Valt inlägg:
Per W och GunnarL - jag menar inte att man automatiskt gör fel när man "arbetar och gör rätt för sig". Det jag menar är att man inte automatiskt gör rätt.
"Saab Bofors Dynamics i Karlskoga tillverkar enkom för USA:s armé en flechettegranat som vid detonationen slungar ut tusen sylvassa pilar." Sydsvenskan 2007
Här ovan ett exempel på en situation där jag anser man inte undgår ansvar för dödande med dessa vapen därför att man ju bara arbetade och gjorde rätt för sig.
Om poliser i Grekland kommer att skjuta ihjäl människor i samband med kommande demonstationer mot det banksystem och den politik som utarmat landets offentliga finanser, så anser jag inte de undgår personligt ansvar bara för att de arbetar och gör rätt för sig.
Inte heller anser jag att de som deltagit i spelet om att göra grekiska staten bankrutt skall undgå personligt ansvar med hänvisning till att de lytt order och endast arbetat och gjort rätt för sig.
Ska det vara så svårt att inse att jag inte drar alla över en kam? Det jag far efter är att man inte bara skall kunna vara kräsen på arbetsmiljön utan även på hur det man produceras skall användas. Ni skulle ju ha kunnat jobba på IG Farben med tillverkning av Zyklon B med vetskap om vad det skulle användas till och ändå säga att ni bara arbetat och gjort rätt för er och att ni därför inte har något som helst personligt delansvar i gasmorden på koncetrationslägerfångar.
Vuxna människor som lyder order oavsett orderns konsekvenser anser jag inte kan kallas vuxna. Istället är de omogna barn som skyller ifrån sig med att de ju bara har arbetat och gjort rätt för sig. Jag är oskyldig - jag gjorde bara det jag blev tillsagt att göra.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?