Inlägg #121: Postat: 2012-03-11 22:56:00 | |
Jan Brunnegård |
Svenska folkets nya sorgeriter vid trafik-olycksplatser mm är ett facinerande ämne. Folket har lämnat f d statskyrkan bakom sig i detta avseende och sörjer där det passar dem. Jag har sett nya blommor etc vid "Landsvägskors" i över ett års tid.
MEN SUNNY det finns ställföreträdande sorg också, en slags bred medmänsklighet. Kollektiv glädje vid prinsess-födslar är väl ett sätt att tala om att man som god svensk älskar svenska traditionerm.m Gamla kyrkliga ritualer håller på att ersättas med mkt annat. POSTKODlotteriet är långa stycken en profan mässa med ständigt samma rituella frågor, gester mm. |
Inlägg #122: Postat: 2012-03-11 23:37:00 | |
sunny |
Janne: Ja just i dag tänker jag mycket på alla de anhöriga i Japan: många vet ännu inte vad som hände deras kära.
O visst känner jag en djup sorg o även en oro för hur många sådana här historier vår planet klarar. Men jag skulle ljuga ifall jag liknande det vid den sorg jag ännu känner över min egen dotter. |
Inlägg #123: Postat: 2012-03-12 09:30:00 | |
Janne B |
JO SUNNY / Vi människor är skapta för att känna mer sorg för det som är oss nära o kärt än det som finns långt borta.I alla lokaltidningar ser man ju också denna "nyhetsvärdering". Människans självbevarelsedrift, överlkevnadsförmåga handlar ju om att man måst ta tuill det som händer nära inpå. I glädje och sorg. Jag fortsätter att sörja min förlorade dotter men jag ser också med kärlek på mina föräldrars foton.
|
Inlägg #124: Postat: 2012-03-12 17:53:00 | |
Leif Erlingsson |
Leif E Ström, jag har otaliga exempel men om jag inte får länka så får du ta mig på mitt ord eller välja att låta bli, enligt ditt eget tycke och kynne. Som du såg refererade jag till helheten av kommentarer på Sourze, inte till specifik tråd.
|
Inlägg #125: Postat: 2012-03-12 17:59:00 | |
Leif Erlingsson |
Länk: sourze.se Anonym 2012-03-11 18:32 #110:Varför skulle en artikel innehålla mer substans än ett inlägg här? Det är ju fullkomligt orimligt. En text är en text oavsett i vilket format den skrivs. Möjligen hade den blivit läst av fler om det skrivits i en artikel, men värdet och kunskapen i en text förändras inte för att formatet förändras.En viktig poäng. Formatet är i sig ointressant, annat än som statusmarkör för journalisters pisstävlingar.
|
Inlägg #126: Postat: 2012-03-12 18:06:00 | |
Lasse i Gatan |
#113/ Anonym/ Citat:” Mördaren stod vid Dekorimahörnan och väntade på Palme. Det framkommer av bland annat Morelius vittnesmål.// Okej det kan jag köpa, men en förutsättning är ändå att mördaren har följt efter makarna Palme från biografen och sett att paret korsade Sveavägen för att komma på samma sida som Dekorima. Hade makarna Palme fortsatt sin promenad rakt fram så hade valet av plats blivit helt fel. Paret korsade Sveavägen strax efter passagen av kiosken där innehavaren med hundra procents säkerhet i en vittneskonfrontation identifierade CP som den man som följde efter paret förbi kiosken. Nu är det en bra bit kvar till korsningen Tunnelgatan-Sveavägen där då CP raskt förflyttar sig och i god tid inväntar paret som har två skyltfönster att studera innan Dekorimahörnan.
