Bort med alla tjurar och hingstar

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2012-02-23 00:22:00
Jan Brunnegård
LarsNilsson micrar//Sannolikheten för att feministordet HEN blir populärt är lika stor som att vi börjar kalla Julafton för Midsommarafton// Det här kan bli jättebra. Vi tar också bort kränkande ord som tik,tjur,bock,oxe,hingst,tupp,höna med mera. Sådana ord som varje förskolebarn i alla tider mått illa av./ I nästa steg kan vi ta bort sådana ord som barn - vuxen - gammal osv. Varje språk behöver sina ogräsrensare.
Inlägg #2: Postat: 2012-02-23 01:02:00
Leif-Arne Undvall
Ideen med ett pronomen "hen" är inte totalt orlimlig i och för sig, ett sådant finns till exempel i finskan. Haken är att "hen" lanseras som ett uppifrånhittepå, därför är det kört. Sedan har men redan i dag könsneutrala ord som kan ersätta pronomenet "han" eller "hon", som "vederbörande". På ett sätt vore det rätt kul att i en barnbok i stället för "han" eller "hon" skriva vederbörande. -"Det här är Totte" "Vederbörande behöver bajsa" "Här är vederbörandes potta, den är blå"
Inlägg #3: Postat: 2012-02-23 08:12:00
Bizon
Visst "henna" på bara. man jag ser inget kränkande i tik, tjur, bock, oxe, hingst, tupp, höna med mera" - nej, men däremot kan de säjas och betonas som kränkande - precis som "hen" kan.
Problemen ligger inte i orden utan med vilken mening de säjs.
Jag ser inge principiell belastning i ord som städare eller städerska samma sak där - lokalvårdarreformen förändrade inte synen på människan bakom arbetet.
Finns egentligen bara ett recept på mänsklig värdighet - orden som beskriver det är "ömsesidig respekt", fenomenet är inte så vanligt, men förekommer. Dock i betydligt mindre utsträckning i konkurrenssamhällen där alla ska slåss mot alla - än det skulle göra i ett samhälle där den bärande principen var att alla ville hjälpas åt.
Inlägg #4: Postat: 2012-02-23 09:33:00
Janne B
En hen har i dag blivit född nära det Kungliga Slottet ;- Eller hur?
Inlägg #5: Postat: 2012-02-23 11:56:00
Bizon
#4 - Janne B, du får väl fråga henne vad hon önskar vara då hon växer upp och kan svara för sej.
Och apropå denna tillökning i galenskapen så är jag minst av både det ena ock det andra rojalist, men ändå grips jag av sorg och medkänsla med detta nya lilla livegna flickebarn som ska göra sin golgatavandring mellan hyenornas dräglande käftar.

Hur kan människor vara så egoistiskt och tanklöst grymma att dom envisas med att förvara nyfödda människor i fängelse redan från deras första andetag?

Men som jag även är medveten om att föreställningen om den fria viljan bara är en tom floskel, ett hån, och ett gapskratt rätt ner i rumpan på alla svansviftande slavar så kan jag inte förvänta mej annat än att galenskapen fortgår - den fria liljan är bevisat endast möjligen bara något som skulle kunna liknas vid en utopisk dröm, tillåten bara därför att den är ouppnåelig i en kontext som fjättrar både själar och sinnen.

Men försvarar det rätten att kedja små barn redan från födseln vid denna mer än galna världs krav och förryckta förväntningar? Var säger BO - barnombudsmannen?

Med vilken rätt håller ett helt folk ett nyfött barn i husarrest och från dess första stund kommer bevaka detta barns varje steg, varje egenhet, och bedöma detta barns minsta försök till eget tänkande, och eget handlande, och i smaskiga mittuppslag fläka ut denna människa som kassako, PR-orakel för landets bästa eller sämsta - hur kan man utsätta ett barn för detta utan att veta vad denna människa själv vill?

