Khaddafis sista strid?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2011-03-04 15:21:00
Thomas L. Aabo
Väldigt bra artikel - en femma från mig.
Inlägg #2: Postat: 2011-03-05 22:45:00
ArneH
Man smittas lätt av euforin när man ser bilder från Egypten, Tunisien och nu Libyen.
Men jag får en obehaglig magkänsla. Under krigeet mellan Iran och Irak blev jag vän med en flykting från Iran som var med "ute på gatorna" när Shahn av Iran störtades.
Även då var det demokrati som stod på dagordningen - med europeisk förebild.
Alla demonstranter var bildade studenter och storstädernas medelklass som skämdes över att bo i en diktatur.
Shahns förklaring att landet inte ännu var moget för demokrati pga bildningsnivån i landet hånades av demonstranterna.
Eger några få veckor efter att den cancersjuke diktatorn fallit hade mullorna tagit över.
Min vän sa att det smärtade att erkänna att Shahn hade rätt. Det gick inte framåt utan bakåt.
Hittills har utvecklingen liknat Irans.
Dem stora massan i Egypten - långt borta från befrielsetorget - dominerar samma idé om att islam står över politiken och att demokrati därför är oförenligt med tron. Tro mig. Jag har försökt diskutera med infödda egyptier. Där fanns ingen respekt för t.ex kvinnors rättigheter heller...
Blir det bättre än i Iran? Man får fortsätta drömma...
Inlägg #3: Postat: 2011-03-06 08:34:00
Yngve K
Tack Thomas för femman. Till ArneH kan jag säga att jag delar Din oro över vart upprorsrörelsen är på väg. Är det ett nytt Iran vi ser utvecklas eller är det en verklig demokratisk stat som vi ser konturerna av. Ju mera bilder jag ser från Libyen desto oroligare blir jag för att det spårar ur och att det blir en islamisk diktatur.
Inlägg #4: Postat: 2011-03-06 16:03:00
Lordchaos
Måtte han lyckas med att avhysa ohyran ur sitt land
Inlägg #5: Postat: 2011-03-07 09:00:00
Lordchaos
På SVT nyheter säger man nu att "galningen Khadaffi" kör med propagandakrig och påstår att det inte är "rebeller" som intagit diverse städer, utan terrorister. någon som funderat på om detta skulle kunna vara sant? skulle det kunna vara så att Khadaffi till skillnad från Spökplumpen och Madame Mim inte alltid ljuger? Kan det trots allt vara så att Libyerna står bakom Khadaffi? kan det vara så att det inte är att bara gapa och svälja...
Inlägg #6: Postat: 2011-03-09 18:36:00
swors
sägs om Israel send mercenaries to Kahddaffi ? ;\

Länk: google.com
Inlägg #7: Postat: 2011-03-17 17:12:00
Bizon
Terrorister brukar inte vara terrorister bara för kul skull. Ingen opposition utnämner sej själv till en terrororganisation. Den som vanligen benämner sin opposition som en samling terrorister är den makt som oppositionen har önskan att bli av med eller förändra. Därför är det inte särskilt förvånande att vilken som helst despot som riskerar att störtas vill få sina belackare att framstå som terrorister och huliganer.
FN har inte vågat ta ställning till en flygförbudszon i Libyiskt luftrum - OK vem skulle bry sej? Trafikflyget tar nog en annan väg vilket ger kadaffis flyg fritt spelrum att bomba som dom vill utan att riskera att krocka med några turister. Vem menar man skulle upprätthålla ett flygförbud? Personligen tror jag att orsaken till att det inte blir något flygförbud är att det skulle sänka fns prestige än mer - brydde sej usa om att fn inte var enigt till irakinvationen - kommer kadaffi att bry sej om vad andra anser ska få ske över Libyiskt territorium? Sannolikt inte...
Inlägg #8: Postat: 2011-03-18 16:33:00
Lordchaos
F-n också, FN stöder nu terroristerna mot regeringen, fast det heter ju inte inte så, det heter rebellerna mot regimen. Ja tänk hur massmedia kan få till det.
