Vad skulle driva oss i ett pengalöst samhälle?

Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2011-01-27 22:29:00
Spartacus70
Både ja och nej Dag. Jag är gärna för ett system som helt överger det monetära men inser samtidigt att det kan vara väldigt svårt att gå från det vi har till detta. Ett mellanting skulle vara som du säger att man tar tillbaka makten från bankartellerna, trycker sina egna, räntefria pengar som omsätts inom statsapparaten och sänker skatterna. Man förstatligar fler bolag som kan gynna staten och välfärden för alla, inte bara vissa. De olika valutorna kan man fortfarande behålla men man förankrar dom inte mot varken guld eller någon reservvaluta utan mot en "korg" av vardagliga, relativt prisstabila varor som finns i hela världen, mer eller mindre. Man får se över den fria marknaden och se till att kartellbildning blir omöjlig. Man lägger band på aktie och derivatmarknaden så den inte kan skena som idag och förstatligar mycket av byggbranschen så att bostadspriserna hålls i schack. Det är några av mina ideér. Nu blir jag säkert kallad för kommunist :
Inlägg #22: Postat: 2011-01-27 22:59:00
elasar
Pengar är inte "fiffiga", de är roten till det sjuka samhälle vi lever i idag. De funkade säkert bra under en lång tid men har blivit en handelsvara i sig själv och det är inte bra. Att gå ifrån vårt monetära system till ett RBE-system skulle inte bara vara mycket önskvärt utan en oundviklighet om vi vill överleva på den här planeten. Världen är i stort sett bankrutt och ingen kan nånsin betala tillbaka sina skulder. Så vad gör man? Man startar pressarna och trycker mer pengar lol. Mer värdelöst papper att betala imaginära skulder med. Hur sjukt är det på en skala? Vi kommer att överge pengar och övergå till ett RBE-system inom en snar framtid. Vi är just nu en Type 0 civilisation och kan aldrig bli en Type 1 civilisation under nuvarande paradigm.
Inlägg #23: Postat: 2011-01-27 23:15:00
elasar
Så länge vi har detta monetära system, så länge det finns pengar med i beräkningen så kommer ingenting av värde nånsin att bli gjort. Om nånting inom detta system ska bli gjort så måste det finnas en profit potential annars kommer inget att hända.
Därför kommer aldrig fattigdom att försvinna, det finns ingen profit att göra på att hjälpa fattiga människor. Det kommer aldrig att utvecklas alternativ energi med sådan kapacitet att den kan försörja hela jordens befolkning utan att förstöra planeten på köpet. Så länge pengar finns så kommer krig att finnas, det är mycket profit att bomba sönder saker och sen få lukrativa kontrakt på att bygga upp dem igen. Sjukdomar som cancer kommer aldrig nånsin att få ett botemedel, det är mycket mer lukrativt med sjuka människor än friska. Det som driver hela den här planeten är olja. Den finns till viss grad i stort sett alla produkter du kan tänka dig och den används dessutom inom produktionsprocessens alla steg för dessa produkter. Det finns inte mycket olja kvar på planeten och vad kommer att hända när den tar slut? På grund av pengaväldet kommer vi förmodligen att reversera tillbaka till medeltiden över en natt eller kommer vi att förgöra oss själva i ett sista storslaget krig eller nåt. Det finns en lösning på detta imminenta problem och det är RBE.
Inlägg #24: Postat: 2011-01-27 23:19:00
elasar
Zeitgeist Moving Forward 2011
Inlägg #25: Postat: 2011-01-27 23:20:00
CMO
#22 - 23 Intresseklubben antecknar, och tänker tillbaka på när vi själva var fjuniga revolutionärer ...
Inlägg #26: Postat: 2011-01-27 23:24:00
elasar
"Var och en som vill leva ett liv utan pengar som främsta drivkraft har stora möjligheter att göra det. Problemet med stolliga världsförbättrare är att de vill tvinga på sina egna ideal på alla andra". Lessen men den möjligheten har ingen vad jag vet.. Problemet är alla stolliga sheeples som tvingar på mig sina sjuka ideal. Du kan inte leva utanför systemet, staten tillåter nämligen inte detta. Du har ingen valfrihet..
