|
Inlägg #1: Postat: 2012-02-15 16:55:00
|
|
Per W |
Intresseklubben antecknar.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2012-02-15 17:36:00
|
|
angus |
Fröken Oftedal ska veta att när man viger sitt liv åt att föra kärleksbudskap och stötta i svåra stunder, inge hopp i svackor och dela glädje vid tillökning och vigsel, ja då kan väggarna på svenska kyrkans hus endast vara en begränsning, det kommer en tid när kyrkorna gjort sitt och detta endast på grund av de människor som tror sig lagt beslag på rätten till tron och kärleken, dessa är fria och med det facit som kyrkan har lyssnar jag hellre på dig i en stadspark en något annat, stå på dig och var stark i ditt beslut, och kom ihåg att hela livet är likt en blomning, en blomning som mår bäst av att inte hindras, det du gjort nu är bara ännu en fas i din blomning och må du blomma i många år till. Kärlek är nyckeln till allt och ju fler somm för budskapet desto större framtidshopp finns det för kommande generationer. Och ett stort grattis till friheten med en bamsekram från mig Ma, and keep your head up high !
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2012-02-15 17:41:00
|
|
Janne B |
Denna kalla vinter i denna kalla konjuktur så strömmar folk till olika kyrkor för att få hjälp på alla de vis. Sv Kyrkan i Östersund hade 20 hjälpsökande förra vintern nu är det 80. SÅ kuyrkan i vid mening har mkt kvar att göra. / Vad gör humanisterna och ateisterna denna vinter för folk med behov?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2012-02-15 17:43:00
|
|
Janne B |
Varför kalla henne fröken?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2012-02-15 17:47:00
|
|
angus |
Hon har ju skillt sig blir det inte fröken då ?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2012-02-15 17:54:00
|
|
angus |
Det är människor med mycket kärlek som har mycket kvar att göra inte svenska kyrkan i sig
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2012-02-15 18:14:00
|
|
Per W |
#6 Kvinnor är fröken innan de gifter sig. Sen är det fru hela livet. Fröken är väl förlegat och används väl inte längre??
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2012-02-15 18:17:00
|
|
Per W |
#3 Janne, det finns många hjälporganisationer öppna för ateister: Stadsmissionen, Röda Korset, Rädda Barnen...ska jag fortsätta?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2012-02-15 18:49:00
|
|
angus |
Är det samma i engelskan ? Ja fröken är nog förlegat men det känns rätt när jag tänker på en kvinna utan make eller maka, Im probably getting old !
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2012-02-15 18:55:00
|
|
GunnarL |
8/ Fortsätt gärna Per W!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2012-02-15 19:24:00
|
|
Jan Brunnegård |
NOG är det bra att Sv Kyrkan finns för människor som vill göra gott för sina medmänniskor. Man bör nog gå med snarare än gå ur. Men samma gäller ju om Frälsis och Missionskyrkan med mera! //Lilla fröken Fräken ifrån Fryken osv Halleluja på er Ja
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2012-02-15 19:59:00
|
|
Leif Erlingsson |
Ma, jag kan inte säga "välkommen till Livet" för av din text ser jag att du alltid varit just där. Men jag kan säga grattis till att ha satt ned foten!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2012-02-15 20:57:00
|
|
Jan Brunnegård |
Oftedal skriver / Jag får nu inte längre viga, döpa, eller förmedla nattvard. Men jag kommer de närmaste dagarna att ansöka om borglig vigselrätt./ Ja gör den ansökan, den kommer säkert att bli beviljad om du bor i Stockholm./ Men inget kan hindra dig att att dela ut nattvard till dem som har förtroende för dig, de som ser nattvarden som något viktigt i livet. På samma sätt reglerar ingen lag vem som får döpa och hur det ska döpas, det är en privatsak, ingen statssak./Förr stod nog i en del officiella papper om en person var döpt eller inte, den tiden är borta.Vi har blivit privatare./ En känslig sak är givetvis om Oftedal vill döpa små barn som ej är tillfrågade - nog hörde det mest i hop med gamla statskyrkan....
