Inlägg #61: Postat: 2011-07-14 14:22:00
|
Thomas L. Aabo |
Lennart Asp inlägg 46. Danmark vann EM-guld 92. När vannn Sverige em-guld senast? ;-
kom inte och snacka om vm-bronset vägen dit var mot mycket lättare motstånd
|
|
Inlägg #62: Postat: 2011-07-14 17:19:00
|
Lennart Asp |
Ursäkta Paul, du vill fokusera på Danmark, men jag kunde inte undgå att mina ofokuserade tankar vandrade till en annan debatt när jag läste din text. När du beskrev Danmark under andra världskriget då tyskarna ville ha "en ras, ett land och en ledare" kom jag att tänka på Ship to Gaza-debatten. Ett tungt argument från en debattör på Israel-sidan var nämligen att "araberna"palestinerna innan Israel bildades var utan ledare! Logiken var - utan Ledare - ingen rätt till Palestina. Det var dessutom tveksamt om "araberna" hade någon som helst ras eller land.
Men det var ett sidospår. Bra och pedagogisk artikel, Paull!
|
|
Inlägg #63: Postat: 2011-07-14 17:51:00
|
Lennart Asp |
#56, Klockren analys, Aguirre! :
|
|
Inlägg #64: Postat: 2011-07-14 17:56:00
|
Lennart Asp |
Thomas,"61:
Öh! Alltså min allmänna punkt var att flyktingars vandrande in- och ut till olika länder kan vara positivt för några länder, men negativt för andra länder. I det här specifika fallet drog Danmark nitlotten och Sverige vinstlotten, vilket den infödda "blatten"Zlatan med eftertryck visade i sista landskampen mot Danmark. 3-0 till Sverige var det visst och alla var visst överens om att den som utgjorde skillnaden var.... Zzlaaaatan Iibraaaahimovitch!!!!
|
|
Inlägg #65: Postat: 2011-07-14 18:15:00
|
ankersen |
Svar till Lennart och Aguirre.
Ni verkar lika skruvade båda två så ta varandras händer och genomför lite anarkistiska övningar,tex;
lite pojkstreck mot valfri polisstation,
några "random" bilbränder i förort,
lite överraskningssex gentemot berusad tonåring på väg hem,
liten hemresa till Somalia för vaginal omstrukturering,
mobilrån mot "pursvenskar",
smyckestöld mot svenska pensionärer,
mm
|
|
Inlägg #66: Postat: 2011-07-14 18:15:00
|
Lennart Asp |
Elake Karsten, #5: Det var väl inte så elakt Karsten? Jag håller med dig! Zlatan åt svenskarna och, öh ...vem ? ... åt danskarna! Det var väl inget fel att svenskarna kastade in Zlatans föräldrar? För Sverige vill säga, säger Elake Lennart. Dina danskar kanske tror att ALLA invandrare är kriminella som därför ska isoleras på en ö? Var det inte någon dansk politiker som föreslog det på allvar?
|
|
Inlägg #67: Postat: 2011-07-14 18:18:00
|
Lennart Asp |
Ankersen#51:
"intellektuell katastrof" :...
|
|
Inlägg #68: Postat: 2011-07-14 18:26:00
|
Lennart Asp |
Ankersen#65: Jag tror inte på din teori att alla brott beror på ras eller etnisk härkomst. Det är väl det du menar indirekt? Naturligtvis finns det mer eller mindre sinnesförvirrade personer som begår brott utan någon synlig orsak. Jag är dock naiv nog att tro på att de flesta brott grundas i sociala faktorer, utanförskap, arbetslöshet, frånvarande föräldrar, oftast pappor, efter skilsmässor... Men jag är ju naiv och grundar bara min teori på min ringa åttaåriga erfarenhet som nämndeman..
|
|
Inlägg #69: Postat: 2011-07-14 18:29:00
|
Lennart Asp |
Ankersen#51:
" Den ordentligaste människa som jag i mitt liv lärt känna var en som hette Schiefinger i lägret vid Dachau, en SS-man ... När han pryglade oss med läderpiskan, gick han så samvetsgrant till väga att ränderna han åstadkom bildade ett mönster som kunde stått sig på milimetern för varje översyn. Ordningssinnet satt så djupt i honom, att han hellre inte hade pryglat alls än gjort det oordentligt."