Skamligt!
Inlägg #6: Postat: 2012-02-23 14:55:00
Jan Brunnegård
BIZON Givetvis håller jag med dig om mycket av vadu skriver, även om du medvetet överdriver en del. Om man ser på senare generationers bernadottare så har de i praktiekn valt många olika slags livsstilar. Gift sig utlandet. Gift sig på en herrgård i Västergötland. Fru till direktör i Sthlm osv. Vi har haft konstnärsprinsar och racer-prins osv. Men trycket på den nyfödda är större än som jag nu antytt. Men drottning Kristina, dotter till Guldkungen från Norden, hoppa av och for till Rom.En Engelsk kung hoppade på 1930 talet av tronen till förmån för en missis Simpson./ OM man ser ut över världen så är nog den nyfödda en av de minst beklagansvärda...när allt kommer omkring. DET är mest Princiopen det är fel på./ Löjligt blir det när media talar om en blivande REGENT. Carl-Gustav avsade sig allt verkligt regerande i Torekov någon gång på 1970-talet....
Inlägg #7: Postat: 2012-02-23 17:39:00
Bizon
Jan#6 Jo så är det - ungen får säkert det bra, men som sagt var PRINCIPEN !
Inlägg #8: Postat: 2012-02-23 18:52:00
Jan Brunnegård
BIZON / jag träffade en gång en man som sa att Principer var mycket värde fulla om någon annan hade dem och tillämpade dem på sig själv. MEN att själöv ha principer, det kostade för mycket...
Inlägg #9: Postat: 2012-02-23 21:54:00
Bizon
Jan#8 Ja de där med principer ska man nog inte ta för allvarligt - själv går jag mer på känsla.
En annan sak är att leva som jag lär och där kan jag inte se någon diskrepans visavi mej och monarkin. Jag kan garantera dej att jag inte anser mej tillhöra kungahuset även om vissa i den barren envisas med att kalla mej för undersåte.
ganska skrattretande egentligen.
En gång var jag upp till kanslierna för att avsäga mej mitt svenska medborgarskap, jag lovar dej att jag inte sett så många fågelholkar på en gång - ingen trodde att tanken ens var möjlig.
Det gick bara inte ed mindre än att jag emigrerade - att jag ansåg mej ha rätt att inte stå bakom den svenska dubbelmoralen på hemmaplan och därför ville ha ett utträde för att kunna agera som världsmedborgare kunde inte beaktas - sådan är verkligheten.
Inlägg #10: Postat: 2012-02-24 02:11:00
Bizon
Sedan kan man undra hur länge detta ska uppta radio- och tv-programmen och deras så kallade journalister som nu häckar i skuggurna kring den kungliga barnsängen?
Man kan också undra vad den verkliga makten passar på att klubba igenom medan dessa hyenor ägnar hela sin utbildning åt kanonskott och namnval.
Det är inte bara ungen som vaggas - hela svenska folket, inklusive alla dess etniska majoriteter vaggas in i sömnens förlovade land dit medvetenheten om ondskans avsikter icke äger tillträde - stör inte barnets sömn, stör inte heller dårarna då de ju inte förorsakar makten någon harm så länge dom sover.
Inlägg #11: Postat: 2012-02-24 10:12:00
Jan Brunnegård
DET ÅR som jag blev myndig klev jag in på Domkyrkoexp. i Uppsala och begärde utträde ur svenska kyrkan. Där satt fem gamla tjänsteandrar i urmodiga lokaler och total tystnad utbröt. De blev stela i kroppen. Jag frågade efter en blankett att söka utträde på. Då sträckte någon fram ett papper med en annan kastade sig på telefonen. Jag tänkte att nu ringer de till Mentalen på Ulleråker , så jag skrev snabbt på papperet och nästan sprang därifrån. Efter något år så stod det på min skattsedel att jag var befriad från 40 av kyrkoskatten...
Inlägg #12: Postat: 2012-02-24 11:17:00
Bizon
Jan Brunnegård #11
Försök att adressera dina inlägg - för folk som bara läser ett enstaka inlägg blir dina hängande i ingenting utan närmare sammanhang - risken för Ulleråker kommer då närmare då man ju förväntar sej att debattörerna oavsett övrig status försöker hålla sej lite inom trådens ramar.

