Fuskbyggarna i TV4 fuskjournalistik

Den här tråden diskuterar artikeln Fuskbyggarna i TV4 fuskjournalistik.
Inlägg #1: Postat: 2011-01-19 00:39:00
Spartacus70
Media idag handlar inte om att presentera nyheter/program som vi, konsumenter kan tänkas vilja se. Vi blir visade en färdig produkt som skall förmedla ett resultat. Bonnier-ägda TV4 chansar inte, de vill ha vinst på sin produkt och då gäller det att den uppfyller vissa kriterier som garanterar dem vinst. Vad som sedan är sant eller korrekt, är inte intressant. Media är inte längre en informationskanal för medborgarna utan en indoktrineringskanal som förmedlar den info som bolagen vill att vi ska se. Därav kvaliteten på tv sedan ett antal år. Den syftar till att trollbinda, charma, chocka och uppröra, inte upplysa. Så mitt tips är helt enkelt att bojkotta skitkanalerna genom att inte prenumera på dom och på sin höjd titta på SVT och Kunskapskanalen och sedan hyra/köpa sin film och gå ner på krogen och se sport. Då får man den sociala biten på köpet.
Inlägg #2: Postat: 2011-01-19 02:50:00
Aguirre
"Bra TV" som dom brukar säga när dom publicerar skiten...Gammelmedia och Liseberg har väl samma mål...spänning,chock och häftigheter...och kassan full. Jag minns när monopolet släpptes och dom "fri"-förklarade TV..så blev det med den "friheten". Fler såna "friheter" och friheten kommer att få dåligt rykte.
Inlägg #3: Postat: 2011-01-19 09:31:00
open minded
Det är intressant att du skriver om det enda programmet som verkligen lyfter fram de verkliga skurkarna i sammanhanget och pekar på programmet som den opålitliga. Det är faktiskt en av de få programmen i den kanalen som genomför en gedigen journalistik. De lyfter fram större bolag som lurar vanliga människor på deras egendomar med nyckelfärdiga hus med falska dokument och dylikt Felkonstruerade hus utan brandsäkrade väggar mm. Det bolaget i programmet ska ha näringsförbud och inget annat...
Inlägg #4: Postat: 2011-01-19 10:02:00
Terjes
Bra rytet Carl Olof!
Snacka om rättsröta!Vad gör vi - eller vad gör man?
Mvh
Terje
Inlägg #5: Postat: 2011-01-19 10:28:00
Aguirre
Tja..open...byggbranchen är inte det hederligaste vi har precis...men våra menlösa atrapper till "kritiska" journalister i gammelmedia är ju mer allmänfarliga, för de drabbar så många fler.Ett kritiskt program som jämförde drivkrafterna bakom journalistyrket och byggdirektörsyrket skulle kanske ge mer paralleller och gemensamheter än vi anar..Det "fria" byggandet må lukta unket mögel,men det gör det "fria ordet" också...när det kommer uppifrån, från TV.
Inlägg #6: Postat: 2011-01-19 13:22:00
Ingeniörn
Byggbranschen har varit Partiets skötebarn sen nära 100år tillbka..
Den branschen lever helt efter egna regler och antalat fuskare är massivt!
Fuskare som vet hur de nästa obefintliga lagarna går och som klarar sig undan genom att konka, byta ägare, starta nytt, tricken är otaliga.
Inte ens de stora bolgae kan göra ett bra jobb. I Jönköping reder man just nu utt ett fall med PEAB resterna av fuckets BPA som inte ens kan bygga ett tätt tak och där vatten nu förstör gamla arkivhandlingar i mängd.
I TV-fallet klarade byggbolaget sig på en teknikalitet, men byggjobbet var lika oskickligt gjort för det! T o m en amatör vet hur lutningen på ett badrumsgolv skall vara.
Som husägare, i flera omgångar, har jag konstaterat att ska det byggas tillräckligt bra får man visa sig på byggplatsen varje dag, gärna flera gånger, irriterande för byggarna, men bra för dig som ska betala.