"Flyktingsamtal" av Bertolt Brecht, lite svensk ålderdomlig översättning, Delfinserien, 1974
|
|
Inlägg #70: Postat: 2011-07-14 18:32:00
|
Lennart Asp |
Vidare ur samma källa ... Ziffel: Det där är mycket viktigt. Ingenstans ser man mer till ordningen än i fängelset och i det militära..."
|
|
Inlägg #71: Postat: 2011-07-14 18:33:00
|
Lennart Asp |
Vidare..
"Kalle: ...Har man sett en arme´förvaltning som sparat? Ordningen ligger inte i att det sparas.
Ziffel: Naturligtvis inte. Den består i att det planmässigt slösas. Allt som slängs bort eller fördärvas eller förstörs måste stå på papper och numreras, däri ligger ordningen. Men huvudskälet till att det ses till ordningen är pedagogiskt. Det finns vissa förrättningar som människan överhuvud inte kan utföra, om hon inte utför dem ordentligt. Nämligen de meningslösa. Låt en fånge gräva ett dike och sen skotta igen det och så gräva upp det igen och låt honom göra det så slarvigt som han bara har lust till och han bli vansinning eller obstinat, vilket är samma sak. Blir han däremot tillhållen att fatta spaden så eller så och inte en centimeter lägre och spänns det ett snöre där han ska sätta ner spaden så att diket blir snörrätt och om det vid igenskottningen ses till att marken återigen blir lika jämn som om det överhuvud inte grävts något dike, då kan arbetet utföras och allt går som ett snöre, som det betecknande nog heter..."
|
|
Inlägg #72: Postat: 2011-07-14 18:34:00
|
Lennart Asp |
Vidare...
"Kalle: ...Jag är i grund och botten för ordning. men jag såg en gång en film med Charlie Chaplin. Han packade eller rättare slängde ner sina kläder och annat i en väska och slog igen locket och sen tyckte han det verkade för slarvigt, efersom det var så mycket som tittade ut, och då tog han en sax och klippte helt enkelt av ärmarna och byxbenen, kort sagt allt som hängde ut. det väckte min förvåning. Jag ser att inte heller du skattar ordningssinne högt."
|
|
Inlägg #73: Postat: 2011-07-14 18:35:00
|
Lennart Asp |
Vidare...
"Ziffel: Jag är bara på det klara med slarvets oerhörda fördelar. Uraktlåtenhet har räddat livet på tusentals människor. I krig har ofta den minsta avvikelse från en order varit nog för att soldaten skulle slippa undan med livet.
Kalle: Det är riktigt. Min farbror var med i Argonnerna. De låg i en skyttegrav och fick telefonorder att dra sig tillbaka och det genast. Men de tog det inte så bokstavligt utan ville först äta potatisen, som de hade stekt opp, och så blev de tillfångatagna och var räddade. Eller ta en flygare.Han är trött och läser av instrumenten slarvigt. Hans bomblast faller brevid ett stort bostadshus i stället för på. Ett halvt hundratal människor är räddade. Vad jag menar är att människorna inte är mogna för en dygd som ordningsamhet. Deras förstånd är inte tillräckligt utvecklat för den dygden. Deras förehavanden är idiotiska och bara ett slarvigt och oordentligt utförande av deras planer kan skydda dem för större skada."
|
|
Inlägg #74: Postat: 2011-07-14 18:36:00
|
Lennart Asp |
Vidare...
