Danmark låter historien upprepa sig

Den här tråden diskuterar artikeln Danmark låter historien upprepa sig.
Showing page 6 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Inlägg #101: Postat: 2011-07-14 23:06:00
Leif E Ström
I så fall Melkers, den enda som tillverkas i Falun, och som inte bara har en varubeskrivning utan håller vad den lovar. Dessutom förpackad i miljövänligt papper samt tjärat snöre att hänga upp körva i.
Inlägg #102: Postat: 2011-07-14 23:13:00
Leif E Ström
Till herr Ankersen kan jag tillägga apropå invandrare, dina landsmän steg i land med den första Pölsemannenvagnen i Malmö dec 1986. Tyvärr nu upphandlad av bl.a. Tulip.
Inlägg #103: Postat: 2011-07-14 23:15:00
ankersen
Till Leif.
Haha
Inlägg #104: Postat: 2011-07-15 00:47:00
Aguirre
Jocke och ankersen har funnit det där toksenila debattläget de trivs i...lite patetiskt...Ström...vilka människor som "bidrog" till "välfärden" och vilka som kommer att göra det anser jag irrelevant...Har vi råd med en imbecill överklass och en statsapparat av Belsebubstorlek så har vi råd med alla sorters folk.
Inlägg #105: Postat: 2011-07-15 07:16:00
Leif E Ström
Aguirre, vi har råd med det mesta, synd bara att man är så snål mot sig själv och andra.
Inlägg #106: Postat: 2011-07-15 10:24:00
Jocke S-43
105 Leif E Ström. Vilka "vi"? En hel del av oss har onekligen levt över sina till gångar! Det fortsätter att krisa i södra Europa, och i norra Amerika. Det som ser ut som en ekonomisk kris är bara symptomen, på en ekologisk och materiell kris. Genom ett gigantiskt slöseri med begränsade resurser, samt medföljande kontaminering av miljön, hav, land och luft. Hur allvarligt på lång sikt vet förstås ingen.
Särskilt som "vi" har ett miljöparti som prioriterar att skapa mer kris mellan kvinnor och män men i övrigt åstdkommer noll!
Det vi inte har råd med är fortsatta politiska äventyrligheter, utan det kommer att behövas samarbete och konsensus över hela klotet.
Media är nog nyckelfaktorn, att de vaknar och slutar leka "Hänt i veckan" globalt om folk och detaljer, utan att de börjar rapportera om det övergripande läget, och ställer politiken mot väggen.
Eller vad tror Ström?
Inlägg #107: Postat: 2011-07-15 12:10:00
Aguirre
Leif..Staten har exklusiv rätt att utsätta dig för straff och t.o.m. frihetsberöva dig om du inte betalar dina 33 till dem, precis som en jävla beskyddarliga.Så länge vi har råd med dem och säg nu för tusan inte att skatten går till nyttiga saker oxå...så har vi råd med allt...nyttiga saker kan vi komma överens om utan en våldsam repressiv stat.Jag är inte snål mot vare sig andra och framförallt inte mig själv :-...men jag blir förbannad när utpressare och imbecilla politiker river i min plånbok...men än så länge tycker ju de flesta politiskt lata personer att detta är enda alternativet :-
Inlägg #108: Postat: 2011-07-15 12:17:00
Lennart Asp
80#: Tack själv Mats. Det var kul att det åtminstone gav mersmak hos en klok person, så att jag inte förgäves har kastat pärlor åt de danska och svenska svinen.
Som bonus bjuder jag på en dikt av Brecht på temat...
Inlägg #109: Postat: 2011-07-15 12:18:00
Lennart Asp
Många är för ordning

Många är för ordning. De lägger vid måltiden
en duk över bordet, om de har en, eller de stryker
med handen över skivan bort smulorna, om
handen inte är för trött, - men deras bord står
och deras hus står i en värld som sakta men säkert sjunker i dyngan.
Ack, deras klädskåp ska vara rent, men vid stadsgränsen
ligger fabriken, grottekvarnen, det blodiga
mervärdeshjulet! Ack, vad nyttar det
att, upp till hakan i gyttja, hålla fingrernaglarna
rena?
Översättning av Jan Hammarlund, "Jag behöver ingen gravsten Dikter 1917-1956, , Brutus Östlings Bokförlag Symposion, 1998
Inlägg #110: Postat: 2011-07-15 12:24:00
Lennart Asp
Hur man blir anarkist har Aguirre säkert ett bra svar på. Men den bästa introduktionskursen för dialektiken är nog att som Brecht vara politisk flykting...

En bnusdikt till från samma bok och samma översättare:

Till den lilla radioappareten

Du lilla låda som i flykt jag bar,
att lågan i mig inte skulle falna,
från hus till tåg till skepp, på land och hav,
att fienden alltjämt till mig kunde tala

när, pinad, jag tog tillflykt här att lyssna,
sent varje natt och varje gryning klar
om deras segrar och om mina kval:
O lova mig att aldrig tystna!
Inlägg #111: Postat: 2011-07-15 13:51:00
Lennart Asp
En dikt till från samma författare och samma bok i min lilla introduktionskurs i dialektiken...