Fast jag ska väl inte kasta sten i glashus, men gör det ändå. Din berättelse påminner mej om då jag bevittnat ett gripand som två poliser gjorde en natt då jag var på hemväg från en kurs jag hållit.

Jag anmälde mej direkt som vittne till händelsen som dom mycket väl visste inte hade något egentligt fog, men dom ville hem till stationen och tog ett par harmlösa alibi för att få anledning.

Jag fick inte åka med i den taxi dom använde för transporten, men fick uppgiften till vilken station dom förde sitt byte.

Då jag stegade in på stationen ignorerades jag fullständigt - de poliser som fanns där var plötsligt så helt nerlusade med jobb att dom vägrade att se mej.

Vid flera tillfällen undvek dom mej på så klart genomskinliga vis att jag mycket väl förstod att dom förvarnats om min ankomst och att jag inte var välkommen.

Slutligen bad jag om en anmälningsblankett som jag föreställde mej mycket väl kunna fylla i på egen hand. Fast då hade dessa uniformerade lagens väktare hunnit tänka ut en strategi och konsoliderat sina ställningar.

Min begäran om denna anmälningsblankett utlöste en febril aktivitet på denna polisstation - ett flertal dörrar öppnades och ut välde poliser i mängd och gick till anfall direkt.
Jag sjönk ner på golvet och knöt samman armar och ben i beprövad pacifistisk ickevåldstaktik och blev på så vis inget hot - endast ett besvärande kolli som dessa stackars uniformsbärare ytterligare fick bära på.
Och det gjorde dom - som galna myror slet dom och drog åt alla håll och precis som myror ofta lyckas med sina ansträngningar fast det inte ser så effektivt ut så lyckades poliserna lyfta mej från golvet där jag satt och släpa mej mot dörren som denna stretande samling idoga poliser inte var bred nog att släppa igenom.
Dom försökte på tvären, längden och höjden men kom inte igenom.

Vid det laget hade jag börjat se lite humor i galenskapen som jag liksom fick tillfälle att studera från händelsens centrum.

Men jag fick där från min upphöjda position bevittna att även bryderier också kan vara upptäckternas moder då en av myrpoliserna kom på att haka upp även andra halvan av dörren.

Det uppstod en omedelbar lättnad i flocken som nu med förenade krafter kastade mej nedför den trapp som ledde till gatan.

Ja,,, jag lyckade få ut en hand och gripa räcket och landa på fötter, men skull ha kunnat tumla ner och bryta nacken - polisiär galenskap är inte att leka med,,, och någon anmälan blev det inte.
Ganska omtumlad tog jag mej hem med ytterligare en belastande misstro mot det vi kallar ordningsmakt - en självsvåldig samling självhävdande stackare som i många fall skulle må bättre av en period på Ulleråker - eller som åtminstone samhället skulle må bättre av att slippa ha på gator och torg.
Jag upplevde händelsen som om jag vore en i ett samstämt
Inlägg #13: Postat: 2012-02-24 12:06:00
Jan Brunnegård
BIZON Adressera Ska fundera på om det ligger ngt i din önskan...Må väl Ja
Inlägg #14: Postat: 2012-02-24 15:02:00
Janne B
Bizon/ "en i ett samstämt" vaddå? Nu har jag hittat ett tiotal artiklar bland de senaste 1000 st som sorgligt nog avviker från ämnet. Vad ska vi göra för att återupprätta Sourze?
Inlägg #15: Postat: 2012-02-24 21:11:00
Bizon
Nja Janne B Det är nog inte så mycket att göra åt saken - bara att ha lite fördragsamhet så gott det går ock kanske ibland återföra diskussionen till ämnet då den spårat ur helt.

