|
Inlägg #21: Postat: 2011-04-19 20:11:00
|
|
Nexa |
Leif E: Det är nog dina förutfattade meningar som får dig att anse mig som överlägsen. Hade du läst om boken tidigare? Visste du att författaren inte alls förespråkar vegetarianism? Jag har läst om den förut och tyckte det var en intressant poäng. Föredrar du att jag helt ignorerar dina inlägg i fortsättningen? Inga problem... En sak som du uppnådde i din kommentar var att få mig jävligt förbannad. Det kan ju också vara en intressant poäng. Kul förresten att du kritiserar en hel artikel utefter en enda mening...
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2011-04-19 20:26:00
|
|
Leif E Ström |
#21, "Holy Moses", varför frågar du mig om jag har läst boken, då du själv varken har läst/förstått mina kommentarer eller inser skillnaden mellan overlägsen och överlägset. Lovar att i fortsättningen inte blanda in "novor" eller positiva förutfattade meningar om någon som jag inte kan möta skinn mot skinn.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2011-04-19 20:43:00
|
|
Nexa |
Läs innantil Leif E: Jag frågade om du läst om boken... inte läst boken. Det är en stor skillnad. Du skrev: Rent allmänt klassar jag artikeln som allmänna synpunkter på en däggsdjursart som är allätare, där det i bland arten börjar bli allmänt att frångå sin egen art och därmed kringå den allmängiltiga evolutionen. Artikeln handlade om en bok som beskrev djurindustrin, industrin.... Inte om en däggdjursart som är allätare...
Du skrev också:Nexa du är som vanligt överlägset förnuftig i dina kommentarer. överlägset... Naturligtvis är den en liten semantisk skillnad mellan att var överlägset förnuftig och att vara överlägsen, men den lilla språklektion var för att använda ditt eget val av benämning just överlägsen...
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2011-04-19 22:01:00
|
|
Inger Olsson |
#20 "KOAS I TRAFIKEN" Lol...
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2011-04-20 15:23:00
|
|
Lordchaos |
Tidelag är ett annat problem inom köttindustrin, alltsedan Sverige införde grönt djus för tidelag 1941 kan det mycket väl vara så att den biff svensken ställer på bordet kommer från ett knullat djur, svensk-märkt och fullt lagligt. Det har röstats för lagändring i saken ett flertal gånger sedan dess, men de som vill ha kvar tidelag har tydligen alltid varit i majoritet.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2011-04-20 16:04:00
|
|
Leif-Arne Undvall |
#25 Inte alls, det faller under djurmisshandel.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2011-04-20 16:54:00
|
|
Lordchaos |
#26 Fast nu hittar jag ett ganska nytt inslag från tv4 som hävdar att tidelag kommer att förbjudas. Länk: blancksbloggen.se Tydligen anses inte djurskyddslagen tillräcklig för denna form av perversion. Vad säger RFSL om detta tro.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2011-04-20 19:33:00
|
|
bellman |
a
inlägg #4 kommentar till Thomas inlägg:
Sten Bergman biolog och zoolog,
upptäcktsresande på 1950-talet
besökte en stam på Nya Guinea.
Han bjöds på en förträfflig måltid och
utbrast:"det här köttet är det godaste
jag någonsin ätit - vad var det för djur?".
Hövdingen sa:
"det var en grannkrigare, vi har legat i fejd
med den stammen ett tag".
Bergman besökte alltså kannibaler och det
tror jag för övrigt Bergman visste om.
b
Leif-Arne & Lordchaos & compani,
en fråga angående sk tidelag.
Vilket skulle du själv föredra:
Att nån har sex med dig,
eller att nån dödar dej och äter upp dej?
Alltså vilket anser du vara värst?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2011-04-20 20:28:00
|
|
Jan Olsson |
Frågan är i stil med,- Har Du slutat slå Din Fru? -
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2011-04-20 21:17:00
|
|
bellman |
inlägg #29 hej Jan! -
Om kommentaren var till mig
förstår jag inte den långväga logiken
eller har jag missat nåt väsentligt
i den mänskliga psykologins labyrinter?
rörande att tränga bort obehagliga fakta.
Kan du vara snäll precisera och utveckla?
- lovar att inte slå varken dej eller din fru -
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2011-04-20 22:34:00
|
|
Aguirre |
Jan Guillou hävdar ju att fler män avrättades för tidelag, än kvinnor brändes för häxeri under samma tid...vad djuren ansåg framgick inte.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2011-04-20 23:09:00
|
|
Pia I |
Oj, vad mycket läskigt man kom in på här när det gälle djur! Jag tror inte på storskalighet när det gäller djur. Inte på resor över hela Europa i godsvagnar.Jag kan inte acceptera kött snart.Det har vuxit fram av sig själv. Det känns så konstigt att skära i kött från en levande varelse.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2011-04-20 23:10:00
|
|
Jan Olsson |
Båda frågorna går inte att svara varken Ja eller Nej på! - därav liknelsen!
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2011-04-21 00:18:00
|
|
Aguirre |
Pia !!! "Det känns så konstigt att skära i kött från en levande varelse."...ja det ger du fan i ...det är olagligt...den måste vara död fattar du väl.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2011-04-21 18:50:00
|
|
Pia I |
Naturligtvis fattar jag det! :- Men det blev fel! Jag menar en varelse som man dödat för att käka upp den. Det har väl varit naturligt i alla tider, men jag vet inte varför jag undviker kött i bit? Fläskkött är ju gott?
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2011-04-22 00:53:00
|
|
Aguirre |
Ok..Pia....jag sov knappt i natt för jag såg dig ståendes skärandes kebabflisor av ett levande bräkande litet lamm. :-
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2011-04-22 09:29:00
|
|
Pia I |
Nehej du! :- Men jag bestrider inte att drömmar kan vara ytterst levande! Det är nästan att man tror det är verklighet ibland, när man drömmer. Har du upplevt det själv? Det har jag!
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2011-04-22 23:06:00
|
|
bellman |
Människans empati är kortvarig - och sträcker sig heller inte särskilt långt.. En jägare sa häromdagen i en TV-sändning: "Vargen är världens värsta rovdjur!" och så gav han nåt exempel. Vad han tyvärr glömde var att just människan är världens mest barbariska rovdjur !! - och dessutom helt i onödan.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2011-04-22 23:21:00
|
|
Aguirre |
Vargen är ett rovdjur och skall så vara, den har aldrig angripit en människa dock...som aktiv jägare välkommnar jag vargen i vår natur...normalt är det ett lätt jakttryck som håller rovdjuren borta från tamboskap..och befolkade trakter..vargen,lon,järven skall inte stryka runt villorna bara för att vi inte avlossar skott p.g.a. missriktad viltvård...vi är rovdjurens fiender...det vet dom om...och håller behörigt avstånd...det finns gott om plats för människa och rovdjur..men om 08:orna anser att det får aldrig skjutas en lo, en varg ,en järv,...då får vi ha dom boende i hönsgården...det är inte så relationen skall vara mellan människa och rovdjur. Skjut när dom är på gården och njut när dom är i skogen.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2011-04-22 23:27:00
|
|
Aguirre |
Visst har jag drömmar Pia..som ibland är sjukt verkliga....här är en av dem Länk: youtube.com
|
| |