Du har rätt att vara kräsen på arbetsmarknaden

Den här tråden diskuterar artikeln Borttagen artikel.
Showing page 4 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #61: Postat: 2011-06-27 22:25:00
GunnarL
59/ Jag kommenterade nyss Dag Nilssons tonläge - Dippens tonläge är inte ens värt att kommentera. Komplett idioti!
Inlägg #62: Postat: 2011-06-27 22:30:00
Jocke S-43
F.ö börjar jag tröttna på den anonyma mobben här på sourze. Man har rätt att vara anonym, visst, men om man som flera här missbrukar det. gömmer sig bakom sin små ynkliga personangrepp osv. En del i flera år! Jag kan räkna upp namnen. Då blir det alltmer meningslöst att debattera, vilket en och annan av dessa anonyma heller inte verkar vara ute efter. Bara påhopp.
Inlägg #63: Postat: 2011-06-27 22:31:00
GunnarL
60/ Ja,ja,ja Jocke lille! Dig vill jag inte ens prata med....Jocke S-43 - anonym och ogift. Alla här är ordentligt trötta på dig. Inse det!
Inlägg #64: Postat: 2011-06-27 22:37:00
Jocke S-43
63 GunnarL "Alla här är ordentligt trötta på dig. Inse det!" Än sen då? Typiskt försök till mobbingstil a la överviktige GunnarL. Dvs GullanL som skryter om sina "23 artiklar". Men du är ju resande i damunderkläder, gå hem och lägg dig.
Inlägg #65: Postat: 2011-06-27 22:40:00
GunnarL
Jag instämmer med AEVelin och Nexa om att ett "skitjobb" är ett jobb där man utnyttjas, vantrivs och far illa. Det handlar egentligen varken om lön eller status. Jag har haft dåligt avlönade jobb på glasbruk och sågverk men trivts alldeles utmärkt. Jag har haft välavlönade jobb som ekonomichef och mått pyton. Så begreppet "skitjobb" är inte kopplat till lönekuvertet. Och "skitjobb" skall man inte ha - det är inte bra för själen.
Inlägg #66: Postat: 2011-06-27 22:40:00
Dippen
#61 Tack! "Dippens tonläge är inte ens värt att kommentera. Komplett idioti!" Ångrade du dig?
Inlägg #67: Postat: 2011-06-27 22:42:00
Dag Nilsson
Per W och GunnarL - jag menar inte att man automatiskt gör fel när man "arbetar och gör rätt för sig". Det jag menar är att man inte automatiskt gör rätt.

"Saab Bofors Dynamics i Karlskoga tillverkar enkom för USA:s armé en flechettegranat som vid detonationen slungar ut tusen sylvassa pilar." Sydsvenskan 2007

Här ovan ett exempel på en situation där jag anser man inte undgår ansvar för dödande med dessa vapen därför att man ju bara arbetade och gjorde rätt för sig.

Om poliser i Grekland kommer att skjuta ihjäl människor i samband med kommande demonstationer mot det banksystem och den politik som utarmat landets offentliga finanser, så anser jag inte de undgår personligt ansvar bara för att de arbetar och gör rätt för sig.
Inte heller anser jag att de som deltagit i spelet om att göra grekiska staten bankrutt skall undgå personligt ansvar med hänvisning till att de lytt order och endast arbetat och gjort rätt för sig.

Ska det vara så svårt att inse att jag inte drar alla över en kam? Det jag far efter är att man inte bara skall kunna vara kräsen på arbetsmiljön utan även på hur det man produceras skall användas. Ni skulle ju ha kunnat jobba på IG Farben med tillverkning av Zyklon B med vetskap om vad det skulle användas till och ändå säga att ni bara arbetat och gjort rätt för er och att ni därför inte har något som helst personligt delansvar i gasmorden på koncetrationslägerfångar.

