Vad är poängen med sommar- och vintertid egentligen?

Den här tråden diskuterar artikeln Vad är poängen med sommar- och vintertid egentligen?.
Inlägg #1: Postat: 2011-10-31 12:15:00
Jan Olsson
Poängen är som jag ser det samma som ÖB,s reklam, - !Skillnaden! - Är som priset i reklamen! - Fast bara två ggr.per år! - För övrigt,vad är tid egentligen?
Inlägg #2: Postat: 2011-10-31 15:57:00
Per W
På sommaren spelar det inte så stor roll, inte i den ljusa Norden i alla fall. Men jag uppskattar att få en timme extra kvällsljus på våren och hösten då jag kan idka friluftsliv som jogging, fiske, trädgårdsarbete mm i dagsljus.
Jag vet att sommartid är uppskattat söderut i Europa, där solen går ner tidigare på sommaren jämfört med i Sverige.
Inlägg #3: Postat: 2011-10-31 17:11:00
Leif-Arne Undvall
Nja sommar och vintertid spelar mest roll för kossor, de gillar inte förskjutningen av dygnsrytmen. Däremot, en viktig fråga är: Varför finns november?

November är en fullständigt onödig månad, oktober kan vara ok, höstfärger, skördetid, svamp och så. December då vänder det, jul med svagdricka och prinskorv, men november är helt onödig.

Därför tycker jag att man i stället för att hålla på att flytta klockan fram och tillbaka, så stryker man helt enkelt november ur almanackan och låter decemper förja direkt på oktober. Tycker man att det blir ojämnt och så med bara 11 månader så kan man i stället dubblera maj som är en trevlig månad, maj#1 och maj #2. Häpp!
Inlägg #4: Postat: 2011-10-31 18:45:00
Jan Olsson
Håller helt med Undvall,så f,o,m,i morgon den 1 dec.Sk--er vi i Nov. - Undras hur det blir,vi blir ju i alla fall före vår tid!
Inlägg #5: Postat: 2011-11-01 06:33:00
Faceless
Carl Olof Schlyter, poängen med sommartid handlar ju inte om hur ljust det är när du går upp på morgonen eller kommer hem efter jobbet på eftermiddagen!

Om du tror det, så har du grovt missförstått något.

Poängen är att de ljusa sommarnätterna ska bli längre.
Med "normaltid" så är det mörkare kl. 23 än det är med sommartid kl. 23 "bara" kl. 22 enl. "normaltid".

Om du vill veta hur man ska vrida klockan, så finns ett par enkla minnesregler:
1. sommartid - vi går mot sommaren vrid klockan en timme framåt
2. vintertid/"normaltid" - vi drar oss tillbaka och kurar ihop oss inför mörkret vrid klockan en timme bakåt

Även om just morgonljuset spelar mindre roll på sommaren, så verkar du allmänt argumentera för att klocklaget på din klocka inte spelar någon roll för din dag men stämmer det?

Du har väl fasta arbetstider eller?!
De förändras ju inte i och med skiftet "normaltid"/sommartid, eller hur?!

Det känns som om du gjorde ett tankefel där.

Du skrev:
"
Jo, jag går till jobbet, kommer dit en timme före alla andra, klockan sju, dagen förflyter och jag jobbar på i dagsljus till klockan sexton, då jag med tillägg för lunchtimmen har jobbat åtta timmar. Japp, det är ljust när jag går hem också.
Antag att jag istället hade gått upp normalt, klockan sex, kom till jobbet åtta och gick hem klockan sjutton.
"

I scenario 1 "normaltid" börjar du jobbet kl. 7 och slutar kl. 16.
I scenario 2 sommartid börjar du helt plötsligt kl. 8 och slutar kl. 17.

Varför?

Om dina arbetstider i "normaltid" är 7-16, så kommer det innebära att du i sommartid arbetar kl. 6-15!

Självklart förändras då ljuset!

Vilka delar av världen tänker du på här:
"I stora delar av världen går solen ner vid artontiden och upp vid sex, oavsett tid på året"?

