| Inlägg #1: Postat: 2011-05-30 19:36:00 | |
|
Dag Nilsson |
Tomasz, i din beskrivning av dig själv står - Tomasz Striner, En person som väntar på att överbevisas av sin omgivning. --- Det du väntar på kommer aldrig att ske. Det är en omöjlighet. Som det gamla kinesiska ordspråket lär oss - Endast en dåre försöker krossa en sten med ett ägg! --- Du skriver att du - "Är trött på alla offerbeskrivningar av människor som anser sig vara utsatta för ett tryck från omgivningen som gjort att de hamnat där de är". --- Handen på hjärtat Tomasz: Vad är det som formar en människa om inte omgivningen? Såväl generna, som hjärnans utveckling under de första åren och de tidiga möten med andra människor en människa har, och på vars erfarenhetsgrund hon bygger sin uppfattning om samhället, formar personligheten. Varför skulle dessa förhållanden sakna relevans för vad som senare sker i livet?
|
| Inlägg #2: Postat: 2011-05-30 21:20:00 | |
|
Tomasz Striner |
En fri vilja, oberoende av omgivningen, är grunden för allt moraliskt handlande. Jag tror att vi kan påverka våra liv genom våra val. Oberoende av omgivningen. Andra tror inte det utan pekar på faktorer i omgivningen. Det gör inget, tills dessa faktorer får mig till att mörda dig eftersom jag inte kan stå emot dem. Dina resonemang överbevisar inte mig, Tvärtom så får de mig ännu mer öertygad om att de brottslingar som utger sig vara offer för omständigheterna är ansvariga för sina handlingar.
|
| Inlägg #3: Postat: 2011-05-30 22:44:00 | |
|
Dag Nilsson |
Ansvar förutsätter inte fri vilja. --- Lagstiftaren bestämmer under vilka omständigheter ansvar skall utkrävas och han spekulerar inte i om brott begås av fri vilja eller bunden vilja. I Sverige döms man för vissa brott till vård - inte straff - genom kriminalvårdens försorg. Vården skall bl.a. helst leda till att brottslingen inte vill göra flera brott. Samhället försöker alltså påverka viljan till laglydnad. --- Fri vilja eller inte, har med skuld inför Gud att göra. Det går inte an att Gud skickar folk till Helvetet för synder man inte kan rå för. Därför har Gud givit människor en fri vilja, så att han, utan dåligt samvete, kan överlämna några av oss till Satans eviga omsorger. --- Skyll dig själv, säger Gud. Det var visserligen jag som skapade dig men förvaltningen tyckte jag du skulle sköta själv. --- Baruch Spinoza och jag förnekar bestämt förekomsten av en fri vilja. Personligen anser jag att fri vilja måste betraktas som ren vidskepelse och stridande mot logiskt tänkande.
|
| Inlägg #4: Postat: 2011-05-31 00:43:00 | |
|
Aguirre |
Nästan varje brott som begås...kunde samhället förhindrat...om vi hade fungerat socialt när brottslingen var ung...om varje människas rätt till kärlek,ömhet och att bli sedd hade tillgodosetts....nu skapar vi kriminella och psyksjuka på löpande band...Klart de har ett ansvar,klart det har ett val...men det har samhället också...det handlar inte om ont och gott...det handlar om samspelet som har rasat ihop. Lägger man all skuld på samhället blir ju slutsatsen att brottslingen skall frias och samhället fängslas..absurdt...tvärtom blir lika sjukt...att vägra se nåt annat än den enskildes brottsliga handling utan att förstå vad det gemensamma skulle betytt.
