Valt inlägg:
Både ja och nej Dag. Jag är gärna för ett system som helt överger det monetära men inser samtidigt att det kan vara väldigt svårt att gå från det vi har till detta. Ett mellanting skulle vara som du säger att man tar tillbaka makten från bankartellerna, trycker sina egna, räntefria pengar som omsätts inom statsapparaten och sänker skatterna. Man förstatligar fler bolag som kan gynna staten och välfärden för alla, inte bara vissa. De olika valutorna kan man fortfarande behålla men man förankrar dom inte mot varken guld eller någon reservvaluta utan mot en "korg" av vardagliga, relativt prisstabila varor som finns i hela världen, mer eller mindre. Man får se över den fria marknaden och se till att kartellbildning blir omöjlig. Man lägger band på aktie och derivatmarknaden så den inte kan skena som idag och förstatligar mycket av byggbranschen så att bostadspriserna hålls i schack. Det är några av mina ideér. Nu blir jag säkert kallad för kommunist :
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?