Inlägg #27: Postat: 2011-01-27 23:32:00
elasar
#25 Vi har två olika åsikter men för staten finns ingen skillnad. Vi är bägge slavar utan valfrihet. Skillnaden är att jag motsätter mig en sån ide medans du omfamnar den. Hur fjunigt är det på en skala, Sheeple :
Inlägg #28: Postat: 2011-01-28 00:45:00
Aguirre
CMO..gläder mig åt att du var en fjunig revolutionär...jag minns dem...patetiska pappas pojkar med familjeproblem...men det försvann snart när du fick ditt lönekuvert CMO...du är lättledd och lättköpt...det är inget att yvas över...Men vi är många över 50 som valde att fortsätta tänka..när TV:n sög in dig och dina fjuniga polare.Och sen sitter du pösmagat och hånar ungdomen av idag, som din far hånade dig....kan inte kännas kul.
Inlägg #29: Postat: 2011-01-28 02:23:00
CMO
#27 Kul när sektmedlemmar kallar andra för "sheeples". #28 Ja fantasi har ni muppar ingen brist på tvärtom...
Inlägg #30: Postat: 2011-01-28 05:14:00
Lena Olsson
Vi stoppar inte pengar i jorden. Dar finns rikedommen.
Inlägg #31: Postat: 2011-01-28 05:21:00
elasar
#29 Men.. det är ju det du är, ett sheeple: En självutnämnd väktare av ett sjukt ideal, eller vad Sovjet brukade kalla kommunisterna i väst: "De nyttiga idioterna". Du tillhör den statliga penning-religionen och är rädd för att vara fri. Hur mycket frihet inbillar du dig att du har i den här dödskulten vi lever i? Du kan ju välja själv vilken tobak du vill röka ihjäl dig med osv men är det verklig valfrihet tycker du? Sheeples helt enkelt.. mupp eller teflonhatt, välj själv :
Inlägg #32: Postat: 2011-01-28 09:27:00
Dag Nilsson
Jag TROR att hela den Levande Jorden just nu är inbegripen i ett slags frekvensbyte, som kan liknas vid att byta kanal på en TV. För somliga av oss har redan en annan sändare börjat tas emot ganska starkt och den innevarande sändaren börjar förlora inflytande. --- Den symboliska berättelsen om Noa som byggde arken och gjorde sig förberedd på en vattenhöjning har sin motsvarighet i världen just nu. Folk kallade Noa för galning medan man själva gick på med sina vanliga liv och trodde att allt skulle vara för evigt det samma. --- Anledningen till att jag tar upp detta, är att jag vet att inget ekonomiskt system kommer att fungera så länge människor lider av en inre brist på liv en del kallar det kärlek men när jag ber människor definiera kärlek, så känner jag snart att jag inte vill ha det man talar om. Jag vill vara ETT MED MIG SJÄLV - Punkt! Så länge man försöker köpa liv för pengar så kommer alla monetära system att haverera. --- Pengar ska vara som ett blodomlopp i en människa. De skall transportera det som behövs från där det finns, till där det behövs. Pengar är och skall vara - transportmedel! Och ingenting annat. Men ett blodomlopp kräver TILLIT. Om ett organ i kroppen börja samla en reserv av blod för egen del, så uppstår brist överallt. Och börjar flera organ sedan göra detsamma, då närmar sig katastrofen snabbt. Där är vi nu. --- Den tillit som behövs är TRO - dvs den hörnsten som byggmästarna förkastade. Utan tro vågar sig ingen igenom den orostid som såg ut som myrornas krig på en gammal TV, när man sakta vred över till den nya Tvåan från den etablerade Ettan. Ett byte sker nu från yttre auktoritär ledning till en inre och ännu starkare ledning. Hela Jorden slår om till anarki av jesustyp! Så TROR jag.
Inlägg #33: Postat: 2011-01-28 10:07:00
Leif Erlingsson
"Vi stoppar inte pengar i jorden. Där finns rikedommen." DET var djupt. I båda bemärkelserna. Svar på Lena Olsson #30 Länk: sourze.se
Inlägg #34: Postat: 2011-01-28 10:16:00
Leif Erlingsson
"Du kan inte leva utanför systemet, staten tillåter nämligen inte detta. Du har ingen valfrihet." elasar #26 Länk: sourze.se Jag har tänkt mycket på detta, men inte kommit på något sätt att överleva utanför systemet - om man inte vill leva som fredlös i en koja i skogen, vill säga. Jag skulle vilja att människor skulle kunna gå samman i grupper som delade en vision och byggde byar där man utvecklade de verktyg och strukturer man fann ändamålsenliga. Men då kommer staten och lägger sig i hur man utbildar sina barn, att man tillverkar sprit för att driva sina fordon med, att man inte betalar fastighetsskatt o.s.v.. Det är möjligt att man kunnat lösa just skatten med att leverera den "in natura", men hur hindrar man att staten betraktar sig som ägare av dina barn och hur de ska utvecklas? I Australien stal staten barnen från en kultur som fungerat i jag tror 60 000 år. Samma skulle ske här.