/
Faceless – Bur-q-ua54, av Isaskars stam 49-60
inspiratör för
Sällskapet Bur-q-ua – för allas lika värde, emot rättsröta
BB – Bröd och Bur-q-ua åt folket
Länk: societyofbur-q-ua.tk
Inlägg #6: Postat: 2011-11-01 08:44:00
Per W
#5 Carl-Olof skrev "I stora delar av världen går solen ner vid artontiden och upp vid sex, oavsett tid på året"?
Han tänker naturligtvis på de folkrika områdena mellan vändkretsarna, som i allmänhet inte heller har "sommartid.
Inlägg #7: Postat: 2011-11-01 15:31:00
Carl Olof
#2, Per W, jo, visst är det lite trevligt med ljusa kvällar, men jag jag hade faktikst fått för mig att det fanns något mer ordentligt skäl för sommartidskonceptet än att göra det möjligt att spela golf längre om kvällarna.
Inlägg #8: Postat: 2011-11-01 15:33:00
Carl Olof
#3, Leif-Arne, det ligger något i vad du skriver här.
Inlägg #9: Postat: 2011-11-01 15:48:00
Carl Olof
#5, Faceless, njae, jag tror inte du själv riktigt har läst vad jag skrev. Jag har nog inte gjort någon tankevurpa. Dock har jag varit förmäten nog att antaga att många med mig inte helt har tänkt igenom varför vi har sommartid. Det var därför jag lade upp texten på ett, som jag hoppades, pedagogiskt sätt, så att de som, liksom jag, ogenomtänkt trodde att tidsomställningen hade med, typ, BNP att göra, insåg att det snarare handlade om att supporta de som har som fritidsintresse att spela golf.

För alla som jobbar vanliga tider mellan ca 8 och ca 18, kommer ljusskillnaden vara försumbar oavsett den omställnignen av klockan som det är fråga om. Igen, jag har Stockholm som exempel.

SOm Per W säger, "de folkrika områdena mellan vändkretsarna" ;-
Inlägg #10: Postat: 2011-11-02 05:38:00
Faceless
#9, Carl Olof, jodå jag läste det du skrev och om jag inte uppfattade det som du menade, så beror det sannolikt på andra omständigheter, d.v.s. bortom min person.

Om du skriver att:
a.
"Dock har jag varit förmäten nog att antaga att många med mig inte helt har tänkt igenom varför vi har sommartid."

och

b.
"så att de som, liksom jag, ogenomtänkt trodde att tidsomställningen hade med, typ, BNP att göra"

så bekräftar du ju delvis det jag förut skrev...ett tankefel.

Jag försökte i min förra kommentar, lika "pedagogiskt" som du, förklara vad tidsomställningen beror på.

Nu skrev du att arbetstiderna var "mellan ca 8 och ca 18" men vilka råder på riktigt?

Oavsett vilka arbetstider som råder, så kommer ljuset att förändra beroende på "normaltid" och sommartid.

En detalj jag noterar är att du gav ett tänkt exempel från skiftet "normaltid" till sommartid, snarare än det omvända.

Varför?
För att förvilla?

Det naturlig exemplet i dessa dagar hade väl varit ett exempel från skiftet sommartid till "normaltid", eller hur?

/
Faceless – Bur-q-ua54, av Isaskars stam 49-60
inspiratör för
Sällskapet Bur-q-ua – för allas lika värde, emot rättsröta
BB – Bröd och Bur-q-ua åt folket
länk
Inlägg #11: Postat: 2011-11-02 08:41:00
Per W
#7 Effekterna är försumbara på ekonomi och energianvändning, men mätbara på fritidsaktiviteter ökning 3 enligt Wikipedia Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #12: Postat: 2011-11-02 17:22:00
Carl Olof
#10, OK, grattis, Faceless, du kanske fattade det här bättre än jag! Det bjuder jag gärna på.
Inlägg #13: Postat: 2011-11-02 17:26:00
Carl Olof
#11, Per W, där ser man. Det bidrar till min undran över om det verkligen är värt ngt att ha sommartid. Jag menar 3 ökning av fritidsaktiviteter... Skulle vara intressant att höra en hudläkares synpunkt. Vilken ökning i hudcancer kan man förvänta sig av att man halva året befinner sig i dagsljus en timme längre om dagen?
Inlägg #14: Postat: 2011-11-02 17:59:00
Per W
#13 Nja Den extra timme sol sent på kvällen påverkar nog inte det.
Inlägg #15: Postat: 2011-11-04 17:18:00
Thomas L. Aabo
3 ökning av fritidsaktiviteter bidrar till att höja BNPn. Och därmed den kaka som ska fördelas.
Laddar...