| Inlägg #1: Postat: 2011-02-25 14:15:00 | |
|
erobwen |
Jag tror inte riktigt att du har förstått vad fattigdomen består av. Fattigdom handlar främst om kapitalsvaget och arbetslöshet. Människor som inte äger någonting och som är arbetslösa har helt enkelt ingen möjlighet att ta sig ur sin situation så länge arbetsmarknaden ser ut som den gör. Att uppmana människor att bygga sina egna hus på fritiden tjänar ingenting till, då människorna som är i behov av detta saknar kapital att vare sig införskaffa mark och byggnadsmaterial, oavsett hur billigt det är.
|
| Inlägg #2: Postat: 2011-02-25 14:17:00 | |
|
erobwen |
Jag kan ana en grundläggande missuppfattning i ditt resonemang. Nämligen att produkter och tjänster endast skulle uppstå utifrån människors arbete, när det tvärtom är så att kapital, antingen i form av pengar eller i form av naturresurser alltid har varit en av faktorerna i skapandet av välstånd. Att arbeta med ingenting blir ingenting, oavsett hur hårt du arbetar. I dagens samhälle är människor fattiga för att de är fattiga, inte för att de skulle sakna arbetsförmåga.
|
| Inlägg #3: Postat: 2011-02-25 14:20:00 | |
|
erobwen |
Du har dock rätt i en sak. Nämligen att transferering av skatteintäkter på arbete inte är speciellt smart, trots att detta varit paradigmet för Svensk välfärd i uppåt 100 år. Vad som krävs är en omfördelning av samhällets grundläggande kapital, och i syfte att göra detta behövs en skattereform där man istället för skatt på arbete, lägger om skatten så att den fokuserar på kapital, helst av allt i form av naturresurser. Men för att våga börja beskatta kapital måste man vidta andra åtgärder för att förhindra eventuell kapitalflykt. Till exempel förbjuda ägande av Svensk mark för icke-svenskar etc. Man behöver ge IMF och världsbanken fingret med andra ord.
|
| Inlägg #4: Postat: 2011-02-25 14:34:00 | |
|
erobwen |
I klartext: Fattar du inte att ökad produktion bara ger mer avkastning till eliten, eftersom dessa äger alla produktionsmedel? Tvärtom så motverkar storkapitalet ökad produktion just eftersom de inte har ett behov av det. Det är ingen mening att bygga bättre maskiner när det finns gott om löneslavar och fas-3 människor att sätta in i slitsamt manuellt arbete.
|
| Inlägg #5: Postat: 2011-02-25 22:21:00 | |
|
olo |
Uno, du har som vanligt intressanta och vettiga idéer och förslag. Jag måste dock hålla med erobwen. Jag tror förövrigt inte att beskattning av förmögenhet med nödvändighet måste leda till att de förmögna flyttar. T.ex. så skulle en landskatt kanske kunna förhindra detta. Mark går ju inte att ta med sig. Ett transparent valutasystem där det inte förekommer kontanter vilket jag har för mig du har skrivit om skulle också göra det möjligt att beskatta förmögenhet och kunna hindra flykt, t.ex. genom skatt på stora pengaförflyttningar till utlandet.
|
| Inlägg #6: Postat: 2011-02-25 22:35:00 | |
|
Aguirre |
Hur får man tag på en fas-3 männiksa...jag behöver en del gjort på stugan :-
|
| Inlägg #7: Postat: 2011-02-25 22:37:00 | |
|
Aguirre |
och vad gör det om de pennigfixerade flyttar ut ur Sverige...kan inte se nåt negativt i det..underlättar bara förlossningen av det nya.
|
| Inlägg #8: Postat: 2011-02-26 05:34:00 | |
|
Bizon |
Erobwen mf - mycket klara resonemang kring världens nuvarande monetära systems svagheter inklusive beskattningsformer. Det i särklass problematiska med det till livskvalitet orelaterade kapitalet är att det utgör mänsklighetens största fara då det så länge det erkänns bygger upp och vidmakthåller maktstrukturer som helt dikterar livets villkor för alla inklusive ägarna av detta kapital som i de allra flesta fall avmänskligfieras och därför handlar långt ifrån att ha livets bästa och sina bröder och systrar väl för ögonen. ------------- Skulle människan vara i stånd att lyfta sej själv i håret, eller att frigöra sej från de nuvarande lönsamhetsidealen där till den som har ska vara givet, men från den som intet har skal tagas även det - och hur detta går till vet vi redan alltför väl - det heter "skuld", "ränteslaveri", "livegenskap" och ett förfärande slöseri med mänskligt förnuft.
