| Inlägg #61: Postat: 2012-02-17 21:21:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
Menar att Baruch de Espinoza håller ännu; en stat mår bäst å staten avhåller sig från att fastslå religiösa dogmers giltighet. Detta betyder dock inte att staten skall undertrycka meborgarnas vilja att på egen hand eller i grupp fastställa sina egna dogmer. Janne har faktiskt en poäng i att man kan tycka vad man vill om Svenska kyrkans teologi och teser, men det är en intern fråga för dess medlemmar, gillar man inte dem så är man ju fri att själv eller tillsammans med andra stara en egen religion.
|
| Inlägg #62: Postat: 2012-02-17 21:57:00 | |
|
Leif Erlingsson |
"Janne har faktiskt en poäng i att man kan tycka vad man vill om Svenska kyrkans teologi och teser, men det är en intern fråga för dess medlemmar, gillar man inte dem så är man ju fri att själv eller tillsammans med andra starta en egen religion."Så där resonerar alla som är lojala till en tro, men vem om inte den som på principiella grunder lämnar ett engagemang som var avsett att vara livslångt ska då kunna framföra grundläggande kritik?! Allt måste kunna kritiseras.Jag har f.ö. själv ständigt mötts av motsvarande argument, så jag har haft gott om tid att fundera på saken.
|
| Inlägg #63: Postat: 2012-02-17 22:14:00 | |
|
Janne B |
Vi lever i ett land där vem som helst kan dra igång en ny lära. Men det får ske på egen bekostnad och egen tid och energi.Läromästaren kan finna stöd i en liten grupp elever men knappast av någon utanför de invigdas skara. Ju mer avvikande beteende,klädsel, orval mm - ju m,er tar allmänheten avstånd. Mästaren uppmanar de sina att inte umgås med syndarmna utanför. // Motsatsen är givetvis öppna församlingar där vem som helst kan bli medlem utan förhör, bara en ytterst kort allmänt hållen trosbekännelse.Den trozsbekännelse som ofta läses i Sv Kyrkan läses också i de flesta frikyrkor men inte så ofta och rituellt.// En fråga blir vat Ma var på väg. En salig blandning från olika håll? I Afrika kallas det nog för synkretism!
|
| Inlägg #64: Postat: 2012-02-17 22:24:00 | |
|
Janne B |
Då jag blev myndig gick jag ur Sv Kyrkan för den hade i bestämda avseenden en annan teologi än vad min frikyrka hade. Det var en slags ärlighet och ta hatten o gå från Sv Kyrkan.Men ibland har jag en känsla av att jag gjort mycket PR för denna kyrka för att jag förstår den bättre än de flesta vid kaffeborden. // För Sv Kyrkan är församlingen ett markområde, som tidigare kallades socken. De som bor där kallades sockenbor / Motsatsen är frikyrkorna medlemmar som kan bo var som helst men av trosskäl vill vara med i gänget./ Det finns ca fem andra punkter som klart skiljer de olika kyrkosynerna åt. Men det tar vi en annan gång.Självklart är inte den ena modellan finare än den andra.
|
| Inlägg #65: Postat: 2012-02-17 22:36:00 | |
|
Janne B |
Svar till Nuet//Jan Brunnegård: Vad är då kyrkans mening,/ det finns tusen olika kyrkor att välja på/ om man inte bör ta till sig vad som numera finns i forskning /Vilken erkänd forskning/om t ex NDU och UKU? Är det bara att studera enormt gamla skrifter, där det från början ska ha stått/Väldigt löst antagande/ att det finns ett liv efter detta, men togs bort av en mäktig biskop/ VEM?/ i skriften? Det finns väldigt mycket litteratur om NDU och UKU på nätet om man söker! Djuphypnos av ansedda läkare/Varning för okända auktoriteter/ visar också på att det finns en andevärld som alla kommer till efter detta livet/Väldigt starkt påstående/. Jag tackar Leif Erlingsson för sitt uttömmande svar och sina länkar. Ma Oftedal har många gånger varit i kontakt med andevärlden/Hur vet du det/ och sina uttalanden efteråt, men har sedan bara hånats av kyrkan./Nej hon har i årtionden varit en mycket uppskattad präst i Sv Kyrkan, men har fått tåla kritik/
Svarade Jan Brunnegård |
| Inlägg #66: Postat: 2012-02-17 23:40:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Ma är antagligen på väg dit vi alla måste gå: Sammanjämkandet av all tro och vetenskap så det funkar ihop med vad vi som mänsklighet nu håller på att lära oss om medvetande o.s.v..Att hålla fast i gamla trossatser i strid med nu kunskap kommer inte att hålla, och vetenskapen om själen är snart också här, det är ett stalltips!