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2012-02-15 22:34:00
|
|
Jan Brunnegård |
MIN fader Håkan tog sin lärarexamen på Seminariet i Karlstad 1932. I den utbildningen ingick att lära sig spela orgel fram till en organistexamen. Den behövde varje lärare på landet för i deras jobb ingick att spela piporgeln i Sv Kyrkan. Då hjälpte det inte om de var frikyrkliga eller ateister! De hade ingen religionsfrihet förän ca 1960!Nå pappa var ingen principryttare av min modell, men modern tyckte det var förargligt att han som var ordförande mm i en frikyrka, skulle tvångsspela i Sv Kyrkan. Någon semester var inte att tala om, men prästerna tog ju lite semester och då kunde organisten ta det lugnt också./ Efter gudstjänsten kom prästerna in till den frikyrkliga familjen och satt och rökte o bolmade. Så finkänsliga var de...;- Ja det var livet på landet kring 1950 det!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2012-02-16 05:56:00
|
|
Per W |
...SOS barnbyar, Barnfonden, Läkare utan gränser, Föreningen Situation Stockholm, Hjälp till Liv International,Hela Människan, Hannas Hjälpverksamhet, Föreningen Vänortsbarn, Ljus i Öster, MdM Sverige/Läkare i Världen, Nordisk Hjälp....
GunnarL, ska jag fortsätta?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2012-02-16 08:35:00
|
|
GunnarL |
15/ Nej det räcker Per W. De flesta av de organisationer som Du nämner är ju dock verksamma mer internationellt än lokalt. Ett lysande undantag är ju Stadsmissionen, som ju dock inte finns över hela landet utan företrädesvis i storstäderna. Det har ju förekommit en del fiffel med lägenheter i Stockholms stadsmission men de gör definitivt ett fantastiskt gott arbete. Delvis finansierar de ju sin verksamhet genom bidrag och den största bidragsgivaren är Svenska Kyrkan.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2012-02-16 10:33:00
|
|
Janne B |
Jag har många ggr rekommenderat folk att hellre ge bort hjälppengar lokalt än riks o internationellt. Ge bara pengar till sådant som du lätt kan kontrollera att det fungerar, man bör veta vilka personer som sutter i styrelsen och vuilka som är verksamma rent praktiskt. Allt för mycket pengar försvinner i administration,uppåt 35 lär godkännas av kontrollmyndigheten . Min kyrka Sv Missionskyrkan redovisar 5 kostnader på sina insamlingar.Missionskyrkan fick för ca 10 år sedan ett pris av ett revisorssällskap för sin öppna och perfekta redovisning. Det var en glad dag för mig.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2012-02-16 10:37:00
|
|
Janne B |
Personer som är lite engagerade i Sv Kyrkan och gillar Stadsmissionen, kan starta sådan verksamhet i sin hemstad i samarbete med Stockholm. Detta kollade jag för några år sedan. Frikyrkorna i Göteborg har Räddningsmissionen som nog arbetar likadant."Hela Människan" har ca 100 lokala engagemang osv.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2012-02-16 12:03:00
|
|
fredrikarvas |
Kära konfirmations och vigsel präst! Du har alltid stått för det du uppfattat som sant, äkta och velat förmedla din tro till mig och andra. Det har givit frukt, även om mitt sökande också lett mig på långa vägar. Jag önskar dig allt gott i ditt tjänande. Varma hälsningar Fredrik med familj.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2012-02-16 13:01:00
|
|
Janne B |
Även jag gillar Ma O.Hon har varit en frisk fläkt på många sätt. Problmet är ju att hon svuret vid Bibeln på att livet ut förkunna Sv Kyrkans lära, "den rena evangeliska läran". När hon gjort en del tillägg har hon råkat i blåsväder, vilket hon i förhand kunnat förstå.// Om båda parter kompromissat lite så hade Ma kunnat fortsätta att vara en stor tillgång för "Folkkyrkan".
|
| |