oskickligt fusk, slarvigt, okunnigt, felaktigt etc etc
Inlägg #7: Postat: 2011-01-19 16:07:00
Carl Olof
# 1 Spartacus70, jag tycker iofs att det finns en hel del på TV4 som är bra, även om det är sant att en hel del program där är ungefär som godis, sött och mysigt under programet men med en tomhetskänsla efteråt. Om man lyckas stanna på SVT2 genom att helt program ger det oftast den bästa känslan efteråt skulle jag säga, lite som att lyssna en stund på P1.
Inlägg #8: Postat: 2011-01-19 16:09:00
Carl Olof
#3 Open minded, jag vet inte om du orkade läsa min alldeles för långa artikel, men det förutsätter jag ju om du kommenterar den. Vill du alltså ha ett samhället där medierna dömer och inte domstolar? Intressant.
Inlägg #9: Postat: 2011-01-19 16:20:00
Carl Olof
# 6 Ingeniörn, det förekommer nog slarv i alla branscher, säkert även i byggsektorn och det är så klart alltid klandervärt. Jag pratar om det här fallet, särskilt just lutningen på badrumsgolvet på övervåningen i villan ifråga, eftersom det var det som det gjorde störst sak av, och jag pratar om det här programmet så som det var upplagt. Om parterna, efter 1,4 miljoner kronor i processkonstader, i tingsrätten kommer fram till en sak tycker jag att man får man anse att det är det som gäller. Att programserien inleds med ett så dåligt case, talar snarast mot att det skule vara problem med slarv i byggbranchen. Om det ändå är det, gör TV4 konsumenterna en björntjänst genom att inte orka leta fram case som håller.
Inlägg #10: Postat: 2011-01-19 16:43:00
Spartacus70
Carl-Olof, nu generaliserade jag givetvis det hela för alla program är inte dåliga på de reklambekostade kanalerna. Men ju mer reklam det blir, desto större blir kravet från annonsörerna om att få resultat. Och resultat får de inte genom att visa oss det vi vill se. Det är som med Hollywood-filmerna, de ska ha ett lyckligt slut.
Inlägg #11: Postat: 2011-01-19 17:56:00
open minded
Carl olof. Jag förutsätter att du satt dig i familjens situation innan du skrev detta. Det som stör mig en del är att artikeln skyddar byggbolaget och inte familjen. Vi kan ju konstatera på en gång att rätten gjort en felbedömning av fallet,Den skyddar byggfelen och menar att det är enligt lag att göra så grova misstag i ett nyckelfärdigt hus. Med tanke på dessa självklara fel ska ett byggbolag ta sitt ansvar och rätta till dessa. Personligen skulle jag aldrig lämna ett sådant jobb efter mig som projektledare och det är hans skyldighet att se till att jobbet blir korrekt utfört om denne inte gör det så är det bolagets chef som fortfarande har ansvaret över jobbet. I programmet nämndes även bristfällig isolering som kan leda til extrema skador om de är vid svaga punkter i en konstruktion som även husköparen observerat. Vid dåligt isolerad stomme,kattvind,bjälklag eller tak kan leda till många saker bla kall ras i huset vilket med gör högre elkostnader. Det kan leda till bristning av vattenrör vilket kan leda till vattenläckor som kan leda till totalrenovering. kondens bildas i el rör och det kan bli strömförande och därmed direkt livsfarligt. Problemet med lutningen kan redan ha uppstått pga dåligt underarbete innan grunden gjuts och när underarbetet sjunker ihop sjunker även plattan. Vattenrören som kom med i bild vid någon sekvens där blandaren skulle sitta hade helt fel cc mått skulle gissa runt 130-140 mm när det ska vara 160mm bara där är ett extremt bevis på oseriöst byggande. Det ska inte gå igenom besiktningen,det gäller även fallet i badrummet. Beställer man en färdig produkt på ett vist sätt så ska väl ändå kunden få det dom beställer. Vi säger om du beställer en svart soffa men får en röd istället. Är det då ditt fel eller är det leverantörens?
