Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Vidare... "Ziffel: Jag hade en laboratorievaktmästare, herr Zeisig, som höll ordning på allt, men han hade det inte lätt. Han städade jämt. Om man hade ställt i ordning ett par apparater åt sig för ett försök och blev kallad till telefonen, städade han raskt undan tills man kom tillbaka och varje morgon var borden spegelblanka, det vill säga lapparna med anteckningarna hade för altid försvunnit i sophinken. Men han bemödade sig och därför kunde man ingenting säga. Naturligtvis sa man i alla fall något, men då hade man kommit till fel person. När det återigen var något som hade försvunnit, d.v.s. städats undan, bara såg han på en med sina vattenklara ögon, i vilka det inte fanns en gnutta intelligens, och det gjorde en ont om honom. Jag hade aldrig kunnat tänka mig, att herr Zeisig hade ett privatliv men det hade han. När Hitler kom till makten, visade det sig att herr Zeisig hela tiden hade varit en gammal kämpe. Den morgon då Hitler blev rikskansler, sa han medan han omsorgsfullt hängde upp min rock på hängarn: Nu, doktorn, blir det ordning i Tyskland. Nåja, herr Zeisig höll ord."

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?