Ma Oftedal: Nu skiljer jag mig från kyrkan!

Den här tråden diskuterar artikeln Ma Oftedal: Nu skiljer jag mig från kyrkan!.
Showing page 2 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #21: Postat: 2012-02-16 13:24:00
Leif Erlingsson
"Problemet är ju att hon svuret vid Bibeln på att livet ut förkunna Sv Kyrkans lära, "den rena evangeliska läran""  - Kanske det framkom att avtalet ingåtts utan fullständig öppenhet full disclosure från kyrkans sida ang. att dess lära inte stämde helt med djupare andliga sanningar?
Inlägg #22: Postat: 2012-02-16 14:31:00
sunny
Det var på tiden Ma! Men att du behövde 32 år på dig! Själv behövde jag bara invänta min myndighetsdag.
Inlägg #23: Postat: 2012-02-16 15:03:00
Lars Nilsson
Bibeltrogna manliga svartrockar som anser att kvinnliga präster är ett djävulens påfund, har jag viss respekt för. Resten tror ju bara efter hårdhänt armvridning på något som kan likna Gud och är lika intressanta som en påstigande i Katrineholm som dricker kallt kaffe.
Inlägg #24: Postat: 2012-02-16 16:44:00
Bizon
Tackar för det välkomnandet Ma,,, möjligen är det något sådant människor behöver ibland - ett ceremonihus att tillkännage våra ansatser i på livets väg. Och till något sådant är du nog rätt person, modig och frispråkig utan stelbent dogmatik - öppen för andra tankar, synsätt och förhoppningar än de normativt stipulerade konstruktioner där sv-kyrkan byggt sin grund.
Själv är jag ju ingen kyrkobesökare eller anhängare av kristen tro, men kärlek ligger mej varmt om hjärtat, och då inte bara den skulpturalt könsliga som du invigde en gång med ett bejakande tal då jag ställde ut mina verk - utan även och särskilt den kärlek som utan att den levs aldrig blir till - och det är där jag tror du har något att ge därför att med kärlek är det ju så att den svälter ihjäl av tomma ord, men blir stark och strålar av levande mod och det har du.
Lycka till
Teddy
Inlägg #25: Postat: 2012-02-16 16:52:00
Bizon
#19 Hej Fredrik - så du följer rörelserna även här på Sourze - roligt att se dej.
Inlägg #26: Postat: 2012-02-16 16:57:00
Jan Brunnegård
Sunny / Även jag min Brutus, gick ur Sv Kyrkan i stort sett samma dag som jag blev myndig. Klev in på Domkyrkokansliet i Uppsala osv.
Inlägg #27: Postat: 2012-02-16 17:18:00
fredrikarvas
Hej Teddy,
det samma!

Jag ser att du skrivit mycket och mycket intressant.
Själv har jag skrivit om Egenanställning som engagerar mig sedan nitto-talet.

