Valt inlägg:
Jan #135:
Vilken märklig tolkning av det jag skrev. Vi måste givetvis skilja mellan faktautsagor och uttalanden av mer personlig art. Sanningsvärdet i faktautsagor är helt oberoende av vilken som uttalar dem. Det var detta som argumentet gällde. Om en hemlös heroinist hävdar att 224, medan Fredrik Reinfeldt säger att 225, så har den förstnämnda rätt. Är detta verkligen kontroversiellt? Du har självklart rätt i att receptionen av ett uttalande av typen "Jag bryr mig om dig" är beroende av vem som uttalar det. Om en vän säger det, kan man utgå ifrån en ärlig intention, medan dylika utspel från en politiker kanske kan tolkas som hyckleri. Den poäng som jag försökte göra berör inte en utsagas intention eller reception. Det handlar om textens sakinnehåll. Jag trodde detta skulle vara glasklart. Innebörden i en text är inte beroende av varför, när, hur eller var. Okej, strikt taget stämmer det inte riktigt - vi är alltjämt historiskt situerade och det som är sanning idag är inte nödvändigtvis sant i framtiden. Men vi måste trots allt utgå från det vi vet idag, något annat är principiellt omöjligt. Ditt exempel om Postkodlotteriet missar med tanke på ovanstående helt poängen. Snarare kan det användas som exempel för att illustrera min poäng. Om du ringer den vän som du litar på och han ger dig rätt svar, så är det givetvis bra. Men om det råkar bli fel nummer och den för dig totalt okända personen också ger dig det rätta alternativet, så blir ju konsekvensen densamma, eller hur? En faktautsaga är sann eller falsk oberoende av om det är din vän eller en främling som uttalar den. I samspelet med våra medmänniskor, tror jag vi har en tendens att negligiera detta faktum. Gemene man är betydligt mer villig att ta till sig fakta från vänner, personer med inflytande, makt osv, medan det inte läggs alls lika stor vikt vid vad främlingar, tidigare fiender, maktlösa människor, säger. Kort sagt grundar det sig på ett slags vanemässigt mänskligt beteende, nämligen fördomar.
Lasse:
Tack för ett sakligt svar. Det har varit sparsmakat med det hittills, så kul att vi äntligen börjar närma oss pudelns kärna. Jag återkommer med ett utförligt svar när jag har tid. Har dessvärre en del andra saker att fixa för tillfället.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?