Citat:” Att CP ogillade Palme är en faktoid. Tvärtom gillade han Palme väldigt mycket.// Stämmer inte se följande vittnesmål. Citat:” Vittnet Sigrid M uppgav vid förhör samma dag den 27 december 1988 att hon i slutet av september 1988 observerat en man som hon igenkänner som Christer P på perrongen till pendeltågstationen i Rotebro. Identifierad genom foto i den finska tidningen Huvudstadsbladet. Hon gick bakom honom ut från stationen, då han råkade i affekt på grund av en låst dörr och utbrast något om ”jävla Olof Palme” – ”jag tycker det är bra att Palme är död” eller ”jag tycker det är bra att Palme är skjuten”. ”Jag har skjutit honom och jag ångrar ingenting” eller ”man ska ingenting ångra, och vore han inte skjuten skulle han skjutas en gång till”.// Sid 14 i ovanstående citat. Vittnet i kiosken Sid 16.länk till 307 sidor utredning om Palmemordet i PDF format, Adobe Reader behövs i datorn. Länken Länk: regeringen.se |
Inlägg #127: Postat: 2012-03-12 18:12:00 | |
Leif Erlingsson |
Fast - till Leif E Ström - även i denna tråden vill jag minnas att det länkats till eller nämnts om den identifierade beväpnade man vid Dekorimahörnan som trots att han igenkänts ändå fick radioinstruktion att göra det han skulle göra, och alla vet i dag vem denna person är så varför frågar man inte honom vem som mördade Palme?
|
Inlägg #128: Postat: 2012-03-12 18:15:00 | |
Leif Erlingsson |
Kanske för att man är rädd för dem i andra änden av radioförbindelsen?...
|
Inlägg #129: Postat: 2012-03-12 19:13:00 | |
Leif E Ström |
127# Erlandsson, det låter som man skulle läxa upp en beväring. Men du är givetvis någon annan. I det här fallet någon som säger sig söka sanningen för att i stället ha lämnat ett påstående som strider mot ett annat.
Nu reder vi ut det här, du skriver: "varför skulle en artikel innehålla mer substans än ett inlägg här? Det är ju fullkomligt orimligt. En text är en text oavsett i vilket format den skrivs", slut citat. Behöver du då ta hjälp med 75 procent citat eller länkar, genomgående i dina inlägg? Om du istället gjorde research och sammanställde dina kommentarer med egna analyser skulle du åtminstone hos mig få behålla bara det ena epitetet "kontradiktionens mästare". Tills bättring sker kvarstår "länkarnas" och redan nämnda. Nu när sinnestämningen har svängt efter dessa rader skulle jag tipsa dig om att följa mitt exempel. Jag trampade i klaveret och överreagerade mot Lennart Asp i ovanstående tråd. Detta renderade mig en ursäkt med mössan i hand. Eftersom du även använt dig av ett fegt knep genom att använda dig av citat från andra kommentatorer för att ifrågsätta min hederlighet, knaske det i ditt fall inte räcker med mössan i hand, utan du borde kamma dig också. PS! Det är svårt med alla länkar, i mitt fall har det inte länkats till några dekorimafigurer. Däremot en länk till min opponent som gäller min artikel angående en svensk författningsdomstol. |
Inlägg #130: Postat: 2012-03-12 20:22:00 | |
Lasse i Gatan |
#115/ Lennart/ Din procentsats kommer att stiga CP skyldig om du läser min kommentar 18.06 i dag, i länken finns allt om Palmemordet.
|
Inlägg #131: Postat: 2012-03-12 20:23:00 | |
Lasse i Gatan |
#116/ Sunny/ Citat:” Jag tror inte att CP väntade på Palme utan på den man Sigge talat om”// Vilken man?
|
Inlägg #132: Postat: 2012-03-12 21:13:00 | |
Lennart Asp |
#130: Tack, Lasse. I mån av tid ska jag titta noggranare på din länk. Men glöm inte bort att jag i den hör fiktiva rättegången mot CP inte är nämndeman utan bara en helt vanlig åskådare i rättegångssalen ...
|
Inlägg #133: Postat: 2012-03-12 21:27:00 | |
Leif Erlingsson |
Leif E Ström, vad är det för nonsens att det skulle ha någon betydelse för sanningssökeriet vem som länkat eller skrivit, eller ens var?!
