|
Inlägg #1: Postat: 2011-12-14 09:04:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
Om livet tar slut vid 50? Nej det tycker jag inte. Egentligen är det lite som att bli 20 på nytt då ungarna hunnit flytta till sitt och man på nytt kan kosta på sig att åter vara lite excentrisk. Att arbetsmarknaden är svår gäller oavsett ålder, man måste hela tiden se till att vara på tårna och leverera.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-12-14 09:44:00
|
|
Ingela Brusberg |
Du har helt rätt, men man lever inte i ett vacuum. Som du kan läsa så menar jag att det är ett systemfel som faktiskt drabbar de flesta och det är sannerligen inte så lätt att alltid "vara på tårna och leverera", att "leverera" är en social fråga som ställer krav på en mottagare som ber om just din kompetens. Alla har rätt att bidra med just det. Jag vet inte om min röda tråd är uppenbar? Men jag vill spegla det faktumet att vi inte längre är så goda medmänniskor utan snarare motmänniskor eller tävlingsmänniskor i ett system som kräver allt fler förlorare, och tyvärr allt fler lögner.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-12-14 10:09:00
|
|
Jan Olsson |
Första halvan,rolig och fyndigt skriven,resten,för mycket text,blixtrade till alltemellan,men dock!-Kvinnoperspektiv?-Ja,uppenbarligen,med hängbröst!-Vad tror Du hänger på gamla gubbar?-inte mycket roligare det!-Trösten är att en dag skall Du vandra på de saligas ängder!-Utan fysiska bekymmer!-Tänk det!-Mvh.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-12-14 10:28:00
|
|
Ingela Brusberg |
Åter till begravningsbyrån.. ; Ja jag håller med om att texgten är för lång, men inte mer feministisk än det faktum att jag är en kvinna. Min linje har inget genusperspektiv. Det är jättekul och lärorikt med kommentarer!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-12-14 11:56:00
|
|
Jocke sourzial |
4 Jaså, inte, inte ens i smyg? "Vi vet ju hur kvinnornas, barnens, de psykiskt sjukas och de fattigas marginalisering sett ut historiskt..." Verkligen vinklat, enögd PKbeskrivning, och att klumpa ihop sig för att få dela credit med de verkligt utsatta!
Och är det därför det fortfarande heter "kvinnor och barn först"?
I alla tider har 20-åriga killar tvingats in i den mansförnedrande lumpen, som umbärlig kanonmat. Så apropå: Dags för värnplikt för båda könen, civil i bästa fall!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-12-14 12:29:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#2 Tja systemfel eller inte, villkoren finns där. Det är viktigt att försöka undvika att se sig som ett offer, det går upp och ner, ibland måste man ta ett omtag. Jag påstår inte att det är lätt men man har liksom inga alternativ.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-12-14 14:11:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Jan O inlägg 3. Prata för dig själv du!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2011-12-14 14:14:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Jan O. Inlägg 5. Kvinnor är gravida i nio månader, minst en gång. det är d e r a s värnplikt.
Men det är klart om de blir 40 år utan att ha fött barn så kan vi ju ta in dem i kanonmats-rullorna.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2011-12-14 14:30:00
|
|
Pippi |
#5 "I alla tider har 20-åriga killar tvingats in i den mansförnedrande lumpen"
I alla tider har det funnits modiga och insiktsfulla män som vägrat lumpen och vägrat att delta i krig. De har vägrat lyda sk auktoriteter och falla in i majoritetens hypnos. De har vägrat följa lockropen om ära, hjältestatus och annat blingbling medaljer och "utmärkelser, de har insett att det inte finns någon ära att vinna i krig. De har stått raka i sin egen kraft och de har fått utstå spott och spe, i de milda fallen, främst från sina "bröder".
I alla tider har det funnits mödrar som gråtande bönfallit sina söner att inte ge sig av i krig säkerligen en och annan far också, liksom det funnits mödrar som ansett det som sönernas "plikt" att delta i krigen.
"Dags för värnplikt för båda könen" Du kan inte mena allvar! Är det din lösning på ditt problemkvinnotyranneriet?, vilket det nu än är. Din "lösning" är som att en AIDS-sjuk säger "det är orättvist att jag är sjuk, nu ska jag ut och smitta andra".
"Och är det därför det fortfarande heter "kvinnor och barn först"? Under de 9 månader det tar för mig kvinna att få ett barn har Jocke mankunnat bli far till ett stort antal barn jag vågar mig inte på en gissning. Det här KAN vara ett tipps till kvinnodelen i uttrycket "kvinnor och barn först. Eftersom det snart inte behövs kvinnor för att föda barn, så behöver Jocke inte oroa sig för att uttycket lever kvar så länge till, det kanske tom ändras till "vassast armbågar och mest muskler först". En annan fördel ur ett mansperspektiv kan vara att männen vill/ville ha levande mödrar till sina barn. Förr var det också praktiskt med en kvinna i hushållet. Du kan sluta tycka synd om dig själv Jocke, åtminstone för att du är man. Det finns inget orättvisa mot män i "kvinnor och barn först", bara befriande enkel bondförnuft.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2011-12-14 16:03:00
|
|
Jocke sourzial |
9 Det var värst! Om du kan läsa och avstå från vinklande, så skrev jag om värnplikt för båda könen, "civil i bästa fall". Dvs de skall få välja själv, män som kvinnor. Varför, det motiverar jag i min andra artikel i ämnet, "Civil värnplikt för båda könen."