Inlägg #9: Postat: 2011-03-18 16:41:00
Lordchaos
Igår såg jag också "regimens tortyrkammare", den låg mitt i ett bostadsområde, och under barnens sandlådor, det var en källare med lågt till tak, det var också mörkt och trångt i denna källare. Alltså, lågt i tak, mörkt och trångt. typiskt regimer som vill tortera rebeller.
Inlägg #10: Postat: 2011-03-19 20:16:00
Lordchaos
FN stödjer terro.. ehh rebellerna mot rege... ehh regime
Inlägg #11: Postat: 2011-03-20 13:10:00
Bizon
#7 Känns bra att ha fel ibland - Frankrike, England och USA har visat åtminstone en despot att dom inte är helt tandlösa - trots kadaffis olja - förmodligen har det med att det inte är till dessa angripande länder oljan går utan till italien bla. Man kan säga att kadaffi fått lite besvärligare motståndare iom dessa tungviktare med full utrustning - som det var tidigare - ett folkligt spontanuppror mot allehanda stridisar och inlejda mördarpack från när och fjärran var chanserna inte stora för idealisterna.
Inlägg #12: Postat: 2011-03-20 13:59:00
Lordchaos
#11 du uttrycker dig oklart Bizon, men som jag uppfattar ditt inlägg så kan inte heller du inte tänka utanför givna direktiv. Att USA i natt skickat in 112 kryssningsrobotar säger dig ingenting… tror du detta planerades igår?… sånt planeras månader eller år i förväg, tillika med det mediala uppdraget att berätta om vad Khadaffi ska "säga" och "göra" fram till angreppet så det ser legitimt ut i ögonen på de ryggradslösa. Lögnerna kunde ses redan i början av "oroligheterna" i Libyen, då Khadaffi påstods angripit demonstranter med stridsflyg, vilket är totalt overkligt. Redan här kunde man se att vad som var på gång och därmed läsa situationen och des-informationen från tv rätt hela vägen fram tills nu.
Inlägg #13: Postat: 2011-03-20 14:36:00
Lordchaos
så… det fanns aldrig några "rebeller", det fanns heller ingen "regim", däremot fanns terrorister och en regering där nämnda terrorister nu tar nu överhanden, med stöd från FN och med stöd från Bizon och alla andra kvasi-intelluktuella tv-tittande "relativister" som tror sig kunna förstå saker emedan det grundläggande kravet att kunna sklija på rätt och fel helt saknas.
Inlägg #14: Postat: 2011-03-20 19:37:00
Bizon
Lordchaos #12,13 Du har kanske rätt och jag kan ha fel en gång till - jag är ju inte på plats som Cecilia Udèn och några andra journalister som beskrivit situationen under den folkliga resningen i mellanöstern både i Tunisien, Egypten och nu i Libyen. Själv har jag inte tillgång till tv, men du vet tydligen vad som konspiratoriskt förts ut där. OK, var då så vänlig och förklara lite mindre antydningsvis än i dina inlägg - vad är det du anser händer där? Hur länge menar du att Amerika planerat detta scenario? Även Frankrikes roll i dramat vore ju intressant att veta hur dom och Engelsmännen passar in i ditt pussel.Det är radion som i mitt fall står för informationen och det är utifrån uppgifterna där jag drar mina slutsatser, kvasiintellektuellare än så gör jag inga anspråk på att vara. Du kanske kan ge en liten hint om de där med hur skilja på rätt och fel också - vad sägs om att dela med dej lite av dina tumregler och andra knep, jag ser fram mot en lektion och litar på att du gör ditt bästa då jag antar att en som sitter inne med sanningen inte har någon glädje av att hålla den för sej själv.
Inlägg #15: Postat: 2011-03-21 14:30:00
Lordchaos
#14 Ok, ursäkta den hårda tonen, det råkade bli just du. Ännu ett krig mot en olje-buse startas upp, väl preparerat under några veckor så att ingen höjer på ögonbrynen när det sker. Jag har inte tid att gå in på detaljer, men i stora drag faller ännu en olydig nation som inte passar in i den nya världsordningen. Att det hela är riggat med hjälp av lögner från massmedia måste man kunna se för sig själv. Komiskt att man hänger ut Khadaffi som bilden av en sminkad galen 90-årig tant. Och visst går det hem.
