Varför kommer våldet närmare?

Den här tråden diskuterar artikeln Varför kommer våldet närmare?.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2011-07-26 00:59:00
Pia I
Om Behring får bestämma, då kommer det att bli riktigt våld. Alla vi som har hopp om en bättre värld tillsammans, kommer att stryka med.Vi kommer att bli angivna, avrättade och jagade för våra åsikters skull.Konstnärer ligger illa till och andra intellektuella. Så kan det bli om Behring har tillräckligt många anhängare därute. Rädslan skapar angivare och kan var ganska farlig, tror jag.
Inlägg #42: Postat: 2011-07-26 16:31:00
Bizon
Våldet har genom historien inte varit någon perifer och isolerad företeelse som vissa låter sej förledas till att tro. Däremot är det, och har varit makteliten i respektive tid som ansett sej ha monopol på den våldsutövning som ansetts vara legitim för att bevara denna elits egen maktställning.

Kungar med sin stab av egenvinnande manipulatörer har alltid varit en måltavla för bråd död liksom motståndarna till den rådande makteliten varit måltavlor för den maktutövande klassen om dessa upplevts hota den bestående ordningen.

I huvudsak är det "borgerskapet" och den besuttna klassen som stått för både maktambitionerna och det utövade våldet.

Man kan undra om det är något som förändrats nu då vi kallar den maktutövning som sker för demokratisk? Vi har indoktrinerats med föreställningen att det inte är storkapitalets vinstintressen som dikterar villkoren - men det har bestämts i demokratisk ordning att storkapitalets veto gäller över folkets väl och ve.

I demokratisk ordning har även konsensus uppstått att folkliga erfarenheter och erfarenhetsbetingade åsikter i dag företrädda av ett nytt parti som röstats fram av en ganska stor procentuell del av befolkningen ska mobbas ut och ständigt förlöjligas - i Sverige, liksom i Norge.
Detta om något pekar på att "demokratin" ännu är sorgligt outvecklad, och i kombination med den konstitutionellt skyddade makt och våldsutövningen kommer även fortsättningsvis varianter av våld riktas inte bara mot stats- och utrikes-ministrar utan följa i den misslyckade demokratins frustrativa spår nedåt i hierarkierna ända till kvinnor och mäns våld mot varandra - förutom mellan våra avkommor i sandlådorna runt om i världen ---- är det något nytt under solen så inte är det det scenariot.
Inlägg #43: Postat: 2011-07-26 22:53:00
Pia I
inget är nytt under solen - och därför så förutsägbart.
Inlägg #44: Postat: 2011-07-26 23:34:00
Bizon
Ja Pia - tyvärr förutsägbart - frågan är också den fortfarande densamma - är det möjligt att undvika dessa mänskliga våldsscenarion som förföljt mänskligheten sedan urminnes tider - djävulskt inlagrade beteenden i våra gener?
Inlägg #45: Postat: 2011-07-26 23:34:00
Bizon
Ja Pia - tyvärr förutsägbart - frågan är också den fortfarande densamma - är det möjligt att undvika dessa mänskliga våldsscenarion som förföljt mänskligheten sedan urminnes tider - djävulskt inlagrade beteenden i våra gener?
Inlägg #46: Postat: 2011-07-26 23:35:00
Bizon
hur det blev två av samma inlägg har jag ingen aning om
Inlägg #47: Postat: 2011-07-27 08:18:00
Pia I
Du tryckte två gånger för att publicera.- Om fler människor kunde vara rådgivare till vår existens - och då menar jag vanliga medborgare utan livsproblem, men med en positiv livssyn, skulle det kanske ta längre tid innan någon fick spel. Jag tror inte på för stora ytor. Mindre områden att sköta. Medborgare måste ha mer att säga till om.
Men det verkar som en utopi.En del pratar om att vi har en skendemokrati. Så kan det kännas.
Inlägg #48: Postat: 2011-07-27 13:13:00
Bizon
Jo - fler människor som engagerar sej och då just "vanliga medborgare". Dock existerar ingen vanlig människa utan livsproblem - och hellre då en realistisk livssyn än en positiv.
Jag tror inte heller på för stora ytor Jorden som den är är vad vi har - rymden däremot bör vi lämna därhän tills vi har klarat upp vårt liv på den lilla planet vi har.

Det du tänker dej med "mindre områden att sköta" låter ju bra, men jag tror vi i stället måste ballansera jordens alla områden. Redan nu delas jorden upp i marknadsandelar för multinationell exploatering, antingen för säkra råvarutillgångar eller att vittja konsumenterna på deras tillgångar.

Mänsklig behovstillfredsställelse måste ballanseras därför att var och ens konsumtion samverkar med alla andras - annars kommer ingenting att förändrats och vi kommer att leva kvar under samma hot som alltid "vi mot dom".
Ser vi till hur mänskligt liv hittills organiserats så är det den sortens tänkande som stått för allt vad krig heter, slaveriet och skillnaden i socialt och ekonomiskt liv. Egoismen är ett av de ansikten denna mänskliga defekt frambringar vilket i sin tur accelererat den nu rådande marknadsdiktaturen till vad den är i dag - och den kommer att bli än värre innan den kollapsar på grund av dess omättligt bullemiska drivkrafter.

