Kärnkraften måste skrotas

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2011-03-25 14:46:00
CMO
#20 Dag kan du förklara de psykologiska mekanismerna som gör att hypotetiska och mycket osannolika scenarier om miljökatastrofer i västvärlden är så mycket intressantare att diskutera än de faktiska miljökatastrofer som faktiskt redan händer år ut och år in sannolikhet 100. Luftföroreningar t.ex. beräknas döda ca 3 miljoner människor varje år, redan idag. Vattenföroreningar gör redan idag att 1.2 miljarder människor saknar tillgång till rent vatten. Beror ditt fokus på kärnkraften på fascinationen inför avancerad teknologi eller beror det på att de allra flesta av de som drabbas avde verkliga miljökatastroferna bor i fattiga länder?
Inlägg #22: Postat: 2011-03-25 15:10:00
Leif E Ström
#16, René, det är inte så lätt att se hela vidden eller konsekvenserna då uppgifterna är så motstridiga. Ett flertal av FN:s organ anser att 9000 människor har dött pga katastrofen och Greenpeace
påstår att siffran skall vara 100000. F.ö. stämmer inte det där med jämförelsen av Schweiz i storlek. Den var betydligt mer omfattande.
Mest utsatt blev Vitryssland, Ukraina och Ryssland, då specifikt i Tula, Brjansk, Orjol, Kaluga och Ryazan. I norra Italien och alpländerna samt i vissa delar av de skandinaviska länderna uppmättes också höga siffror. Spanien, Storbritanien samt västra Frankrike undslapp effekterna. Hela Europa drabbades i princip - det största hotet i dagsläget är fortfarande Tjernobyl och dess sarkofag. Kommunisitregimen ville inte ha ett kärnkraftverk som bara var civilt. De ville tillverka plutonium till vapen och då var det för besvärligt med skyddande inneslutningav kärnan, vilket skulle gjort reaktorn mycket säkrare.
Inlägg #23: Postat: 2011-03-25 15:28:00
Thomas L. Aabo
Daniel, inlägg 5, "som kinapuffar"?! Menar du inte som japanpuffar? ;-
Inlägg #24: Postat: 2011-03-25 15:30:00
Thomas L. Aabo
Dag, inlägg 10. Vilka är de du kallar "listans folk"?
Inlägg #25: Postat: 2011-03-25 15:33:00
Dag Nilsson
#20 - CMO, det är en intressant fråga du ställer här. Jag har funderat på den flera gånger. --- Om man tänker sig att det är det omedvetna i oss som oroar oss mest, så kan man tänka sig att avancerad obegriplig för de flesta teknologi, som innehåller stor kraft, påminner om detta omedvetna. Rädsla för kärnkraft kan då tänkas stå för något obearbetat inom en själv, vilket då är det man egentligen är rädd för. --- Med t.ex. rökning följer ett förnekande som kan stämma med dina exempel på miljöskador. Om man kan dra ner livsfarlig rök i sina otroligt fina lungor flera hundra gånger per dag så kan man väl skita i giftiga brunnar, typ. --- Detta är inte färdigtänkt på något vis. Du har ju rätt i att logiken bjuder att 16.000 barn per dygn, som dör av svält och svältrelaterade sjukdomar, borde bekymra oss mer än hypotetiska reaktorhaverier. Antagligen är det förnekande försvaret hos psyket/hjärnan mer omfattande än man gärna vill se. Vad tror du själv?