Inlägg #16: Postat: 2011-03-21 19:34:00
Leif E Ström
Hallå alla politiska mullvader! Då de moraluppfattningar som är kopplade till en viss livsåskådning ställs på prov, blir tänkarluvan plötsligt opraktisk. Ty iom denna låsning uppstår alltid ett mörker, därför att sekvenstänkandet syns oviktigt och analyserna obefintliga. Mössan blir helt enkelt för stor och faller ner då hjärnan krymps per automatik vid att systematisk bortkopplas från den äldsta av alla vetenskaper, nämligen logiken. Om en statschef som Gaddafi med alla hans skrupelfria handlingar bedöms enbart efter egna livsåskådningar och hans tänkta politiska visioner och inte efter hans utförda dåd, kan jag bara beklaga debattörerna. Då det har diskuterats om rebeller och terrorism, tror jag att det är dags att addera i ämnet. Ingen annan statschef i historien revolutionsledare, enl MK själv har stöttat så många terroristorganisationer som Gaddafi. Dessutom har han för närvarande prissatt flera av sina kritikers huvuden med summor upp till 1 miljon dollar. Enligt Amnesty Internationel har han redan hunnit mörda 25 av dem, mellan 1980-1987. I ungefär samma antal finns hans bästa kamrater, med bl.a. Rober Mugabe, Robert Taylor, Ange-Félix Patassé, Hugo Chavés, Daniel Ortega, Laurent-Désiré Kabila och FARC. Däremot saknar han förstånd och en atombomb för att utplåna Schweiz och Israel med. Att sitta i Sverige och intialt bedöma insatser och effekter av ett miltärt ingrepp under en natt i Libyen slår alla tidigare rekord i "Mullvaderi"!
Inlägg #17: Postat: 2011-03-21 21:14:00
Aguirre
Nu överskattar du nog Ghadaffi Leif...förvisso har han stöttat en hel binge terrorgrupper...men inte i närheten så många och med så mycket pengar som USA/CIA stöttat sjuka diktatorer allt från Shahen och framåt...Det var inte Ghadaffi som skapade Saddam..Och vad gäller stöd till mördarregimer så har väl varje västland numer en väldigt servil ton och goda ekonomiska relationer med kineserna...även när de avrättar och fängslar kritiker..Jag tror inte man kan säga så mycket ont om Ghadaffi som man inte kan säga om vilket västerland som helst. Skit är skit även om de kallar sig demokrater.
Inlägg #18: Postat: 2011-03-21 21:22:00
Lordchaos
Det här kriget är konstruerat och regisserat av de som nu leder angreppen mot Libyen. Ser man inte detta har man troligen runkat för mycket.
Inlägg #19: Postat: 2011-03-21 22:38:00
Aguirre
Konstruerat ?...till skillnad från "spontana" eller "organiskt framvuxna" krig då ?...Går det verkligen att runka för mycket ? :-
Inlägg #20: Postat: 2011-03-22 01:14:00
Lordchaos
#19 Krigsskola för Aguirre: Hur man konstruerar ett krig mot sverige om landet uppträder illojalt mot "Sion": Låt världens massmedia kabla ut att sverige tränar terrorister, visa bilder på JAS-plan som flyger lågt och antyd att vi anrikar uran för militärt bruk, visa dimmiga flygfoton på fordon med suspekt last osv. Sluta visa någon positiv sida av landet och isolera det svenska tv-nätet. Så håller man på i några år och mäter regelbundet omvärldens uppfattning om landet. När sedan det "upplysta världssamfundet" anser att sverige är ett odemokratiskt land och en fara för världsfreden kan FN rösta igenom ekonomiska sanktioner. Detta som ett första steg. Sedan kan man ju gå vidare och i sista steget kablar man kanske ut ofördelaktiga bilder av Reinfeldt med läppstift och påsar under ögonen, skickar in terrorister som spränger ambassader under svenskt flagg osv men som även agerar rebeller mot "regimen Reinfeldt". Vem kommer inte att hata oss?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...