Valt inlägg:
Carl Olof Schlyter, poängen med sommartid handlar ju inte om hur ljust det är när du går upp på morgonen eller kommer hem efter jobbet på eftermiddagen!
Om du tror det, så har du grovt missförstått något.
Poängen är att de ljusa sommarnätterna ska bli längre.
Med "normaltid" så är det mörkare kl. 23 än det är med sommartid kl. 23 "bara" kl. 22 enl. "normaltid".
Om du vill veta hur man ska vrida klockan, så finns ett par enkla minnesregler:
1. sommartid - vi går mot sommaren vrid klockan en timme framåt
2. vintertid/"normaltid" - vi drar oss tillbaka och kurar ihop oss inför mörkret vrid klockan en timme bakåt
Även om just morgonljuset spelar mindre roll på sommaren, så verkar du allmänt argumentera för att klocklaget på din klocka inte spelar någon roll för din dag men stämmer det?
Du har väl fasta arbetstider eller?!
De förändras ju inte i och med skiftet "normaltid"/sommartid, eller hur?!
Det känns som om du gjorde ett tankefel där.
Du skrev:
"
Jo, jag går till jobbet, kommer dit en timme före alla andra, klockan sju, dagen förflyter och jag jobbar på i dagsljus till klockan sexton, då jag med tillägg för lunchtimmen har jobbat åtta timmar. Japp, det är ljust när jag går hem också.
Antag att jag istället hade gått upp normalt, klockan sex, kom till jobbet åtta och gick hem klockan sjutton.
"
I scenario 1 "normaltid" börjar du jobbet kl. 7 och slutar kl. 16.
I scenario 2 sommartid börjar du helt plötsligt kl. 8 och slutar kl. 17.
Varför?
Om dina arbetstider i "normaltid" är 7-16, så kommer det innebära att du i sommartid arbetar kl. 6-15!
Självklart förändras då ljuset!
Vilka delar av världen tänker du på här:
"I stora delar av världen går solen ner vid artontiden och upp vid sex, oavsett tid på året"?
/
Faceless – Bur-q-ua54, av Isaskars stam 49-60
inspiratör för
Sällskapet Bur-q-ua – för allas lika värde, emot rättsröta
BB – Bröd och Bur-q-ua åt folket
http://www.societyofbur-q-ua.tk
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?