsagor varje gång vi öppnade munnen. Då hade det inte blivit mycket sagt överhuvudtaget - världen hade blivit tråkig och statisk. Man måste få ha fel ibland - och för att undvika missförstånd att jag rikar detta bara mot andra - så har jag garanterat haft en del fel i mina inlägg också.
Inlägg #154: Postat: 2012-03-14 20:00:00
Jan Brunnegård
Anonym 153 / Det var en verkligt fin kommentar, nyanserad och klok, byggd på erfarenhet.jag tycker att du ska fortsätta att spela ut de olia talanger du har.Som kanske kan variera lite dag för dag... Jag är inte alltid så lätt att förstå för jag har de senaste åren varit svårt sjuk på flera olika sätt. jag är starkt på bättringsvägen men kommer aldrig att bli den JAN som fanns för sex år sedan. Vissa dagar har jag ork att noga läsa allt som kommer in här, men det har också gått dagar då jag inte läst alls eller missat det mesta. Så är min lott vid 73 års ålder i morgon.
Inlägg #155: Postat: 2012-03-14 20:47:00
Lasse i Gatan
#140/ Anonym/ Nu kom du väl lite på vingel när du påstår att 6 minuter per kilometer är normalt gångtempo.// Nu vill jag påstå att CP förflyttade sig betydligt fortare än makarna Palme, där steglängden för Lisbet var säkert hälften än den som CP kunde prestera, videoinspelning finns när han är på språng i Sollentuna. Du vill till varje pris framhärda att det inte var CP som var den skyldige till mordet och jag har motsatt åsikt, så vi kommer nog aldrig överens på den punkten. Tackar för en givande debatt. Avslutar mitt deltagande med en intressant artikel om vad som hände minuten innan skotten. Länk: leopoldreport.com
Inlägg #156: Postat: 2012-03-14 20:48:00
Leif E Ström
Jan Brunnegård, med en enkel tulipan..., drygt tre timmar tidigt.
Inlägg #157: Postat: 2012-03-14 21:18:00
GunnarL
Inlägg nr 156 fick mig att undra. Då säger jag också GRATTIS på födelsedagen Janne B! Jag är ju också lite för tidigt men bättre tidigt än aldrig.
Inlägg #158: Postat: 2012-03-14 21:41:00
sunny
Lasse i gatan 131: den man som enligt Sigge tydligen blåst CP i någon uppgörelse ekonomiskt o den han fick låna pistolen för att skrämma hota o den han alltså väntade på därute.O så kom då Palme.... men jag säger inte att jag tror mig veta att han är skyldig: jag har inte dne blekaste susning......bara att han kan vara det.
Inlägg #159: Postat: 2012-03-14 21:45:00
sunny
Å Janne:Är det redan din födesledag!!!Grattis! Var tar veckorna vägen ?
Inlägg #160: Postat: 2012-03-14 21:53:00
Jan Brunnegård
Tackar för lite grattis till agen som jag inte skulle kunna komma.
// Är inte dessa ord av Sunny en utmärkt sammanfattning av läget just nu "men jag säger inte att jag tror mig veta att han är skyldig: jag har inte dne blekaste susning......bara att han kan vara det. "

Ska försöka hänga med ett år till...minst!Med varierande skärpa!
Showing page 8 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...