Ma Oftedal: Nu skiljer jag mig från kyrkan!

Den här tråden diskuterar artikeln Ma Oftedal: Nu skiljer jag mig från kyrkan!.
Showing page 6 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #101: Postat: 2012-02-22 16:52:00
Jan Olsson
Kan det ha varit på Virserums marknad? - En tillställning,som drar mycket konstigt folk till sig! ;- - För att inte tala om kvällstid,på samma plats,på den så kallade Käringryggen! - Ett annat Ex. Lilla Bommen,Gbg,Engelsman i vattnet,ropande,Help!Help! - Kålle till Ada! - Titta,en som talar Engelska flytande! - Häpp!
Inlägg #102: Postat: 2012-02-22 17:44:00
Jan Brunnegård
Virserum ja/ Efter den svåra stormen GUDRUN som fällde så mkt träd i Småland, så skrev jag en dikt.Måste ha varit otroligt inspirerad. Sände den till tidningen LAND som har en jätteupplaga - de publicerade mina diktade rader direkt. Vad glad jag blev. Senare ska min dikt om folk som förlorat miljonvärden ha satts upp på Konsthallen? i Virserum. För de hade en utställning om Stormen efter en tid. Har inte kunnat kolla detta men Virserum är kvar i mitt hjärta!
Inlägg #103: Postat: 2012-02-22 22:14:00
Leif-Arne Undvall
#102 Jag hade en del att göra med konsthallen i Virserum att göra, speciellt när den startades. Själva konsthallen är en märklig skapelse, delvis i papper.
Inlägg #104: Postat: 2012-02-23 00:11:00
Jan Brunnegård
DU har haft med en fot minst, i de flesta sammanhang. Hade du dubbla kalendrar för att hinna med :-
Inlägg #105: Postat: 2012-02-23 00:47:00
Leif-Arne Undvall
Inte direkt, en del av mitt dåvarande jobb var att hjälpa social ekonomi, dit den ideella förening som står bakom konsthallen räknas, med olika formalia, avtal rigga projekt etc. Det var både högt och lågt. På ett sätt mer omväxlande än att vara byråkrat i statens tjänst.
Inlägg #106: Postat: 2012-02-23 07:55:00
Bizon
Hej och hå - nu börjar diskussionen möjligen närma sej spåret igen - jag kanske får lov att putta tillbaka vagnarna den sista biten så dom inte sliddrar iväg till Kivik eller någon annan luguber marknadsplats.

Mitt möte med Ma var ju som jag nämnde i mitt första inlägg i samband med en konstutställning med en uppgift för konsten som något annat än en säljbar produkt, dekoration eller investeringsobjekt. Utställningen hette "Sex inte bara sex" och visades på galleri "Exponera" på Skeppsbron i Stockholm.
En av utställningens uppgifter var att föra besökaren bakom sexets yta som liksom konsten i mångt och mycket kommit att bli synonymt med produkter, varor och tjänster.
Bra sex betraktas närmast som en mekanisk rättighet både inom och utom äktenskapen av alla de slag, men verkligheten är ofta inte sådan. Liksom att äktenskapet tidigare förutsatts vara ett naturligt steg i utvecklingen från vaggan till graven har även arbete/anställning fått tycke av den naturgivna roll varpå samhällets grunder vilar.
Nu vet vi ju att det i denna absurda värld inte finns arbete åt alla samtidigt som det finns mer än någonsin med arbete som inte blir gjort fast det så uppenbarligen borde - tänker på effektiviseringshysterier av allehanda slag av monetära kostnadsskäl där färre ska hinna mer och jobbar sej sjuka för att det i slutände inte går att pressa människan till vad som helst.

Samma sak gäller för äktenskapet oavsett om det är ett kontrakt med kyrkan eller en partner - finns inte någon ömsesidig respekt, förståelse och kärlek är det kört.
En del konstellationer håller längre än andra trotts det helvete det innebär att ständigt bli nedtryckt i skorna och aldrig få det erkännande vi som människor faktiskt behöver. En dag ger vi upp då vi inser att det lidande vi tvingas betala inte ger det resultat vi hopas på - vi måste inse att vissa strukturer inte går att ändra med mindre än att priset är för högt.