Och Jan Brunnegård - tack det samma :-
Inlägg #16: Postat: 2012-02-24 22:24:00
Jan Brunnegård
Bizon / Du förstår att jag följt detta media i ca 8 år, tillsammans med Sunny bl a. Det har varit spännande, olika vågor har kommit in här. Några riktigt lysande författare har dött, även under förra året. Tänk att man kan sörja folk man aldrig träffat. Några här känns som nära vänner - som jag aldrig träffat. Nog är sociala medier ibland fantastiska. Ger mkt åt känslan men ger också kunskap och värderingar. O visst lär man sig fördragsamhet inom rimliga gränser. / Jag har sysslat en del med återföring, så det kan du göra också...Go natt
Inlägg #17: Postat: 2012-02-25 02:56:00
Bizon
Jan #16 Jo nog förstår jag att sociala medier har betydelse för både gammal och ung i vår tid - 8 år kan förefalla som en lång tid, men går tämligen snabbt egentligen och kan tyckas ha innehållit både alltför mycket och alltför lite beroende på vad man sätter fokus på.

De där med "återföring" förstod jag vad du menade först efter en stunds funderande - ja visst kan jag det och gör emellanåt, men måste jag erkänna - jag hoppar nog lika ofta över skaklarna.

Och ja,,, Go natt även till dej, med hopp om att nattens vila ska återföra det vilsna livet till kärleken och den vilsna kärleken till livet.
Inlägg #18: Postat: 2012-02-25 03:20:00
Bizon
Janne B #14 Bra att du frågade - jag undrar lika mycket själv ;- Men det enda jag kan komma på är att den sista meningen i mitt inlägg #12 "Jag upplevde händelsen som om jag vore en i ett samstämt" är en restprodukt som kom med därför att jag inte såg den.

Ibland hamnar ju en och annan ansats utanför blickfånget, men jag har för mej att jag ville berätta att jag kände mej som en larv eller puppa av något slag i klorna på dessa idogt av dumhet samstämda myrpoliser som liksom riktiga myror ändå lyckas med sina föresatser att stapla en stack därför att deras genetiska programmering till någon liten procent övervinner deras mentala förvirring - i polisernas fall var det kanske inte genetiken som utgjorde katalysatorn för deras succé så mycket som den drill dom inskolats i på polisskolan - att lyda order, och att inte tänka.
Inlägg #19: Postat: 2012-02-25 09:48:00
Jan Brunnegård
BIZON/ Nr 17 är underbart lättläst och begripligt. Nr 18 kräver verkligen en ansträngning för att ta till sig. Det är som om du skrivit till två helt olika publiker. Det tycker jag är starkt, att du klarar det. / Råd till alla goda talare är ju att anpassa sitt tal till den publik som sitter framför rtalaren. Kolla publikens reaktiobner och se om de hänger med.! I en blandad stor publik är detta inte lätt dvs mkt svårt.// Det sägs att Lill Lindfors och andra underhållare varit gästföreläsare på våra pastors och prästskolor för att lära ut detta.
Inlägg #20: Postat: 2012-02-25 22:33:00
Bizon
Jan Brunnegård #19 Ja inte är det lätt att vara alla till lags, men att få lite uppskattning känns alltid trevligt.
Funderar på om jag kanske skulle kunna få gästföreläsa på era pastors och prästskolor för att dels mitt i getingboet slipa mina argument och även lära mej läsa av ett auditorium och anpassa mina utspel till såväl låg som hög.
Kanske skulle även dylika spektakel kunna bli underhållande och kanske väcka en liten insikt eller i vart fall en aning om det absurda i att det ännu inte gått upp för mänskligheten i stort vad och vem gud är och vad hen vill.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...