Allt gott!
/Fredrik
Inlägg #28: Postat: 2012-02-16 18:37:00
GunnarL
24/ Bizon, Du anser ju att alla människor som är religösa dvs.den absoluta majoriteten av mänskligheten bör sinnesundersökas och få behandling. Tror du eventuellt att Ma Oftedal är religiös? I så fall är den här kommentaren något egendomlig.
Inlägg #29: Postat: 2012-02-16 18:44:00
GunnarL
23/ Hur många "svartrockar" har Du mött utanför deras tjänsteutövning Lars Nilsson? De flesta har kontakt med präster i samband med dop, vigslar och begravningar och sällan därutöver. Det finns 3000 verksamma präster inom Svenska Kyrkan och de skall inte ses som ett kollektiv av "svartrockar". Det är 3000 individer med samma problem som andra människor har. De är makar och fäder, de har lån på sina hus och sina bilar, osv. Kort sagt så är de människor som lever ett vanligt liv. Jag vet, för jag har jobbat inom Svenska Kyrkan i tio år och möter dem dagligen i mitt arbete. Oftast är det väldigt trevliga och humoristiska människor som har ett många gånger svårt jobb och som regel klarar av det väldigt bra. Nån form av kollektiv smutskastning är bara okunnig och löjlig.
Inlägg #30: Postat: 2012-02-16 18:46:00
GunnarL
29/ forts. Jag skall tillägga att en del också har kontakt med präster via kvällspressen! Då blir omdömena ännu mer förvirrade.
Inlägg #31: Postat: 2012-02-16 18:52:00
GunnarL
29/ Nu får jag göra ett tillägg till: Jag skriver "De är makar och fäder...". De är naturligtvis också makor och mödrar:.
Inlägg #32: Postat: 2012-02-16 19:01:00
Jan Brunnegård
....ja Gunnar, för att nu inte tala om alla som gör starka uttalanden om frikyrka och pastorer, utan att ha haft egen erfarenhet av detta på 40 år...Det enda de anser sig veta heter Knutby...Det gänget rev ner det förtroende som frikyrkan försökt bygga upp under 100 år.
Inlägg #33: Postat: 2012-02-16 21:49:00
Bizon
GunnarL#28 Det är helt riktigt uppfattat - jag gör viss skillnad på andlighet och dogmatisk underkastelse - det senare hittar du hos bla. bokstavstroende kristna, judar och muslimer där ordet redan stakat ut deras kärleks gräns. Andlighet och vördnad för livet hittar du hos människor som ännu inte fastnat i eller lyckats frigöra sej från den kastrering det innebär att bekänna sej till och underkasta sej troskonstruktioner där hat och makt dikterar villkoren för både glädjen med livet och kärleken. Till viss del väljer vi själva vilken kategori vi vill tillhöra...
Inlägg #34: Postat: 2012-02-16 21:56:00
GunnarL
33/ Bizon, Min erfarenhet är att bokstavstroende i de religioner du nämner utgör en väldigt liten minoritet och där har jag precis samma uppfattning som du. Men att bekänna sig till en religion som predikar kärlek och tolerans kan i alla fall inte jag jämställa med sinnessjukdom. Inte heller att tro på en skapande kraft kalla den Gud eller vad du vill. Någonstans kommer vi ju i alla fall ifrån och hur startade evolutionen? Någon rackare måste ha satt igång eländet.
Inlägg #35: Postat: 2012-02-16 21:56:00
Bizon
Fredrik #27 Allt gott till dej med.
Jo jag vet att du har haft dina intressen i de sfärerna sedan länge. Jag har en del synpunkter i ämnet på hur det används som vi kan ta i en annan diskussion, men kan i alla fall konstatera att medvetandet om egenanställningens konsekvenser på senare tid börjat klarna.
Vi hörs :-
Inlägg #36: Postat: 2012-02-16 22:07:00
Per W
#34 Vam satte igång rackaren då? Frågor, frågor och inga svar :-
Inlägg #37: Postat: 2012-02-16 22:07:00
Per W
Vamvem
Inlägg #38: Postat: 2012-02-16 22:09:00
GunnarL
36/ Per W, Nej, inga svar men definitivt något att fundera på...
Inlägg #39: Postat: 2012-02-16 22:12:00
Per W
#38 Man kan inte förklara allt som inte är förklarat ännu och som vi inte förstår med en "Gud". Det blir en del följdfrågor...
Inlägg #40: Postat: 2012-02-16 22:33:00
Bizon
Gunnar #34 Ja dessbättre är de bokstavstroende i allmänhet en minoritet, men ibland en besvärande dominant sådan.
Jag gick ur svk en gång i tiden på grund av motståndet mot kvinnliga präster - man kan undra varför man ansåg att präster måste ha snopp?

Om det bara vore kärlek man bekände sej till vore det inte så farligt - tvärt om - men man bekänner sej till de mest hårresande vanföreställningar om en gud som man antar älskar sin skapelse som försökt ta livet av den, kastat ut sina barn i ett helvete och ett ätandets förbannelse och en allas kamp mot alla som skapar så mycket lidande och sorg att för det som redan till dags dato skett fodras så oändligt mycket kärlek för att kunna förlåta att mänskligheten knappast skulle kunna räcka till.

Det i mina ögon sinnessvaga i kristendomen som mental åkomma består framför allt i själva grundupplägget - att en "fader" till följd av en utomäktenskaplig våldtäkt avlar en "son" för att offras genom korsfästelse som lösen för människornas synder - vilken gud värd sitt namn skulle handla så?
Människans gud - alltså den gud som människan skapat till sin avbild för något så gement skulle inte en kärleksfull gud på intet vis ens kunna nedlåta sej till.
Vidare kan du ju föreställa dej hur denna kasperteater gick till där i Getsemane och på Golgata - alla inblandade hade inte det minsta val då allt som skedde skulle ske så som det var skrivet.
Det försätter människan till rollen av en lydig nickedocka som inget annat kan än att mekaniskt följa programmeringen.

Att tro på en skapande kraft är trots allt lite annorlunda och ingenting som är utmärkande för judisk/kristen/muslimsk gudsuppfattning. Visst "någonstans kommer vi ju i alla fall ifrån och hur startade evolutionen?" Du utgår från att eländet måste ha sats igång på något vis eller/och av någon rackare. - Nja måste det de - vad betyder begrepp som oändlighet och evighet för dej? För mej betyder det ständig förändring. I linjär tid från ett ögonblick till nästa, men ur ett evighetsperspektiv att allt är och kommer att vara...
Showing page 2 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...