|
| Inlägg #9: Postat: 2011-02-26 05:56:00 | |
|
Jocke S-43 |
Jag kan inte heller somna om. får se om de thjälper att ha läst Unos artiklar, vilka ja gtidigare varit nästan den enda att kommentera. Ofta intressanta men svårtolkade eller orealistiska förslag. Den här var enklare, men jag förstår inte rubriken, den återspeglar ju inte innehållet, gudskelov. Det behövs i allmänhet inte ökad produktion, det förslösar resurser/tillgångarna. Det behövs bättre fördelning, som artikeln väl är inne på, kanske blev lite sömnig ändå..... Om vi sänker arbetstiden för lönearbetare på sikt till 4 timmar. Kann man införa treskift på arbetslokaler, de som också står tomma och drar energi mm 60 av tiden. På sikt minska dessa enorma industirlandskap som alltmer förfular vår värld. Och kostar både miljö, resurser osv. Då kan den frigjorda tiden användas till egenfriskvård, bostäder, hobbies mm. Men det är en utopi vill jag nämna för de till höger och vänster i betongpartierna som ev går i taket... Men det finns forskare som är inne på detta. Att hålla folk i sysselsättning 8/tim in absurdum är många gånger kontraproduktivt. Samtidigt som vi inte orkar/hinner vårda alla våra alltmer sårbara oreparerbara produkter av låg kvalite, gäsp, nu blev man sömning...
|
| Inlägg #10: Postat: 2011-02-26 06:10:00 | |
|
Jocke S-43 |
ursäkta slarvfelen, gäsp....
|
| Inlägg #11: Postat: 2011-02-26 06:24:00 | |
|
Bizon |
Jocke jag har skaffat ett filter för andras slarvfel - det värsta är att det fungerar även på mina :- misstänker att du har tillgodogjort dej en liknande egenskap - konstigt nog fungerar det inte på egna texter före dom är ivägskickade.
|
| Inlägg #12: Postat: 2011-02-26 08:55:00 | |
|
Uno Hansson |
#1,#2,#3,#4;
Varför nu detta retoriska trixande och svamlande om att jag inte förstår eller inte fattar? Du skriver att fattigdomen bl.a. finns för att arbetsmarknaden ser ut som den gör. Ökad produktivitet innebär att det behövs mindre mänskligt arbete för att producera mera. Om det t.ex. bara används hälften så mycket arbete - som de boende avbetalar varje månad - för att bygga och underhålla bostäderna, så blir ju utgifterna för boendet bara hälften så mycket. Då är det pengar över till annat, när maten och boendet är betalt. Minskas boendekostnderna för alla till hälften så har ju alla mer pengar över för att använda till annat. Samtidigt som de som nu är fattiga kanske har samma levnadsnivå som tidigare medianinkomsttagarna. |
| Inlägg #13: Postat: 2011-02-26 09:27:00 | |
|
Dag Nilsson |
#12 - Uno - "Om det t.ex. bara används hälften så mycket arbete - som de boende avbetalar varje månad - för att bygga och underhålla bostäderna, så blir ju utgifterna för boendet bara hälften så mycket." Detta tänkande gäller knappast i praktiken. Marknadens prissättning på bostäder går efter vad folk vill och kan betala, inte efter ett värde baserat på produktionskostnaden. Se på elmarknaden och dess vinster. Här ser man knappast alls till vad det kostar att producera en kWh. Det är vad man kan ta ut för en kWh som bestämmer priset. Vi lever i ett system där ordet övervinst inte finns. --- Jag vill se ett monetärt system där alla pengar representerar andel i nationens gemensamma egendom. Där ny pengar blir till genom att nationen skapar nya värden typ vägar, broar, skolor, sjukhus etc etc. Bankerna måste fråntas rätten att skapa pengar. Bankerna skall endast ha rätt att förmedla pengar. Idag skapas pengar genom att skuldsättning av människor, företag och det allmänna ökas. Det är själva framtiden som är basen för pengarna. Alltså människoarmar som är SKYLDIGA ATT ARBETA LÄNGRE FRAM I TIDEN utgör basen för vårt monetära system. De facto slaveri där piskan och cellen heter pengar. Pengar som dessutom ha en tvångsmässigt tillväxt inbyggd kallad RÄNTA. Ränta på framtida arbetsprestation - dvs pengar, är det sjukaste som finns. Och det är grunden till det största bedrägeri världen någonsin skådat.
|
| Inlägg #14: Postat: 2011-02-26 09:39:00 | |
|
Spartacus70 |
Det är som du säger Dag om pengar som det största bedrägeriet och boven i historien. Och räntan som kräver ständig tillväxt och prisökning. I koranen står de att du inte får ta ut ränta när du lånar ut pengar till en broder. Varför tror ni att väst försöker packa på de muslimska länderna vår version av demokrati och marknadsekonomi? Det räntebärande banksystemet är ett legalt slaveri som man inte kan göra sig fri ifrån med dagens medel. Vi måste revidera systemet och då räcker det inte att flytta runt pengarna för systemet i sig kräver ständig ökning av mängden pengar. Så även om du sänker boendekostnaden så ökar annat som till slut äter upp all disponibel inkomst. Vi måste vända helt om och inte hålla på att söka oss ännu djupare in i skogen.