Och ja,,, en del pratar om att vi har en skendemokrati - vilket det är lätt att hålla med om då det är oerhört svårt att komma till rätta med de missförhållanden som egoistiskt styrd marknadstyranni förorsakar det mänskliga livet, men "skendemokrati" vet jag inte om man kan säga att det handlar om då det är så uppenbart att det är kapitalet som styr och ingenting görs för att dölja det.

Samma sak med detta att "medborgare måste ha mer att säga till om" - första hand måste vi som människor vara engagerade i styret av vårt samhälle inklusive den globala ekonomin.
Först med ett djupare politiskt engagemang och kunskap kan vi vara med och "säga till" om allas vårt livs små och stora angelägenheter.

Vadå "UTOPI"?

För några tusen år sedan innan bilen rullade omkring över allt på jordens yta var också den en utopi - nu är den nödvändig.
Inlägg #49: Postat: 2011-07-27 14:09:00
Jocke S-43
48 Jadå, jodå, man kan hålla med. Just därför blir avslutningen så paradoxal! Bizon: "UTOPI"? För några tusen år sedan innan bilen rullade omkring över allt på jordens yta var också den en utopi - nu är den nödvändig."
Nödvändig? Nu ja, men är inte bilen raka vägen! till själva kollapsen också? Jag tänker på all konsumtion, "bullemisk måste slå upp!, alla vägar och stora igenkorkade städer, och nu senast dessa enorma köpcentra som finns, "måste finnas" utanför varje tätort som vill vara med i racet. De flesta nästan helt nya, eller påbyggda.
Och vilka knappast kan nås utan bil!
Jag gillar bilar, och jag lever just nu i en, men bilismen är ett problem och bidrar till andra problem, dessvärre. Hur göra?
Jag hade en vän en gång som brukade säga, att "uppfinningen av hjulet" var problemet...
Inlägg #50: Postat: 2011-07-27 14:14:00
Jocke S-43
Bizon, jag hittade ingen synonym till bullemisk!? Vad menas? Däremot när jag gick in på ett synonymlexikon på nätet, så kom en reklamruta upp: "Klappar ditt hjärta för bilen?" och så namnet på ett försäkringsbolag. Märkligt, bullemiskt?
Inlägg #51: Postat: 2011-07-27 14:31:00
Bizon
Ja du Jocke - din vän hade nog rätt på sitt sätt.
Problemet som jag ser det är människans fysiska undermålighet i kombination med att vi är för bra på att föröka oss och detta dessutom parat med vår notoriska vilja att kompensera våra brister med tekniska lösningar.
Men nu är det som det är och det är den vägen vi är tvingade att vandra då det inte finns någon väg tillbaka - visserligen kan man tänka sej att vi kommer att stå på nära noll efter en samhällelig kollaps, men det skulle nog bara bli att som att åter starta från ruta ett - vi får nog finna oss i att försöka rodda oss ur detta elände för att bara finna att vi hittat nästa.
Den tekniska utvecklingen försöker kompensera för dess tidigare brister vilket är gott och väl i sej - det känns dock som att det tar för lång tid - och all denna överkonsumtion är åt helvete, vilket nog alla redan vet, men har hittills inte rått på marknadens ständigt växande monetära lönsamhetskrav - vilket förvisso även är dess akilleshäl som ingen än förstått att komma åt.
Mitt tipps är dock "fall på eget grepp".
Inlägg #52: Postat: 2011-07-27 14:44:00
Bizon
Bullemi och anorexi är ätstörningsvarianter...

Kapitalismen och marknaden har vad jag tolkar det som bulemiska lönsamhetsstörningar - polaritetens olidliga smärta med en övergödd mänsklighet i ena vågskålen och en utmärglad i den andra. Den övegödda vill inte ge upp sina privilegier - och den andra halvan kan inte komma ur sin oförmåga.
Inlägg #53: Postat: 2011-07-27 15:27:00
Jocke S-43
52 Bizon. Ja just det "anorektisk" känner man ju till som adjektiv, säkert finns "bulemisk" också...med ett l?
Och apropå, det där ditt exempel med "vågskålen", får mig att tänka på Aftonbladet. Vilken å ena sidan i kvinnobilagan gärna tar upp bulemi som drabbande blott "kvinnor i patriarkatet" inte hela sanningen dock.
Men sedan i var och varannan söndagsbilaga kör med diverse bantningsrecept...
Aftonblahadet, för journalistisk självsvält - intellektuell anorexia. På det området iaf!
Nu får jag nog snart det hett om öronen...Någon?
Inlägg #54: Postat: 2011-07-27 15:59:00
Jan Olsson
Jocke S-43! - Önskade Du dig "varma servetter"? - Inte då! - Med inlägg 53,tycks din intellektuella kreativitet hava nått en höjdpunkt! - Den där Bizon tål nog det,Oxe som han vill föreställa! - Själv får Du,om öronen,känna den svalkande aftonvinden,från någon oas Du besökt!
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...