Valt inlägg:
Jo - fler människor som engagerar sej och då just "vanliga medborgare". Dock existerar ingen vanlig människa utan livsproblem - och hellre då en realistisk livssyn än en positiv.
Jag tror inte heller på för stora ytor Jorden som den är är vad vi har - rymden däremot bör vi lämna därhän tills vi har klarat upp vårt liv på den lilla planet vi har.
Det du tänker dej med "mindre områden att sköta" låter ju bra, men jag tror vi i stället måste ballansera jordens alla områden. Redan nu delas jorden upp i marknadsandelar för multinationell exploatering, antingen för säkra råvarutillgångar eller att vittja konsumenterna på deras tillgångar.
Mänsklig behovstillfredsställelse måste ballanseras därför att var och ens konsumtion samverkar med alla andras - annars kommer ingenting att förändrats och vi kommer att leva kvar under samma hot som alltid "vi mot dom".
Ser vi till hur mänskligt liv hittills organiserats så är det den sortens tänkande som stått för allt vad krig heter, slaveriet och skillnaden i socialt och ekonomiskt liv. Egoismen är ett av de ansikten denna mänskliga defekt frambringar vilket i sin tur accelererat den nu rådande marknadsdiktaturen till vad den är i dag - och den kommer att bli än värre innan den kollapsar på grund av dess omättligt bullemiska drivkrafter.
Och ja,,, en del pratar om att vi har en skendemokrati - vilket det är lätt att hålla med om då det är oerhört svårt att komma till rätta med de missförhållanden som egoistiskt styrd marknadstyranni förorsakar det mänskliga livet, men "skendemokrati" vet jag inte om man kan säga att det handlar om då det är så uppenbart att det är kapitalet som styr och ingenting görs för att dölja det.
Samma sak med detta att "medborgare måste ha mer att säga till om" - första hand måste vi som människor vara engagerade i styret av vårt samhälle inklusive den globala ekonomin.
Först med ett djupare politiskt engagemang och kunskap kan vi vara med och "säga till" om allas vårt livs små och stora angelägenheter.
Vadå "UTOPI"?
För några tusen år sedan innan bilen rullade omkring över allt på jordens yta var också den en utopi - nu är den nödvändig.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?