|
| Inlägg #15: Postat: 2011-02-26 10:17:00 | |
|
Jocke S-43 |
12 Uno, ursäkta, Jag missförstod, läste ökad produktion i kvartssovande tillstånd.
|
| Inlägg #16: Postat: 2011-02-26 10:37:00 | |
|
Dag Nilsson |
#14 - Fråga - Varför tror jag att väst är så hatiskt inställt till islam? Svar - Därför att slam förbjuder ränta på låneskulder! Detta - och endast detta - är vad det hela handlar om. I flera tusen år har det stått en kamp mellan det monetära bedrägeriet som betyder att penningskulder skall dra fram ökad produktion att tillfalla ägarna av skulderna. --- OM islam verkligen lever som de lär, då vet jag varför ondskans och girighetens folk vill bryta ner dem. --- Its All About The Money! --- Rätten för banker att skapa pengar, baserade på framtida mänsklig arbetsprestation plus ränta på denna förnuftsvidriga skapelse, är ett bedrägeri så stort att förståndet värjer sig mot att ta in det. I sekler har människor lidit och dött för denna förbannade lögn, vilken överklassen vaktat över som hökar i en ständigt pågående konspiration mot resten av oss människor. --- Här är orsaken till att alla, som anar sanningen, omgående skall hånas genom att kallas konspirationsteoretiker så snart fakta skiner igenom. Och de allra flesta är så in i helvete grundlurade, att de försvarar sina utsugare med näbbar och klor. Det är för djävligt att se hur lätt massan människor går att styra med hånfulla hot om uteslutning ur "gemenskapen" och löften om lite konfetti som eventuellt ramlar ner från bedragarnas bord.
|
| Inlägg #17: Postat: 2011-02-26 11:19:00 | |
|
Leif E Ström |
De stora aktörerna för de sociotekniska frågorna vågade inte obstruera så att vår inhemska löneutveckling skulle hindra en produktion för svenska företag i låglöneländer. Facket ville inte bita husse i benet. I stället löstes problemen lokalt då man förhandlade fram avtal där övertidsersättning som skulle hamnat i Pomperipossakistan byttes ut mot extra semesterdagar eller dubbel ledighet. Som i sin tur reflekterade i ytterligare övertid för att täcka ledighet. I ett land med verklighetsförankrad arbetsmarknadspolitik, hade nyanställningar varit lösningen.//Uno, ökad produktivitet innebär inte alltid mindre kostnader för de boende. Inom den byggsektor där skatter fortfarande fungerar, rekryterar man genom att locka med högre löner. Detta ställer högre krav och mindre tid för en inte alltid välutbildad kår, som i sin tur renderar en byggnation som knappt når upp till EU-medianen. //Dom fattiga har lärt sig att mikrolån inte heller är lösningen för att bygga enkla hus. Hela omgivningen ställs ansvariga och räntorna i nobelpristagaren Muhammad Yunus bank har stigit till mellan 30-50. En möjlighet att få bort fattigdomen i Sverige, är att Sida tar sig an den inhemska problematiken och bara ställer samma krav på låntagarna som man har gjort med bidragspengarna som gått till Yunus Grameen Bank.
|
| Inlägg #18: Postat: 2011-02-26 11:31:00 | |
|
Kalle Tuntolej |
aha dag! Din tankeförmåga når nya lågvattenmärken. Så du menar alltså att exempelvis nynaister i Sverige är emot muslimer för att islam förbjuder uttagande av ränta? snick snack! jag har träffat medlemmar av det patrask som utgör det rasistiska gardet sådana som du, leif och spartacus. De hatar inte muslimer för att de inte tar ut ränta. De hatar muslimer pga grumliga rasistiska funderinga, liknande de du och dina likar ger uttryck för här. nazister tror på en global sionistisk konspiration, och de argumentetar på samma vis som ni. Vad skiljer er från dem? Mer utpräglad psykisk ohälsa förmodligen, men i stora drag ingenting.
|
| Inlägg #19: Postat: 2011-02-26 11:43:00 | |
|
Leif Erlingsson |
"Hatar muslimer" om "sådana som Dag, leif och spartacus", vilket dravel.
|
| Inlägg #20: Postat: 2011-02-26 11:50:00 | |
|
Kalle Tuntolej |
Nu är du bra korkad Leif, igen. Du har aldrig sagt att du hatar muslimer. Jag har aldrig sagt det. Däremot hävdar du och dina knasbollsvänner att en sionistisk konspiration vill mörda miljoner och miljarder människor. Det är rasistiskt skitsnack av samma slag som det som fanns i nazisternas Tyskland. Och à propos dravvel Leif. Jag har läst din blogg. Du är dravvlets okrönte konung.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.