|
| Inlägg #5: Postat: 2011-05-31 01:26:00 | |
|
Leif Erlingsson |
Personligen spekulerar jag att våra skilda livsomständigheter kan utgöra väl utvalda indata matchade till våra individuella egenskaper likt vetenskapsmannen väljer vilka dataprogram och subrutiner han bör använda för bearbetning av en viss typ av data, fast vi är så oerhört mer flerdimensionella och istället utför bearbetning åt en kosmiska centralintelligens som använder oss för en del av sitt eget analysarbete. Om vi tillhör dem som p.g.a. egenskaper har utvalts för särskilt viktig bearbetningsuppgift så skulle i så fall vissa individers slutsatser kunna få evig betydelse, långt efter att vår sol slocknat. Saker som vi kan uppfatta som helt oviktiga, kan vara det verkliga värdet med vår existens! Det kan vara i våra livskontrakt, det som kallats Heliga Kontrakt, att leva omständigheter som av omgivningen uppfattas som bortkastade och värdelösa liv. Men som ger en återkoppling åt det eviga, åt "Gud", som ej kan undvaras. Kort sagt, vem är jag, att döma...
|
| Inlägg #6: Postat: 2011-05-31 09:40:00 | |
|
Dag Nilsson |
#4 - Aguirre - "Lägger man all skuld på samhället blir ju slutsatsen att brottslingen skall frias och samhället fängslas..absurdt..." --- Detta tycker jag är ett antingen/eller-tänkande som bör ifrågasättas. --- Jag anser att all evolution är en väv av orsakssamband som ibland justeras av slumpfenomen, som antagligen ligger på kvantnivå. Det vill säga fenomen helt utanför varje kontroll av någon som helst intelligens. --- Ingen individ har skapat sig själv. Self made man - är en illusion, som inte kan upprätthållas, om man går till djupet med evolution, orsak och verkan. --- All skuld kan inte ligga på samhället. All skuld kan endast ligga på Livet själv. --- Personligen tycker jag att skuldbeläggande är improduktivt. Jag ser allt som funktioner av orsak och verkan som ger ny orsak osv. --- I samhället egentligen i hela Universum - och i människans gener - finns orsaken till allas individuella beteenden inklusive brottslingens. Är vi medvetna om det så kan vi välja att skuldbelägga och straffa eller vi kan avstå skuldbeläggande men ändå i full medvetenhet utkräva ansvar. Det handlar alltså inte om antingen/eller utan om ett fördjupat medvetande som innefattar både/och. ---- Jag lägger skulden på Livet och fördelar ansvaret på både samhället och brottslingen.
|
| Inlägg #7: Postat: 2011-05-31 12:37:00 | |
|
Aguirre |
Ja..Dag...skulden kan vi lägga på samhället,brottslingen och "Livet"...men rent rättsfilosofiskt så kan vi ju bara utmäta konsekvens åt brottslingen....hur man dömer samhället eller Livet har jag svårt att se...fast för varje narkoman som debuterar borde samhället få böter och varning...på sätt och vis sköter ju det sig själv...han kostar mycket, snor en massa och är våldsam...som vi sår får vi skörda..fast till priset av ännu en förstörd människa.
|
| Inlägg #8: Postat: 2011-05-31 13:42:00 | |
|
Dag Nilsson |
#7 - Aguirre, lägga skuld på Livet kan man visserligen, men det saknar all mening. Med samhället är det som du själv skriver - det dömer sig självt när det tittar bort och får bära hela bördan på grund av missgrepp som beror på att man ännu inte insett vad som formar en brottsling. --- Jag tror att i grunden är varje brottsling en syndabock för oss alla. I samma grund gäller att alla är delskyldiga till alla brott som begås. --- Jag vet att hela mänskligheten hänger ihop på ett sådant sätt, att idén om en separat individ med en av alla andra människor oberoende vilja är och förblir en egocentrerad illusion. Om vi människor, som art, inte tar oss ur den illusionen, tror jag att vi kommer att förgöra våra egna livsbetingelser.
|
| Inlägg #9: Postat: 2011-12-23 07:23:00 | |
|
Tomasz Striner |
När man i efterhand läser en tråd som denna så ser man vad som menas med dunkelt tänkt dunkelt skrivet. Speciellt Dag verkar leva i en egen värld utan kontkat med sin omgivning. Att diskutera med ngn som förnekar den fria viljan är som att prata med ett djur. För det är det som skiljer oss från djuren: inte alla djur enligt vissa att vi kan se framåt och planera våra tankar utifrån detta. För Dag verkar en sådan sak vara omöjlig att förstå...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.