Valt inlägg:
Ansvar förutsätter inte fri vilja. --- Lagstiftaren bestämmer under vilka omständigheter ansvar skall utkrävas och han spekulerar inte i om brott begås av fri vilja eller bunden vilja. I Sverige döms man för vissa brott till vård - inte straff - genom kriminalvårdens försorg. Vården skall bl.a. helst leda till att brottslingen inte vill göra flera brott. Samhället försöker alltså påverka viljan till laglydnad. --- Fri vilja eller inte, har med skuld inför Gud att göra. Det går inte an att Gud skickar folk till Helvetet för synder man inte kan rå för. Därför har Gud givit människor en fri vilja, så att han, utan dåligt samvete, kan överlämna några av oss till Satans eviga omsorger. --- Skyll dig själv, säger Gud. Det var visserligen jag som skapade dig men förvaltningen tyckte jag du skulle sköta själv. --- Baruch Spinoza och jag förnekar bestämt förekomsten av en fri vilja. Personligen anser jag att fri vilja måste betraktas som ren vidskepelse och stridande mot logiskt tänkande.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?