|
| Inlägg #67: Postat: 2012-02-18 00:41:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Leif. Sammanjämka all tro och vetenskap.Vilka vill det och vilken mäktig delegation skulle klara av det? Men jag följer alla program i TV som handlar om hjärnans funktioner, medvetandet osv. Filosofiska rummet i P1 på helgerna är ofta givande, men ofta också svårbegripligt./ Det är svårt att kunna komma överens om vad som är vetenskap och ännu svårare att fånga in tron i vårt torftiga språk..
|
| Inlägg #68: Postat: 2012-02-18 00:50:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Det kommer naturligt! När själen blir vetenskap så är det oundvikligt. Tror inte vi behöver vänta jättelänge.
|
| Inlägg #69: Postat: 2012-02-18 10:48:00 | |
|
Leif Erlingsson |
"#57 Har en känsla att din definition av "sanningen" inte är den vedertagna...Den som skrev så försöker i transaktionsanalystermer att agera "förälder" som talar om "för barnet" "hur det ligger till". Det enda konstiga är att han inte ger upp trots att det inte fungerar. Ingen går ju på det, och jag tror han är intelligent nog att se det. Så varför slutar han inte? Det förstör ju forumet, att han inte slutar. Är det syftet?
|
| Inlägg #70: Postat: 2012-02-18 10:58:00 | |
|
Leif Erlingsson |
PS: Bra exempel på olika transaktioner analyserade med transaktionsanalys i denna artikel: Länk: alternativjournalen.se .Länkade dit från "Empati eller smartness" tråden i går.
|
| Inlägg #71: Postat: 2012-02-19 19:53:00 | |
|
Nuet |
Janne B: Jag kan hävisa till Marie-Loise sjuksköterska och konstnär och Robert Dr överläkare och professorHahn. De har båda haft en fantastisk kontakt med andevärlden särskilt Marie-Louise och har skrivit ett flertal böcker om detta. Att Robert går ut med detta är modigt, eftersom kollegor har försökt att omkullkasta hans dagliga profession.
Här är en länk till forskning om parapsykologi Länk: parapsykologi.se Dr Göran Grip har också varit med om en NDU när han växte upp där han upplevde sig död, men sedan kom tillbaka till kroppen. Han har rest omkring mycket och hållt föredrag om detta. Han har också gett ut ett antal böcker. Han är också översättare av ett antal utländska böcker om esoterisk litteratur. Länk: Länk: paranormal.se Han har också översatt en engelsk bok: Många liv många mästare Dr Brian L Weiss Länk: Länk: boksidan.net Det finns också ett antal amerikanska överläkare och professorer som har forskat i UKU och NDU för många år sedan. Biskopen som tog bort inkarnationen i Bibeln levde på 500-talet. Varför kan man undra? |
| Inlägg #72: Postat: 2012-02-19 20:42:00 | |
|
Leif Erlingsson |
"Biskopen som tog bort re-inkarnationen i Bibeln levde på 500-talet. Varför kan man undra?" - Tror du är så smart att du fattar varför: "Herrans tukt och förmaning" funkar inte lika bra utan lite dödsrädsla...
|
| Inlägg #73: Postat: 2012-02-19 22:15:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Ingen enskild biskop kan ta bort en viktig del av den Lära som fanns kring år 500 - eller lägga till ngt viktigt.
|
| Inlägg #74: Postat: 2012-02-20 10:11:00 | |
|
Nuet |
Leif Erlingsson: Jag håller med dig, det fanns makt dödsstraff för att ta bort reinkarnationen för att det inte passade personen att det stod så.