Inlägg #12: Postat: 2011-01-19 18:32:00
open minded
#8 Nej det ska vi absolut inte ha. Vet faktiskt inte hela historien bakom händelsen enbart det programmet berättade för mig, men byggfelen är faktiskt självklara för synliga ögat. Vad dessa parter tvistat om vet jag faktiskt inte men ska faktiskt gå igenom järntorgets version, Men jag förstår faktiskt båda parters jobbiga situation. Med tanke på fel som visat sig på detta område så betyder det att de inte längre kan tillhandahålla den kvalitet de utlovar, då kan det möjligtvis vara tid att se över om de har kapacitet att utföra så pass många jobb med resultatet de utlovar.
Inlägg #13: Postat: 2011-01-19 19:01:00
open minded
Tv4:s sätt att böjja på sanningen är helt bisarr ju mer jag läser i järntorgets version desto mer förstår jag hur fel jag hade med att skydda kunden i det här fallet. Ett bevis på hur stor makten är genom mediernas sätt att berätta för almänheten hur det verkligen är.---- "Dessutom visas andra rörarbeten upp i programmet utan att de kommenteras. Även dessa är
beställda direkt av familjen utan Järntorgets vetskap eller inblandning. Således har Järntorget
givetvis inget ansvar för dessa arbeten utan det är ett ansvar mellan köpare och säljare.
I fakturakopiorna mellan kunden och rörmokaren se hemsida syns tydligt att det är en
entreprenör som är ansluten till VVS kedjan Comfort. Det ironiska är att rörmokaren som
uttalar sig i programmet också tydligt har en tröja med Comforts logga. De är alltså där och
rättar till sitt eget arbete, ett arbete de själva är ansvariga för, men skulden i programmet
hamnar på Järntorget."--- Förstår dig till fullo Carl olof och medger att jag hade fel sorry. Byggfelen var där och de erbjöd sig att rätta till dem men då startade kunden i sej en process som spårat ur helt och nu får de faktiskt betala priset för sin envishet..
Inlägg #14: Postat: 2011-01-19 21:51:00
Diplomatenologgad
Jag såg inte själva programmet men fick väsentliga delar redogjort för
mig av en kollega idag. Förvisso är inte entreprenadjuridik min starka gren då den befinner sig på juridikens bakgård som jag ser det.
Jag förstod ganska snart att något inte stämde med historien, var arbetet icke korrekt utfört när det gäller ett fel som detta- bakfall på badrumsgolvet är det näst intill omöjligt för entreprenören att krypa ifrån sitt ansvar då byggherren eller beställaren påtalat felet inom föreskriven tid. Husägarnas juridiska rådgivare torde ha saknat elementära kunskaper i entreprenadjuridik. Att Tingsrättens dom inte håller entreprenören ansvarig är solklart trots den ibland snåriga entreprenadjuridiska djungeln. TV4 borde skämmas.
Inlägg #15: Postat: 2011-01-23 15:42:00
steno
Jag är glad att jag är så omodern att jag aldrig tittar på TV4 med undantag för idrott, där inget sändalternativ finns Jag har alltid funnit deras koncept oseriöst och hänsynslöst mot tittarna
Inlägg #16: Postat: 2011-01-24 09:06:00
Karin Holmberg
Det här reagerade jag över redan när jag såg första programmet, att TV 4 och Lennart Ekdahl med team tar till sig rättigheter som ingen annan gjort tidigare.
Jag hade svårt att beskriva det. Filade på en artikel som inte blev insänd. I första avsnittet så var det ju en riktig bov till byggjobbare, så det blev svårt för mig att beskriva vad det var som var så vedervärdigt.
Det är bra att du fått en beskrivning från den som blivit utsatt för teamets oseriösa, rent kriminella metoder man har väl inte rätt att outa folk sådär som inte i lagens namn skyldiga, sådär? Varför är det ingen som reagerat på det tidigare?.
Inlägg #17: Postat: 2011-01-24 09:17:00
Karin Holmberg
De bygger ju upp programmet så otroligt tillgjort teatraliskt också, då de med lämpliga jämna mellanrum, tar in den där töntiga redaktionen också, så ska det påminna om Efterlyst eller något liknande, för att skapa dramatik i det hela.
Allt är påklistrat och fusk-tv!
Laddar...