Inlägg #35: Postat: 2011-01-28 11:14:00
Aguirre
Leif "Jag skulle vilja att människor skulle kunna gå samman i grupper som delade en vision och byggde byar där man utvecklade de verktyg och strukturer man fann ändamålsenliga. Men då kommer staten och lägger sig i" Om Hells Angels klarar det så måste ju goda krafter också klara det...vi kanske kan göra en deal med HA att de beskyddar oss mot staten...:- Jag kan se rubriken.."Anarkistiskt fantasiprojekt beskyddas av mc-gäng"
Inlägg #36: Postat: 2011-01-28 11:27:00
Dag Nilsson
#34 Leif, stat är ett annat ord för hushållning. Hur stora kan "grupper av människor i skogen" vara innan de kan kallas för stater och individens förtryckare. --- Nej, jag tror inte på några som helst nya system som består av samma människor som ingick i de gamla systemen. Det finns något psykologin kallar för upprepningstvång. Innebörden av detta är att människor alltid försöker iscensätta sina olösta inre konflikter. Trots de allra godaste föresatser så kommer ingen ny typ av ekonomi att fungera som inte befolkas av inifrån frigjorda individer. --- Det finns absolut inget sätt att slippa undan den skräck man samlat på sig som spädbarn och barn. Ändå är vi oftast beredda att göra vad som helst för att slippa den. Men samma sak gäller nu som alltid: Sanningen skall göra er fria! Och den enda sanning som avses är DIN EGEN KÄNSLOSANNING - och endast den - och den sanningen kan bara UPPLEVAS. Släppas upp i medvetandet. Bortträngd skräck måste upplevas. Sedan är människan fri.
Inlägg #37: Postat: 2011-01-28 11:42:00
Lordchaos
#32 Dag, jag gillar det du skriver, upplever själv situationen så. Som det också står ang. floden: "och människor åt och drack och gifte sig, men ingen tog notis, ända tills floden kom och rykte dem alla bort". jag tycker vi är där nu, att oerhört mycket händer i världen och medan somliga förmår sätta skeendena i ett perspektiv så förmår det stora flertalet ingenting åt det hållet. Och detta har ju sin grund i avsaknaden av relevant kunskap, en kunskap de hade fått om de BRYTT sig om vad som händer deras medmänniskor; det var också detta som också låg till grund för VÅRT sökande efter sanning. så, naturen är smart, evolutionen, eller livet är smart, det sker en indelning nu, och vi ser detta.
Inlägg #38: Postat: 2011-01-28 12:02:00
Spartacus70
Visa ord från många. Jag, likt Dag är också övertygad om att vi är mitt uppe i en frekvensomvandling, en vibrationsökning som kommer bidra till utvecklingen av mänskligheten, iaf den delen som är öppen till den. Min vision om 2012 tex har aldrig handlat om vare sig jordens undergång eller rymdvarelser som kommer hit och läxar upp dom onda. Min vision handlar om mig, dig och alla andra som till slut inser att detta är fel och i oss själva har vi makten och möjligheten att göra det rätt igen. Och det handlar inte om att distansera sig från samhället och flytta ut i skogen utan att ändra på det vi sitter i här och nu. No more running or looking away....
Inlägg #39: Postat: 2011-01-28 12:42:00
Lordchaos
#38 vad som blir räddningen, det vet inte jag. mänskligheten har genom årtusendena försökt frigöra sig från denna tyranni som jag anser ligger bakom, men har aldrig lyckats. och idag har denna cancer spridit sig ner i varje ven och cell i samhällskroppen, ner i maten och vattnet vi får genom media och utbildning. räddningen skulle vara denna frekvenssvängning ni talar om, men denna kommer ju inte att bita på själva odjuret, arkitekterna bakom förfallet. men jag tror vi har detta gemensamt, vem fienden är, sedan hur lösningen kommer att te sig kan man spekulera om. men ATT den kommer kan man sluta sig till, eftersom livets evolution alltid prioriterat mångfald och sållat bort sjukdom. som eckhart tolle skriver, evolutionen vi NU ser är andens evolution. och som jag ser det var egots sorgliga evolution en förutsättning för denna.
Inlägg #40: Postat: 2011-01-28 12:49:00
Lordchaos
intressant detta med frekvenssvängning ändå, har inte tänkt i de banorna. vad får frekvensen att svänga? något medvetande måste ligga bakom, eller så är det moder jord som är i feber och konvulsioner, jag får spåna på detta :-
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...