|
Inlägg #134: Postat: 2012-03-12 21:36:00 | |
Leif Erlingsson |
PS: "kontradiktionens mästare"!!! Snacka om "in the eyes of the beholder"! Jag vet ingen som slår mig på att hålla ihop en oerhört komplex verklighet i många dimensioner utan onödiga motsägelser. Helt utan motsägelser är omöjligt, fråga matematikern Kurt Gödel.
|
Inlägg #135: Postat: 2012-03-12 21:52:00 | |
Jan Brunnegård Herrljunga |
FÖR mig har det mycket stor betydelse vem som har gjort ett uttalande, varför han uttalat sig, när han uttalat sig osv.OM jag känt en person i 30 år som en vettig människa så väger hans ord mkt tungt jämfört med NN någonstans i Sverige.//De som tävlar i postkodlotteriet ringer inte till vem som helst o ber om hjälp, de ringer till den person de känner bäst och litar mest på OSV.
|
Inlägg #136: Postat: 2012-03-12 22:16:00 | |
Leif Erlingsson |
Jan Brunnegård, jag syftar ovan på att arguments giltighet ej har med avsändarens namn att skaffa.
|
Inlägg #137: Postat: 2012-03-12 22:26:00 | |
Leif Erlingsson |
Glömde kommentera uppmaningen till denne Erlandsson att be om ursäkt. Hade uppmaningen riktats till mig så skulle jag definitivt inte göra det, för jag är skitless på mediehoreriet för maktmaffian. Det är så uppenbart så varför inte rätt ut säga det: Sverige styrs av mördare och banditer. De som vill leva måste antingen korrumpera sig eller lämna makten. De som aldrig låter korrumpera sig kommer aldrig till makten - inte i systemet som det nu ser ut.
|
Inlägg #138: Postat: 2012-03-12 22:33:00 | |
Leif Erlingsson |
. . . och de flesta riksdagsmän tar ingen reell makt . . .
|
Inlägg #139: Postat: 2012-03-13 00:40:00 | |
Anonym |
Jan #135:
Vilken märklig tolkning av det jag skrev. Vi måste givetvis skilja mellan faktautsagor och uttalanden av mer personlig art. Sanningsvärdet i faktautsagor är helt oberoende av vilken som uttalar dem. Det var detta som argumentet gällde. Om en hemlös heroinist hävdar att 224, medan Fredrik Reinfeldt säger att 225, så har den förstnämnda rätt. Är detta verkligen kontroversiellt? Du har självklart rätt i att receptionen av ett uttalande av typen "Jag bryr mig om dig" är beroende av vem som uttalar det. Om en vän säger det, kan man utgå ifrån en ärlig intention, medan dylika utspel från en politiker kanske kan tolkas som hyckleri. Den poäng som jag försökte göra berör inte en utsagas intention eller reception. Det handlar om textens sakinnehåll. Jag trodde detta skulle vara glasklart. Innebörden i en text är inte beroende av varför, när, hur eller var. Okej, strikt taget stämmer det inte riktigt - vi är alltjämt historiskt situerade och det som är sanning idag är inte nödvändigtvis sant i framtiden. Men vi måste trots allt utgå från det vi vet idag, något annat är principiellt omöjligt. Ditt exempel om Postkodlotteriet missar med tanke på ovanstående helt poängen. Snarare kan det användas som exempel för att illustrera min poäng. Om du ringer den vän som du litar på och han ger dig rätt svar, så är det givetvis bra. Men om det råkar bli fel nummer och den för dig totalt okända personen också ger dig det rätta alternativet, så blir ju konsekvensen densamma, eller hur? En faktautsaga är sann eller falsk oberoende av om det är din vän eller en främling som uttalar den. I samspelet med våra medmänniskor, tror jag vi har en tendens att negligiera detta faktum. Gemene man är betydligt mer villig att ta till sig fakta från vänner, personer med inflytande, makt osv, medan det inte läggs alls lika stor vikt vid vad främlingar, tidigare fiender, maktlösa människor, säger. Kort sagt grundar det sig på ett slags vanemässigt mänskligt beteende, nämligen fördomar. Lasse: Tack för ett sakligt svar. Det har varit sparsmakat med det hittills, så kul att vi äntligen börjar närma oss pudelns kärna. Jag återkommer med ett utförligt svar när jag har tid. Har dessvärre en del andra saker att fixa för tillfället. |