"Ziffel: Jag hade en laboratorievaktmästare, herr Zeisig, som höll ordning på allt, men han hade det inte lätt. Han städade jämt. Om man hade ställt i ordning ett par apparater åt sig för ett försök och blev kallad till telefonen, städade han raskt undan tills man kom tillbaka och varje morgon var borden spegelblanka, det vill säga lapparna med anteckningarna hade för altid försvunnit i sophinken. Men han bemödade sig och därför kunde man ingenting säga. Naturligtvis sa man i alla fall något, men då hade man kommit till fel person. När det återigen var något som hade försvunnit, d.v.s. städats undan, bara såg han på en med sina vattenklara ögon, i vilka det inte fanns en gnutta intelligens, och det gjorde en ont om honom. Jag hade aldrig kunnat tänka mig, att herr Zeisig hade ett privatliv men det hade han. När Hitler kom till makten, visade det sig att herr Zeisig hela tiden hade varit en gammal kämpe. Den morgon då Hitler blev rikskansler, sa han medan han omsorgsfullt hängde upp min rock på hängarn: Nu, doktorn, blir det ordning i Tyskland. Nåja, herr Zeisig höll ord."
|
|
Inlägg #75: Postat: 2011-07-14 18:44:00
|
Lennart Asp |
Slutligen...
"Kalle: I ett land där det råder en speciell ordning skulle jag inte gärna stanna..."
"Ziffel: ...Där ingenting finns på rätt plats, där är oordning. Där på rätt plats ingenting finns, där är ordning. Ordning är det nuförtiden mestadels där det ingenting finns. Det är ett bristsymptom."
Du har " släkt som kämpade i motståndsrörelsen ... som man skall vara stolt vara stolt över". Tror du att dem skulle vara stolta över din position i den här debatten?
Ursäkta den plötsliga bombmejlingen och Blixtkriget om Ordning och Oordning, men det kanske ändå är bättre att bombadera med meil istället för med bomber mot riktiga människor?
|
|
Inlägg #76: Postat: 2011-07-14 18:55:00
|
Lennart Asp |
Ankersen,jag glömde i hastigheten bort det tyngsta vägande argumentet i den här debatten! Var bor du? Jag har både bott och arbetat i ... Rinkeby!
|
|
Inlägg #77: Postat: 2011-07-14 19:17:00
|
ankersen |
Med vad då?
Som socialsekreterare med utskrivningsrätt?
När?
Har dina döttrar synpunkter på bemötandet från sin omgivning?
|
|
Inlägg #78: Postat: 2011-07-14 19:34:00
|
ankersen |
Lennart!#68
Självklart har ras inte något att göra med kriminalitet. Denna är sprungen ur socioekonomiska, kulturella, i vissa fall genetiska defekter kusinäktenskap, extra y-kromosom tex eller bara tillfälliga tillfället gör tjuven.
Snacka inte skit om skilsmässobarn.
Problemet är att vi har importerat, sedan 1990, ett antal krigsskadade individer som fortfarande lever kvar i sin krigspsykos. Dessutom har vi hämtat ett otal analfabeter från Somalia, Afghanistan och alla dessa otaliga fd ryska delrepubliker som inte har den minsta förståelse för vår mentalitet.
Framförallt vad gäller synen på kvinnor.
Jag vidhåller vad jag sagt beträffande dig, trots dina år som nämndeman som man ju får vara om man har rätt partibok.
|
|
Inlägg #79: Postat: 2011-07-14 19:52:00
|
Aguirre |
ankersen..Jaja..och problemet på 50-talet var galna italienare som drack rödvin hela dagarna,på 60-talet tokiga ungrare som stank vitlök,70-talet krigsglana jugoslaver,80-talet mängder av gerilla chilenare och amerikanska desertörer,90-talet negrer och araber som knarkar och slåss och nu är det ryssar och fan vet vad som är problemet...när skall ankersen förstå att det är såna bråk som de styrande vill ha...det är därför de underblåser etniska och religiösa motsättningar....hela mitt liv har jag sett den skiten och aldrig gått på det...vi är folk allesammans..t.o.m. du ankersen din vilde :-
|
|
Inlägg #80: Postat: 2011-07-14 20:15:00
|
Mats Persson |
Tack, Lennart. Den gav mersmak. Är nu uppskriven på litteraturlistan inför nästa biblioteksbesök. LA och Aguirre - tänk att bli betecknade som "skruvade" av en sådan potentat! Är lite avis. Går det att få bli anarkist? Finns det någon eklare introduktionskurs? :o
|
|