Valt inlägg:
Lennart #107:
Sydafrika-spåret är sannolikt ett desinformationsspår. Vad jag vet så är det ingen privatspanare, eller någon annan för den delen, som har presenterat någon utförlig och trovärdig teori om att apartheid-regimen skulle vara inblandad. Men det är ju ett spår höljt i dunkel där alla uppgifter är svåra att verifiera. Uppgifter om Sydafrika dyker mest upp som andra- och tredjehandsuppgifter, vilket gör det svårt att överblicka, kontrollera, och sätta i sammanhang. Palme var emot apartheid men det är väl tveksamt om detta skulle ge tillräckliga incitament för ett mord. Det är samma problem som med CIA-spåret: hur ska man kunna utreda det? Den svenska polisen och SÄPO har inte befogenhter eller resurser att gå in i hemliga arkiv, förhöra misstänkta personer osv. Det är liksom tabubelagt och outredningsbart att Palme skulle ha mördats av något annat lands underrättelsetjänst. Jag kommer ihåg att Pouitianen skrev om någon uppsatt politiker som krävde utredning av en eventuell CIA-inblandning. Denna politiker blev hårt kritiserad och nertystad. Någon utredning blev det naturligtvis inte. Antingen finns det inte i människors tanke att det kan ligga något stort bakom, eller så finns det substans i spåren och man vill mörklägga det. Just Pouitianen grävde lite i Sydafrika-spåret i några av deras mer spekulativa kapitel runt s. 700-800 i "Inuti labyrinten". Deras slutsats var att mycket av informationen om Sydafrika hade planterats - det fanns helt enkelt ingen substans i uppgifterna som kom fram om man granskade det närmare. Jag kommer ihåg att argumenteringen verkade övertygande när jag läste boken, men jag kan inte minnas något närmare om just detta tyvärr. Eftersom jag bara lånar böcker på bibilioteket, har jag tyvärr inte boken tillgänglig och kan kolla. Mitt tips är att Sydafrika är desinformation. Man måste i och för sig överväga möjligheten att dådet kan delas in i tre kategorier: planläggning/beställning, modus operandi själva utförandet samt mörkläggning. Just i den inledande fasen, planeringsstadiet, kan Sydafrika ha varit med på ett hörn, men det är i stort sett omöjligt att kontrollera. Själva mordet tror jag utfördes av inhemska krafter - poliser, säkerhetspersoner eller militärer.
Cypern har väl nämnts väldigt lite i samband med Palme-mordet - jag har ingen vidare koll på det spåret. Svenska högerextremister känns däremot betydligt mer rimligt. Det fanns inom polisen en ganska utbredd högerextremism vid tiden för mordet och det har framkommit uppgifter om möten t.ex. Södermötet där polisen ska ha planerat att röja Palme ur vägen. Det finns ett antal intressanta namn som har framkommit i samband med polis-spåret. Anér är helt säker på detta spåret, medan t.ex. Wall, Pouitianen och Borgnäs gör insinuationer som pekar mot poliser. Det finns mycket, mycket material som tar upp detta spåret, och jag kan väl länka till en bra dokumentär där det framkommer en del mystiska saker som pekar mot poliser: http://video.google.com/videoplay?docid-4217200720109232489
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?