|
Inlägg #1: Postat: 2011-04-19 12:09:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Varför kan inte ni selleriätare låta oss andra som själva valt sluta tjata?!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2011-04-19 12:36:00
|
|
Nexa |
Bara när offren inte är människor, skulle någon våga försvara ett beslut att skada andra som ett personligt val som måste respekteras.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2011-04-19 12:39:00
|
|
Nexa |
Å jag glömde: Nexa - Selleriätare hm, gillar inte selleri.... Förresten citatet är inte mitt utan sagt av en anonym tänkare.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2011-04-19 12:50:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Nexa, inlägg 2. man blir sjuk av att äta sin egen art. Det är inte hälsosamt.
Resten av ditt missiv meddelande är ett påstående och inte belagt, utan bara blaj.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2011-04-19 12:53:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Nexa, inlägg 2. Man s k a d a r inte! andra. Man dödar dem först, slaktar dem och äter sedan upp dem. Capische?! italienska
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2011-04-19 13:01:00
|
|
Nexa |
Thomas L: Du har redan bevisat att du inte respekterar andra människors åsikter: blaj, selleriätare mm. Sen att döda borde väl logiskt sätt läggas in under ordet skada. Du kanske inser varför jag inte hade valt att skriva en artikel av den här typen. Om inte ska jag skriva det rätt ut. Därför att det alltid dyker upp personer som du är ett lysande exempel på här, som hävdar att deras åsikt ska respekteras, men att de inte i sin tur respekterar andras.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2011-04-19 13:11:00
|
|
Jocke S-43 |
Bra argumet i artikeln. Det handlar inte bara om den etiska aspekten. Inte heller om att människans tidigaste snabba utveckling tydligen hänger ihop med köttätadet...Sägs det. Det handlar om djurplågeri, om resurser som är begränsade, om hotet mot vilda djur och natur, och hotet mot oss själva. Ja, jag äter kött, men mycket litet, och mest lamm och kyckling. När jag såg sådana i pyttesmå burar i Marocko, slutade jag med kyckling där. Och så gillar jag salami och en och annan grillkorv köper helst ekologisk i Sverige. Hur skall jag göra?
Och fisken som håller på att ta slut på sina håll, även genom odlad fisk somn äter vildfångad. Och så gillar jag skaldjur också kom jag på, och goda ostar...Jag anser att det är överdrifterna som är människans dilemma. Hon/han kan aldrig lära sig måttlighet, oavsett vad det gäller! Sprit, sex, sport, prylar, osv osv.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2011-04-19 13:14:00
|
|
Patrik |
Skall grilla lite entrecote strax. Vädret är strålande här. Skall bli smaskens!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2011-04-19 13:15:00
|
|
Nexa |
Wow Jocke; tack, jag har länge undrat vad du tycker i andra frågor. Förresten miljöaspekten och nedhuggningen av regnskogen kan man också lägga till.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2011-04-19 13:22:00
|
|
Nexa |
Patrik: Jag blir lycklig när jag hör såna genomtänkta och intelligenta inlägg. Ha det så trevligt. Solen skiner och våren är här:
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2011-04-19 13:24:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
Den som jemt har kjött til mat og skinker hele dagen,..han blir så trett og dest og lat og får så fule tenner. ..Men den som spiser palsternakke han går ikke av för hakke, gulrot,dill og selleri er heller ikke ille, han blir så glad og mett i maven og får sån spenst i beina att han ikke kan så stille.... Den som jemt har kjött til mat og spiser sine venner, han blir så dest og trett og lat og får så fule tenner... Men den som spiser palsternakke han går inte av för hakke, de finns kraft i gulrotsaft för den som håller stilen. Han bli så snill med dem han kjenner og han får så mye venner og han får så fine tenner liksom krokodille
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2011-04-19 13:26:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#11TE, fritt ur minnet
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2011-04-19 13:33:00
|
|
Nexa |
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2011-04-19 13:35:00
|
|
Patrik |
Ja, det är genomtänkt. Menyn är spikad.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2011-04-19 13:43:00
|
|
Nexa |
Patrik: Jag tänkte nog inte på menyn i det här fallet, men så kul att du spikat menyn. Velighet är aldrig bra. Smaklig måltid:
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2011-04-19 16:10:00
|
|
Leif E Ström |
Rent allmänt klassar jag artikeln som allmänna synpunkter på en däggsjursart som är allätare, där det i bland arten börjar bli allmänt att frångå sin egen art och därmed kringå den allmängiltiga evolutionen. Därmemot anser jag inte författarens påståenden som allmängiltiga då han framställer 10 kvadratmil som vargens revir och ingen annans, då vargen var den som knackade på dörren sist i området. I övrigt så avvaktar undertecknad tills vi får vetskap om vargen anföll en hund eller om det var en kvinna som skrämde vargarna, och vart isåfall vargarna skall vända sig för eventuellt skadestånd. I det här landet har jag fått lära mig att här skrämmer man ingen allmänt utan påföljd, bara då man dikterar rädsla i avisen, kan man undgå straff, ni vet det där med yttrande...
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2011-04-19 17:19:00
|
|
Nexa |
Leif E: Jag tolkade inte artikeln på det sättet utan som ett tips om en bok som tog upp just köttindustrin alltså inte köttätande i sig Författaren till boken anser för övrigt att det är ok att äta kött som inte kommer från köttindustrin. Sen fanns en personligt uttalande om att artikelförfattaren kunde läsa boken utan att känna någon skuld. Personligen tyckte jag att artikeln var återhållsam och försökte inte pracka på någon, något om sitt personliga val.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2011-04-19 18:37:00
|
|
Aguirre |
Pröjsen är underbar...Klas.."att arbeta och sträva det passar inte mig..fadderullanlej" och rövarna "Men annars så tar vi så lite vi kan"..för att inte tala om den tvetydiga titeln.."När en liten mus skall ut och gå är det mycket hon får passa på"...Pröysen ger en trevlig och idyllisk bild av lättja och småkriminalitet :-
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2011-04-19 18:39:00
|
|
Aguirre |
Själv tvekar jag att äta tamkött...försöker skjuta det jag behöver..dansk bacon sägs ju innehålla så mycket antibiotika att 2-3 paket botar gonorre
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2011-04-19 19:56:00
|
|
Leif E Ström |
#17, Nexa du är som vanligt överlägset förnuftig i dina kommentarer.
Det är just detta jag försöker undvika, just för att få mina funderingar belysta av just en supernova. Slik artikel hade undsluppit min bleka analys om det inte varit för detta: "Vilket liv det blev när man häromdan släppte in en hund i vargarnas revir". SUG på den genomtänkta och återhållsamma formuleringen. En kollega till mig som var löpsedelssättare i Gamla Klara har fått konkurrens.
Det var han som obetänkt blandade typerna i kasten efter en glad kväll på W6. På morgonen därefter kunde stockholmarna läsa "KOAS I TRAFIKEN". Han blev också uppmärksammad, men som fyllhund blev han aldrig mer insläppt inom löpsedlarnas revir.
|
| |