Uppenbarligen var det så i Mas fall i sitt äktenskap med kyrkan, uppenbarligen är det så i många parrelationers fall även bland oss vanliga dödliga - verkligheten når aldrig upp till våra förväntningar på våra partner.

Man kan då undra om det är våra förväntningar som är för högt eller fel ställda - eller om våra partnerval varit undermåliga - eller om respektive marknadsföring varit falsk? Enkelt uttryckt - det har lovats mer än vad det kunnat hållas.

I våra vanliga relationer spelar så mycket in som så småningom visar sej ställa till problem ingen kunde ha någon aning om, men i kyrkans fall som ju bygger hela sin existens på diverse högst osannolika trosdekret samt en historiskt etablerad maktordning och hierarki som sorterat in en rad både fysiska och psykiska eunucker på toppositionerna är slitningar och rullande huvuden inte annat att vänta. Att i denna konservativa och könsfientliga grundkontext verka som frisk och nyfiken människa med ett öppet sinne för alla livets eventualiteter måste ses som dömt att misslyckas från början. Fria människor och människor med vidare vyer än religiöst konstruerad dogmatik torde gör bäst att inte sätta sin fot i någon kyrka och hålla sej borta från andra religiöst begränsade trossamfund så gott det låter sej göra - bara så kan dom bevara lite av sin frihet.

Min förhoppning är att människan så småningom ska väckas ur sin törnrosasömn - vi har stuckit våra fingrar blodiga, inte bara på korset utan på allehanda maktadministrerade religiöst dumhetsbejakande konstruktioner - är det inte dags att låta dessa självdö?
Inlägg #107: Postat: 2012-02-23 10:03:00
Leif Erlingsson
Länk: sourze.se Jan Brunnegård 2012-02-22 11:15 #94:vi lider av sjunkande medlemstal.  Under min livstid har Missionskyrkan tappat hälften av sina medlemmar. Länk: sourze.se Jan Brunnegård 2012-02-22 12:19 #96:här betraktas de som stollarDen som kallar tänkande människor för stollar får nog förvänta sig att bli fortsatt marginaliserad.  För övrigt finns det trots de olika kyrkomötenas bortrensningar av sanningar från böckernas bok kvar den viktigaste sanningen av dem alla:  Att vi lever för evigt.  En tänkande människa drar därför slutsatsen att vi måste komma och gå i de fysiska existenserna på de olika fysiska världarna.  Eller alltså "reinkarnation". Länk: sourze.se Jan Olsson 2012-02-22 11:04 #93:Alldeles riktigt Jan,  i Missionskyrkan har vi högt till tak!  - Jag brukar säga, att vi har Himmelen som tak!  - Halleluja!Det finns många himlar...Alla samfund som önskar förbli relevanta måste ta till sig sanningen om våra liv.  Ma Oftedal har gjort det, och den domstol domkapitlet som dömer för det dömer i själva verket sig själva...  "Kyrkan tvekar inte att sätta hårt mot hårt om man inte följer deras regler. "Nuet 2012-02-22 10:19 #91 Länk: sourze.se .
Inlägg #108: Postat: 2012-02-23 10:26:00
Jan Brunnegård
Läst o begrundat Ja
Inlägg #109: Postat: 2012-02-23 11:06:00
Leif Erlingsson
Länk: sourze.se Bizon 2012-02-23 07:55 #106:Min syster som har jobbat i svenska kyrkan den äldre av mina två systrar kallar kyrkan "ett dubbelmoraliskt sjukt svin till man" och tycker synd om alla verkligt andliga personer som förstått sanningen och som kommer till kyrkan för att utföra ett gott arbete för att sen mötas av själslig misshandel, mobbing och skitsnack och nämner som exempel på kyrkans allmänhälsa att "Sveriges bästa präst" visade sig köpa minderåriga öststatsflickor, och så låtsades han och spelade, "han trodde på naturväsen, men inte officiellt, för allt i kyrkan är yta och falskhet.  Folk låtsas och spelar."  Mailinglistan "Odjurens Tid" 2012-02-21 11:05:11.Medan alltså Ma står för vad hon vet och för sin tro!
Showing page 6 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...