Längre tillbaka i tiden 1960-talet fanns dessa böcker på större bibliotek finns de säkert kvar: Dr Raymond A. Moody Jr, USA har skrivit böckerna: ”I dödens gränsland”, ”Frågor vid livets gräns” och ”Ljuset ur tunneln” Dr Michael B. Sabom, USA har skrivit: ”Vi upplevde döden”, översatt av Dr Göran Grip. Dr Kenneth Ring, USA har skrivit boken: ”Livet nära döden”, översatt av Dr Göran Grip. Dr Elisabeth Kubler – Ross, USA har skrivit: ”Om barn och döden”. På senare år skrevs dessa böcker: Dr Göran Grip, Sverige har skrivit böckerna: ”Allting finns” -94 och ”Dem jag älskade” -97. Agneta Uppman, skollärare i Sverige, har skrivit ”Ut ur kroppen” medan hennes tvillingsyster Ingela Cole som bor i London har skrivit: ”Andra verkligheter”. |
| Inlägg #75: Postat: 2012-02-20 11:27:00 | |
|
Janne B |
Jag kan inte erinra mig ngt bibelställe där Jesus eller Paulus talar om reinkarnation. Så detta samtal hänger helt i luften.
|
| Inlägg #76: Postat: 2012-02-20 12:30:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
|
| Inlägg #77: Postat: 2012-02-20 13:01:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Jag har läst länken och den var intressant, men jag hör till de skeptiska till sådant. Själv har jag några ggr kännt igen mig på platser som jag aldrig varit på förut. Vet inte hur jag ska tolka detta. var duktig orienterare ett tag...
|
| Inlägg #78: Postat: 2012-02-20 17:21:00 | |
|
Nuet |
I dag har jag fått publicerat en lite mera större artikel om NDU och UKU. Det tog lite tid, men här är den:
Länk: Länk: sourze.se Det som man kan känna igen i en stadsbild där man aldrig varit i detta livet kan vara en plats där man har vistats en längre tid under ett tidigare liv. Dr Robert Hahn har haft en sådan upplevelse i Tyskland under ett liv där. |
| Inlägg #79: Postat: 2012-02-20 18:12:00 | |
|
Jan Olsson |
Ja,mina vänner,det kan ju vara en tröst att ev.få leva flera liv,för dem som inte nöjer sig med en 1 jämmerdal! - Och hur kan man vara säker på att nästa liv blir bättre? - Det kanske blir än värre,än det som varit? - Vem bestämmer det i så fall? - Nej,mina vänner,lev nu,och gör det bästa av det! - Förlita Er inte på Ert ev. nästa liv! - Tänk om Ni inte blir en människa? - Utan kommer att ingå i animalieproduktionen! - Kanske blir uppätna av Edra egna barn? - Vilka framtidsutsikter! - För att intressera sig för dessa saker,verkar det som om Ni är säkra på att Ni stiger i graderna vartefter liven går! - Men det kan Ni inte vara säker på! - Så,nöj Er med det liv Ni har,gläds åt stunden här,och låt resten vara! - Mvh.
|
| Inlägg #80: Postat: 2012-02-20 20:04:00 | |
|
Leif-Arne Undvall |
#79 Håller helt med där. Om det jag inget vet, eller kan veta,så bryr jag mig inte ett dugg. Det är definitivt ingen katastrof att inte veta vad som händer, eller inte händer när man dör, något jag lugnt kan leva med. Emedan, olika trosriktningar kan ju sägas vara grupper av människor som har bestämt sig för att tro på vissa saker gemensamt. Om nu Svenska kyrkans medlemmar bestämt sig för att flygande spagettimonster och reinkarnation, det tror vi inte på, så är det inget konstigt alls. Vill man tro på exempelvis det flygande spagettimonstret eller reinkarnation så är det inget som hindrar att man slår sig samman med andra och tror gemensamt. Fåningt blir det däremot när man menar sig kunna bevisa den ena eller andra trossatsen, lite ute i fel tankeparadigm liksom, tro är tro, vetenskap något annat.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.