Inlägg #26: Postat: 2011-03-25 15:41:00
Dag Nilsson
#24 "Namnet al-Qaida lanserades av USA:s underrättelsetjänst och kommer från ett elektroniskt dokument där bin Ladin refererar till en lista över medlemmar som qaida al-jihad, vilket betyder grunden för jihad." - Länk: webcache.googleusercontent.com
Inlägg #27: Postat: 2011-03-25 15:55:00
Aguirre
Den "psykologiska mekanism" som kickar in direkt på mig när det gäller kärnkraft är ordet "halveringstid x-tusentals år" och "strålning" ...vilket för min del gör mig väldigt mycket mer bekymrad över sådana "föroreningar" än vanlig skit som släpps ut...Om nåt jävligt finns därute så kan det vara bra om det finns möjlighet att hitta källan,stoppa utsläppet och sanera...eller vad tycker du CMO
Inlägg #28: Postat: 2011-03-25 17:22:00
rené
#22 Lars givetvis är det inte lätt att se viden av en kärkraft olycka. Miljöproblem av annan karaktär går att ta på och åtgärda. Till skillnad från radioaktiva utsläpp som överhuvudtaget inte går att kontrollera.
Som Du själv skriver så är det stora område som berörs av ett utsläpp oavsedd om det handla om plutonium produktion eller ett civilt
kraftverk. Vid en kärkraftsolycka finns det risk att människorna inte har någon stans att ta vägen.
Inlägg #29: Postat: 2011-03-25 17:25:00
Leif E Ström
#27, aguirre "vanligt skit..." samma filosofi som de flesta har då det gäller små problem. Enligt polisens studier så är det just de människor som anser sig ha bättre vetande och större tolerans som inte ingriper eller agerar i det sociala vardagslivet, men däremot går in i totalspinn då de personligen drabbas. Fortsätt i samma stil...vardagsfiltret för stora tänkare vet att det inte skulle fungera med att börjar diskutera att det är vattentoaletten som har förorenat det moderna samhället. Ingen skulle heller vilja lyssna på din mammas livs historia, däremot är det stort att känna till Herta Mullers uppväxt och förehavanden.
Inlägg #30: Postat: 2011-03-25 17:28:00
rené
# Leif ber om överseende, tydligen hade jag för många bollar i lufte
Inlägg #31: Postat: 2011-03-25 17:34:00
Leif Erlingsson
Dag #26 -- Länk: sourze.se , redan c:a 1997-98 skapade MI 6 codename al-caida för proj. likvidera Col. Muammar Khadaffi. The Toronto Sun hade August 20, 1998, en artikel "Britains Plot To Kill Khadaffi", kort citat: "NICE, FRANCE - Britains Secret Intelligence Service, MI6, tried to assassinate Libyas leader, Col. Muammar Khadaffi, in 1996, according to a defecting agent, now under arrest here in France." ttp://twf.org/News/Y1998/19980820-BritAssassin.html . Planerna på att mörda Khadaffi var ännu äldre än så, har det sagts mig. Ska ha funnits så långt tillbaka som 1985. Vi har "inget minne", det är därför vi inte ser sambanden. Och de som anar, kallas galna...
Inlägg #32: Postat: 2011-03-25 17:36:00
Leif Erlingsson
Ett "h" ramlade ovan bort ur länken till källan. Klickbart: Länk: twf.org
Inlägg #33: Postat: 2011-03-25 17:39:00
Leif Erlingsson
Ser vid koll också att den ovan angivna källan enbart stöder mordplanerna, inte namnet på MI 6 - projektet. Be någon på MI 6 bekräfta min uppgift. :
Inlägg #34: Postat: 2011-03-25 18:20:00
Leif E Ström
#30 rené, så gärna. Har ett tips för dig som har bidragit med en helt ovanlig aspekt på invandring och olika kulturers medvetenhet då det gäller tid och rum. Författaren Lasse Berg, har bevisat att alla nu levandes och deras anfäder är eller har varit invandrare. Det finns bara en liten grupp nu levandes i Kalahari som har varit bofasta sedan urminnes tider. Detta jämställer även oss alla svenskar då vi diskuterar vårt kulturarv. UR Play sänder fortfarande programmet.