Inlägg #140: Postat: 2012-03-14 05:16:00 | |
Anonym |
Lasse:
"...en förutsättning är ändå att mördaren har följt efter makarna Palme från biografen och sett att paret korsade Sveavägen för att komma på samma sida som Dekorima. Hade makarna Palme fortsatt sin promenad rakt fram så hade valet av plats blivit helt fel. Paret korsade Sveavägen strax efter passagen av kiosken där innehavaren med hundra procents säkerhet i en vittneskonfrontation identifierade CP som den man som följde efter paret förbi kiosken. Nu är det en bra bit kvar till korsningen Tunnelgatan-Sveavägen där då CP raskt förflyttar sig och i god tid inväntar paret som har två skyltfönster att studera innan Dekorimahörnan." Det är inte alls en förutsättning. Tvärtom är det scenariot en orimlighet om man studerar tidsuppgifterna i detalj. Låt oss hypotetiskt säga att det gått till så som du hävdar. Vilken kronologi måste vi acceptera då? Mellan Saris skyltfönster och Dekorimahörnan är det 120 meter. Om vi räknar med ett normalt gångtempo 6 km/h så tar den sträckan runt 70 sekunder att avverka vi bortser från faktumet att Lisbeth sa att de gick i "rask takt". Morelius har ändrat sin tidsuppgift några gånger, i början hävdade han att Dekorimamannen stod i hörnan 5-6 minuter medan det senare har varit 3-4 minuter. Nåväl, subjektiv tidsuppfattning bör man kanske inte lägga så stor vikt vid, då det kan vara svårt att bedöma tidsymd även om vi torde kunna slå fast att det handlar om minuter. Nu är det emellertid så att vi har ett objektivt tidsomfång att rätta oss lite efter. Morelius släppte av tre stycken personer som skulle ta ut pengar från bankomaten. På ena kvittot står det 23.16 och det andra 23.18. Skotten small när de precis skulle sätta sig i bilen igen. Mannen har alltså stått i hörnet minst så länge det förflöt mellan bankuttagen 1.01-2.59, plus kötiden det var folk som skulle ta ut pengar för utekvällen vid den här tiden. Vi måste räkna in tiden för att gå mellan bilen och automaten också. Med allt detta i åtanke kan vi räkna med att Dekorimamannen stod positionerad minst 4 minter innan Palme anländer. Detta är snävt räknat och antagligen handlar det om 5-6 minuter som Morelius nämner i de första vittnesförhören. Notera att detta är tiden han har blivit observerad till och från och inte nödvändigtvis när han faktiskt ställde sig där. Om vi då föreställer oss ditt scenario - att gärningsmannen har gått bakom Palme fram tills de korsar vägen - så får gärningsmannen en tidsrymd på de 70 sekunder vi kom fram till ovan, plus den tid paret kollar i skyltfönster på vägen. Det är här ditt scenario blir orimligt. Palme måste ha kollat i skyltfönster i 3-4 minuter som minst. Detta kan vi utesluta. Filmen på Grand slutade ca 23.10 och paret Palme var bland de sista ut ur lokalen. Därefter pratade de med Mårten och hans flickvän utanför Grand i några minuter. Vi kan räkna med att de lämnade Grand ganska exakt 23.15. Mordet skedde ju 23.21 och promenaden från Grand till Dekorima tar runt sex minuter - detta stämmer mycket bra. Men det lämnar definitivt inget utrymme för att kolla i skyltfönster i flera minuter. Om vi istället räknar på en mer rimlig tid på 2 minuter från Sari till Dekorima så måste i princip gärningsmannen ha sprungit och kommit fram andfådd precis i tid till att skjuta Palme. Detta motsägs dels av Morelius iakttaggelsr och dels av att t.ex. Delsborn och Ljungqvist inte har observerat någon som korsat Sveavägen när de väntade på grönt ljus. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.