Valt inlägg:
#4 - Aguirre - "Lägger man all skuld på samhället blir ju slutsatsen att brottslingen skall frias och samhället fängslas..absurdt..." --- Detta tycker jag är ett antingen/eller-tänkande som bör ifrågasättas. --- Jag anser att all evolution är en väv av orsakssamband som ibland justeras av slumpfenomen, som antagligen ligger på kvantnivå. Det vill säga fenomen helt utanför varje kontroll av någon som helst intelligens. --- Ingen individ har skapat sig själv. Self made man - är en illusion, som inte kan upprätthållas, om man går till djupet med evolution, orsak och verkan. --- All skuld kan inte ligga på samhället. All skuld kan endast ligga på Livet själv. --- Personligen tycker jag att skuldbeläggande är improduktivt. Jag ser allt som funktioner av orsak och verkan som ger ny orsak osv. --- I samhället egentligen i hela Universum - och i människans gener - finns orsaken till allas individuella beteenden inklusive brottslingens. Är vi medvetna om det så kan vi välja att skuldbelägga och straffa eller vi kan avstå skuldbeläggande men ändå i full medvetenhet utkräva ansvar. Det handlar alltså inte om antingen/eller utan om ett fördjupat medvetande som innefattar både/och. ---- Jag lägger skulden på Livet och fördelar ansvaret på både samhället och brottslingen.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?