Inlägg #35: Postat: 2011-03-25 18:27:00
Karl-Oskar
Aguirre! #19. Håller med dig. Grouchos biografi om svältande engelska arbetare är riktigt rolig. Även idag är det många som drömmer om gamla goda tider när arbetarna dog som flugor i fabrikerna. Idag har arbetarna ersatts av energin från kärnkraft. I Europa finns 143 kärnkraftsverk. Det kan hända mycket med dem. Det finns ett land i världen som har bombat kärnkraftsverk. Vilket land? Det finns ett land som har släppt atombomber över civila städer. Vilket land? Tur att Libyen inte har några kärnkraftsverk.
Inlägg #36: Postat: 2011-03-25 20:09:00
Jocke S-43
Läste en gång en populärvetenskaplig artikel som spekulerade i hur många planeter med högstående liv eller civilisationer det kunde finnas, i universum eller om det nu var Vintergatan. Det var uträkningar med antalet solar med möjliga planeter på lagom avstånd, en hel del verkade det som. Och hur gamla planeterna var, det tar några år att utveckla en civilisation! I artikeln spekulerade man även med att x antal civilisationer hade dött ut. Den gränsen sattes strax efter att "de civiliserade" hade upptäckt atomklyvningen...
Inlägg #37: Postat: 2011-03-25 20:21:00
Diplomatenologgad
#13 Som vanligt är du helt ute och cyklar Aguirre, man måste vara kraftigt skallskadad om man tror att det är som att knalla in på vilket bygge som helst. Jösses vilken okunskap.
Inlägg #38: Postat: 2011-03-25 20:29:00
Aguirre
Leif...roligt att du nämner vattentoaletten...För 1984 skrev jag en uppsats där jag var säker på att vattenklosetten skulle vara ett minne blott år 2000...Jag hade uppenbarligen fel. Vi har 2 naturligt drickbart vatten i världen..nästan allt finns i Norden...och här använder vi det som transportmedel för skit och piss till havet ! dessutom går det oftast via blandnings och kemikaliseringsverk där man använder metaller och flockningskemikalier..och sen ut i sjön/havet.Kväve och fosfor ut i havet som problem och bönderna får köpa konstgödsel, medans vi vräker ut gödningsämnen i havet .Själv har jag haft ett multrum svensk uppfinning i 20 år..funkar toppen..vart 3:dje år tömmer jag några skottkärror färdig jord ut i den lilla skog jag har..en del går till rabatten..Men i urbana miljöer är ingen lösning i sikte som vanligt...det blir fördärv av dricksvatten,och övergödning och kemikalisering av havet....Vad det har med kärnkraft att göra vet jag inte..men "vanlig skit" kan vi göra nåt åt, det kan vi inte med nukleära utsläpp.#Karl-Oskar.. Istället för Marx klassiker kan man också läsa Engels svärson..Paul Lafargues verkliga klassiker "Rätten till Lättja"...det borde vara arbetarrörelsens bibel, i den mån inte kärnkraften har ersatt hela arbetarrörelsen förstås :-.
Inlägg #39: Postat: 2011-03-25 20:35:00
Aguirre
Diplomaten ..har du försökt ?...säg till om du vill prova...jag har lite overaller du kan låna...kom vid lunchtid, helst vid nåt längre underhållstopp med många entreprenörer på området..så går det fint om du bara hejar...du kommer inte in i reaktorhallen..men du kommer vägg i vägg så att säga..kontrollen består i att bilnumret skrivs upp. har du nån erfarenhet som är annorlunda att dela med dig av ? Annat än manualen för hur kontrollen borde vara ?
Inlägg #40: Postat: 2011-03-25 20:50:00
Diplomatenologgad
#39 Jag har god kännedom hur säkerhetskontrollerna ser ut och det är inget jag tänker sprida ut på Internet. Att du på fullt allvar tror att det är så enkelt som att bara " heja " och "bilnumret skrivs upp" säger egentligen allt om din naivitet och okunskap. Man skulle kunna tro att du var trudis.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...