Vuxna människor som lyder order oavsett orderns konsekvenser anser jag inte kan kallas vuxna. Istället är de omogna barn som skyller ifrån sig med att de ju bara har arbetat och gjort rätt för sig. Jag är oskyldig - jag gjorde bara det jag blev tillsagt att göra.
Inlägg #68: Postat: 2011-06-27 22:43:00
GunnarL
66/ Nej, varför skulle jag ångra mig? Just nu funderar jag på om Jocke S-43 har vräkt i sig konventionellt odlat vin eller ekologiskt.
Inlägg #69: Postat: 2011-06-27 22:45:00
Dippen
#67 "jag menar inte att man automatiskt gör fel när man "arbetar och gör rätt för sig". Det jag menar är att man inte automatiskt gör rätt. " Hur skall du ha det???
Inlägg #70: Postat: 2011-06-27 22:46:00
Dippen
#68 "inte ens värt att kommentera" men det gjorde du ju!!! Kort kanske men ändock..
Inlägg #71: Postat: 2011-06-27 22:50:00
Dippen
# 68 Han brottas med sina feministiska demoner, det är vad jag tror..
Inlägg #72: Postat: 2011-06-27 22:51:00
Babol54
GunnarL: Du får tycka vad du vill om Dag Nilsson men det är inte du som försörjer honom. Vi har en sjukförsäkring som han också betalat till i alla de år han arbetat.Så fungerar en försäkring. Än så länge har inte alliansen raserat vårt sjukförsäkringssystem men de är på god väg. Med ditt goda minne, vad jag förstår. För att få "bidrag" eller försörjningsstöd som det heter idag, måste man vara "fattigjord". Vilket innebär att du inte får ha någon tillgång alls. Sjukförsäkringen är en försäkring. PUNKT!
Inlägg #73: Postat: 2011-06-27 23:33:00
CMO
#72 Om jag inte tar helt fel så är försäkringskassans utbetalningar finansierade av skattemedel, så om GunnarL och Per W inte jobbar och betalar in skatt blir det inga pengar åt de sjuka. Nivåerna i utbetalningarna är dessutom politiskt beslutade och inte baserade på någon premie vs risk-beräkning.
Inlägg #74: Postat: 2011-06-27 23:52:00
Aguirre
Alltså i en debatt om arbetsmarknaden i Sverige...så ägnar vissa debattörer tid åt att hetsa mot i huvudsak en öppet manodeprssiv person som gjort mer än de flesta på arbetsmarknaden samt att klandra ersättningssystemen i landet...Hur i helskotta kan ni vrak se er själva i spegeln på morgonen ? har ni några åsikter med substans eller är det bara skit i skallen på er ?
Inlägg #75: Postat: 2011-06-28 06:47:00
Per W
Ann Velin: Anledningen till att debatten spårat ur är delvis att du i ditt inlägg använt begreppet "kräsen" synonym till " svår att tillfredsställa, granntyckt, nogräknad, fordrande, petnoga, kinkig, kräsmagad, sparsmakad.

Det är svårt att vara kräsen som nyutkommen ur gymnasiet utan yrkesutbildning och arbetserfarenhet och man ska naturligtvis inte ta jobb som är underbetalda och/eller hälsofarliga. Som tur är finns det arbetstidslag, arbetsmiljölag, diskrimineringslag, LAS mm som reglerar detta. Se till också till att du omfattas av ett kollektivavtal, som ger dig rätt till åtminstone minimilön och försäkringar samt tjänstepension.

Du får trots detta inget drömjobb som outbildad utan arbetserfarenhet, men jag tycker inte att jobb på McDonalds eller telemarketing är "skitjobb". Var inte kräsen men bevaka dina rättigheter!

Till Aguirre och Dag: Det är pinsamt att skydda sig bakom en diagnos och kräva att få vräka ur sig vilka otidigheter som helst och samtidigt förvänta sig hänsynstagande från övriga deltagare.
Inlägg #76: Postat: 2011-06-28 07:39:00
Dag Nilsson
Per W -

"Det är pinsamt att skydda sig bakom en diagnos"

"kräva att få vräka ur sig vilka otidigheter som helst"

"förvänta sig hänsynstagande från övriga deltagare"

Om det är mig du talar till Per W, så är jag fullt beredd till en debatt i varje stycke. Min inställning är att du i vart och ett av dina tre påståenden saknar någon som helst grund.
Inlägg #77: Postat: 2011-06-28 07:41:00
Per W
#67 Skönt, nu kan GunnarL och jag dra en lättnadens suck! Ingen av oss har tillverkat Zyklon B.
Inlägg #78: Postat: 2011-06-28 07:47:00
Per W
#76 Tala om det för Aguirre också.
Inlägg #79: Postat: 2011-06-28 07:48:00
Nexa
Per W: Kräsen är ett ord som enbart förekommer i rubriken. Är du säker på att det var Ann som valde det ordet? Rubrikerna sätts ständigt om av Sourze och kan ibland förändra betydelsen av en hel artikel. Jag har själv varit med om det många gånger.

Så mitt råd till alla. Läs inte bara rubriken eller en mening i artikeln. Fråga om du är osäker på vad som menades. Sen är det inte säkert att du får detta, men då har du ju gjort vad du har kunnat. Då slipper du att argumentera mot något som inte alls menades.
Inlägg #80: Postat: 2011-06-28 08:04:00
Per W
Jo, så kan det vara. Men följer man mina råd i #75 så skyddar man sig mot de värsta "skitjobben". Men jag tror att unga människor kan ha orealistiska förväntningar och krav på sitt första jobb som man inte behöver stanna på hela livet men som ger den viktiga entrén i arbetsmarknaden.
Showing page 4 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...