Här nedan den första: Vägra döda, vägra värnplikt, om egna erfarenheter som du antagligen saknar totalt Pippi! Lumpen är inte kul, att ligga i skyttegravar eller torteras eller dödas inte heller. Om det nu gäller, kvinnor och barn först, då är det rimligt att sluta gnälla om det "förtryckande patriarkatet"!
Och barn, javisst, men varför skall kvinnor ha en gräddfil på området, i "jämställdhetens" tidevarv?
Den dagen vi graderar upp mäns kroppar och liv till kvinnligt värde, den dagen kommer det att bli svårare att skicka ut unga umbärliga män till kanonmat, till fromma för oss alla. Fundera på det! Man skapar inte en bättre värld för kvinnor heller, genom att ständigt skuldbelägga och brutalisera mannen som kön! Och så det där sedvanliga föraktfulla "synd om mannen", här som personangrepp mot mig. Men det vet vi ju genom 35 års debatt, att det är bara synd om kvinnan, och att detta påstående är ett helt OK kvinnligt privilegium!
Men här kommer den första: Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2011-12-14 16:19:00
|
|
Jocke sourzial |
forts 10 Det är verkligen häpnadsväckande, och som jag ovan vände mig emot, detta faktum att det i artikeln räknas upp..." Vi vet ju hur "kvinnornas, barnens, de psykiskt sjukas och de fattigas marginalisering"... Som om dessa vore en homogen och lika drabbad grupp? Och så fullkomligt negligera faktum om manligt kön, om våra söner, gubbar. Män som drabbats av skador som familjeförsöjare i eländiga yrken, i krig, slaveri, de flesta män, i fängelser, som sjömän, fiskare i gruvor osv, osv. Att göra så är sedvanlig grov feministisk historieförfalskning, och ren misandri!
Här kommer mitt förslag om värnplikt för båda könen, i huvudsak civil. Ett seriöst förslag utan vinkling mot något kön, utan "på båda könens villkor, för båda könens bästa!" Läs gärna det, och återkom om du vill hävda något konstruktivt anonyma signaturen Pippi. Mitt namn återfinns vid artikeln."Civil värnplikt för båda könen!"
Länk: sourze.se
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2011-12-14 16:33:00
|
|
Ingela Brusberg |
Genusfrågan är absolut aktuell och intressant, men jag tar inte upp den i denna artikel. Jag kommer att publicera en i det området, och jag gissar att mina tankar om mansgrisen/morsgrisen kan röra upp och ge nya perspektiv. Ja, jag tycker synd om alla män, särskillt de yngre som har sin "sak" att brottas med, utöver det orättvisa tävlingssystemet jag beskriver, kanske du lade märke till att jag exemplifierade två unga män! utöver gruppen mariginaliserade? Alla verkar vara indragna i den mimetiska rivaliteten oavsett inkomst eller kön- Ingen glad :
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2011-12-14 16:51:00
|
|
Jan Olsson |
#12 - "särskilt de yngre som har sin "sak" att brottas med"? - Vadå för "sak" och varför får man inte brottas på äldre dagar? -
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2011-12-14 17:04:00
|
|
Lennart Asp |
En helt berättigad fråga, Jan! :
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2011-12-14 17:16:00
|
|
Jan Olsson |
#14 - Ja,eller hur?
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2011-12-14 17:17:00
|
|
Jocke sourzial |
12 "Genusfrågan är absolut aktuell och intressant". Genusfrågan i sak är bara aktuell och intressant om den behandlas ur strikt könsneutral synvinkel, samt förstås utforskas strikt vetenskapligt.
Om den utgår från egocentriska könsintressen, hävdar förutfattade meningar, samt hålls under armarna av politiska maktskäl, så är genusfrågan dömd att självdö i sin nuvarande svenska kontext. Precis som skett i Norge. Tydligen efter "hjernevask" som jag tyvärr inte kan se härifrån. Kanske någon här känner till programserien?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2011-12-14 17:29:00
|
|
Lennart Asp |
Håller med Jan, inlägg#3, och att det blixtrade till alltemellan", till exempel - "en mjuk övergång med reklam för rullatorer? ... en helt vanlig tvål ger associationer till himmelriket om man får tro reklamen ... Livet slutar vid 50 för dem som gallrats ut i första omgången, men livet slutar vid 30 för andra som inte har koll på det sociala spelet och kan lögnens ABC ... med dagens utbud av arbeten så kan valet falla på en som har mindre kompetens men har ett bredare leende. Livet slutar vid 20 för väldigt många, de som bär tecken på annat ursprung än det svenska"
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2011-12-14 17:36:00
|
|
Lasse i Gatan |
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2011-12-14 18:06:00
|
|
Lennart Asp |
Ännu en gång har Jan Olsson svaret, från en tidigare debatt: Anonyma inlägg förbigås med tystnad!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2011-12-14 18:07:00
|
|
Ingela Brusberg |
inlägg #13
Jag menar gruppen män men jag tror att det är de yngre som hamnat i bakvattnet. Brottas på bara :
|
| |