Om beteckningen emigrant

Jag har alltid tyckt att namnet man har gett oss varit fel:
emigranter
betyder ju utvandrare. Men vi
har inte vandrat ut efter att fritt ha valt
ett annat land. Ej heller har vi vandrat
in i ett land för att stanna, möjligtvis för alltid.
Utan vi har flytt. Fördrivna är vi, landsförvista
och det land som tar emot oss ska inte bli ett hem utan
en tillflykt.
Oroliga sitter vi där, så nära gränserna som möjligt
och inväntar återfärdens dag, den ringaste förändring
på andra gränsen iakttar vi, varje nykomling
utfrågar vi ivrigt, glömmer ingenting, ger ingenting förlorat
och förlåter heller ingenting som hänt, förlåter inget.
Ack, sundens stillhet lurar oss inte! Vi hör skriken
från deras läger ända hit. Vi är själva
nästan som rykten om illgärningar som sluppit
över gränsen. Var och en av oss
som i trasiga skor går genom mängden
vittnar om den skam som låder vid vårt land.
Ingen av oss kommer dock
att stanna här. Det sista ordet
är ännu inte sagt.
Inlägg #112: Postat: 2011-07-15 14:25:00
Lennart Asp
Någon som har hört talas om humanism?
Inlägg #113: Postat: 2011-07-15 15:03:00
Thomas L. Aabo
Lennart Asp inlägg 64. Mot det kan jag ställa hundratusen danskar som firade em-guldet i centrala Köpenhamn.
Och dett utan fylla, skadegörelse och bråk. Sydsvenskan krönikör skrev "så festar ett kulturfolk!"
Inlägg #114: Postat: 2011-07-15 15:20:00
Leif E Ström
"106, Jocke, "då folket har mer kunskap än politikerna är det folket som har makten". Jag anser att den samlade kunskapen är större hos hela befolkningen i Sverige, än den som företräder riksdagsarbetet. Men politikerna har gjort den formella makten som sin egen Särimer. Farsen tar aldrig slut. Vart fjärde år utlyses fria demokratiska val, som redan på måndagen därpå förvandlar demokratin till en kuliss. På den scenen kan inte vi agera utan enbart ageras. Jocke, du skall få en motfråga. Varför håller vi gamlingar på och lägger ner krut på ”Såsen”. Omgivningen har börjat undra. Den här tiden borde vara vikt för att varje dag enbart koka rödbetor och äta dessa primörer ljumna med en klick smör och något drickbart.//Ändå, ”journalister och resursslöseri”, de förstnämna har för mig blivit själsliga energitjuvar och det sistnämna undrar jag om det inte är det jag håller på med i detta just nu.
Inlägg #115: Postat: 2011-07-15 16:02:00
Jocke S-43
112 Lennart A. Hört talas om "humanism"? Det var länge sedan, föutom när det gällt de där nya atteisterna under ena Abban.
Det begreppet har, vad jag kan se och höra, alltmer ersatts av enkönade "feminism".
Men tar man upp detta f.n. enkla faktum, så är särskilt vissa män där och protesterar, möjligen med den andra Abban i spetsen!
Så har du någon åsikt om mitt påstående, besvara vänligast detta, och inget kringsnack om min taktik o dyl, tack!
Inlägg #116: Postat: 2011-07-15 16:08:00
Aguirre
Danmark är inget land det är en leverskada,humanism fanns förr innan penningen uppfanns,feminism är en åkomma i skallen på klena hannar,anarki är som ett frisk glas champange.
Inlägg #117: Postat: 2011-07-15 16:08:00
Jocke S-43
114 Leif ES. Ja, ja, jag håller helt med... Men det är så livfet är, det stimulerar tankeverksamheten och både ger och tar energi. Kanske rödbetorna smakar desto bättre sedan?
För min del kan jag inte se någon egen förändring sedan -60-talet.
Målet för mig är att sätta agendan mot politikerna i god tid till 2014. Både om herrar R och J, dvs M och S.
Och vad den agendan är kan jag återkomma till.
Och som den centerextremist jag är, blir det förhoppningsvis en avskedsartikel till Maud O!
Inlägg #118: Postat: 2011-07-15 16:19:00
Jocke S-43
116 Det är inget större fel på Danmark. AA: "...feminism är en åkomma i skallen på klena hannar,". Ja det där förklarar ju varför Anonyma Anarkisten försvarar densamma med näbbar och klor. Och försökt bota åkomman i skallen med alltför mycket budgetchampagn.
"Anarkismens argument" låter också därifrån som en konstruktion social, som könen? under en vanlig baksmälla!
Inlägg #119: Postat: 2011-07-15 18:46:00
Leif E Ström
#117, Jocke, inte bara jag väntar. Hade kontakt med Centerpartiet då jag skrev en av mina första artiklar på Sourze. Länk: sourze.se Eftersom MO givetvis inte hade tid, så delgerade hon mina besvär till den politiskt sakkunniga Mikaela Munck af Rosenschöld. Notera då i ditt skrivande: efter div meningsutbyte fick jag den uppfattningen att även lägre meningsmotståndare kan visas respekt och anslås tid. //Jocke alla normala människor är centrerade, det är lätttast så - om man lägger tyngden annorstädes, blir det en evig fight med centrifugalkraften.
Inlägg #120: Postat: 2011-07-15 19:16:00
Lennart Asp
113#, Thomas Lauritius:
"Kulturfolk"? Danskarna? Jag är skeptisk. Jag säger bara ...
Zzlaaaatan Iibraaaahimovitch!!!!
Showing page 6 of 9: 1  2  3  4  5  6  7  8  9
Laddar...