| Inlägg #41: Postat: 2011-04-23 09:14:00 | |
|
Jan Olsson |
Blir det inte varmt under den där plåtburken,Guds vrede? - Ungdomsporträtt? - Var det 1972? -
|
| Inlägg #42: Postat: 2011-04-23 11:23:00 | |
|
Leif E Ström |
Aguirre, mellan 1980-1995 dödades 275 barn i Indien av vargar, vilka vant sig vid människor. Vi skall ha varg i hela landet, men inte mårdhund för den sprider parasiter, dessutom hör den inte hemma här. Men den kommer från samma väderstreck som vargen. I strecket finns Finland och där räknar man med att hela populationen av Canis Lupus bär på bandmasken. I Idaho säger myndigheterna att det bör vara handskar på för alla friluftsmännsikor, då 2/3 av vargpopulationen har angripits. Sant eller falskt eller bara allmän debattlusta byggd på illvilja. Vad vet jag? Men som jägare och hundhållare, har jag en liten fundering. Känner den gode läsaren till någon som haft kvar en hund som en inte ville bli en knähund? Förmodligen inte! För utan denna polityr kommer det att visa det sig att Putte hela tiden hugger alla som kommer i hans närhet, då han vill vara i fred. Alla hundägare borde lämna ett revir åt sina hundar där de får göra bäst f-n de vill, precis som vargen. Varför har vi inga djurvänner som yrkar på kennlar som har en avelslinje för hundar med samma beteende som vargen?
Sluta förtryck hunden – låt hundar och vargar vara i fred. Apropå artikeln "Äta djur": köp en levande påskhare åt alla vilda djur till nästa påsk. |
| Inlägg #43: Postat: 2011-04-23 11:39:00 | |
|
Jocke S-43 |
42 Sedan har vi ju Gysingevargen, svensk. 9 dödade, 15 skadade innan man fick stopp på den. Var det bara för att den vant sig vid människor? I så fall är ju djurparksvargar potentiellt farliga...Länk: sv.wikipedia.org
Knepigt, vi måste ju ha kvar även "farliga djur", men även sjukdomar är ju djur, och alla djur som förökar sig ohämmat genom människan, råttor, kackerlackor nu senast då? Själv slutade jag jaga efter att ha vapenvägrat, som jag gjorde när de försökte tvinga mig att skjuta på pappfigurer med människor på, ja män alltså, obs. En jägare riktar inte sitt vapen mot ens symboliska människor. Jag tror f.ö. inte jakten bör har någon framtid som hobby i en överbefolkad värld. |
| Inlägg #44: Postat: 2011-04-23 14:28:00 | |
|
Aguirre |
Den som tar hem vilda rovdjur och tror att de skall bli tamdjur blir blodigt besviken...Jakten idag är det enda sättet att få ekologiskt kött och kött man inte har plågat djuret för att åstadkomma..bör bevaras in i det sista.
|
| Inlägg #45: Postat: 2011-04-23 18:28:00 | |
|
Inger Olsson |
#42# Leif E Ström: Många hundar som avlas fram idag är väl vad många idag kallar "knähundar", eller inom gruppen "sällskapshundar" som Sv. Kennelkl. kategoriserar dessa hundar som. Om du med "knähund" menar en hund som ständigt/alltid ska tillfredsställa husses/mattes bristande självkänsla så kan jag nog instämma med dig. Då är det synd om hunden! En hund som inte får eget space blir outhärdlig.. /// Sen den där önskan om att svensk kennelklubb höll "avelslinje för hundar med samma beteende som vargen" är något problematiskt I runt 10 000 år har ju hunden verkat som människans bäste vän och då betonar jag just v ä n s k a p! och är därför beroende av människan. Hunden har ju präglats av människans b e t e e n d e n! Om en människa omdömeslöst använder en hund för att lyfta sin svaga självkänsla blir sannolikt även jycken störd... Vargen har däremot i n t e präglats av människan. Alltså går vargen och hunden inte att jämföra riktigt med varandra...
|
| Inlägg #46: Postat: 2011-04-24 10:28:00 | |
|
Leif E Ström |
#45, hej Inger! Undertecknad försökte i skydd av den allmänna påskyran kringå det subjektiva, genom att ironisera över den biologiska mångfalden. Min tes är givetvis omöjligt. Men om däremot de starkaste känslorna fick styra över vår lagstiftning, så skulle den biologiska mångfalden utökas med en stor grupp människor som alltid levde i frustration. De som aldrig fann forum för egen aggression. Vad tror du Inger, har herr och fru Motvalls tänkt på det?
|
| Inlägg #47: Postat: 2011-04-24 12:11:00 | |
|
Inger Olsson |
#46 Ha! Ja, nu trampade jag rakt i klaveret. Jag hade ju inte läst varken artiklen eller komm. här...;- Svar: Herr och fru Motvalls har inte tänkt på det men "känner" desto mer, långt mer än vad lagstiftningen räcker till... /// Jag förundras många gånger över hur de ser på "biologisk mångfald" - som kulturrelativister! Nå, vegetarianer i i-länder har inget emot att deras s k proteinbönor m m ska produceras på jord i u-länder. Om sen dessa jordar i grunden inte ens är lämpade för "konstgjord" föda utarmas hårt m m eller att befolkningen där hämmas i sin egen matförsörjning ger sådana "samvetsgranna" !!! folk fullständigt blanka fan i...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.