| Inlägg #1: Postat: 2011-01-20 03:35:00 | |
|
Lena Olsson |
Svenska politiker ar familjefientligt organ.Man river sonder dar man bara kommer fram.Kvinnor ,mannen, barnen, de gamla ja alla ar utsatta.Det ska sparas po skattemedel. Det ar andra saker som prioriteras.Tex att socialkontor kostar oerhorda summor, hela den omvordnadsindustrin kostar miljarder.Se bara vad alla fosterbarn kostar staten. Allt for att advokater, fosterhem ,socialarbetare,psykologer,ungdomshem,utredare m,m ska ha en trevlig sysselsattning.De kan dansa runt och vara glada for sina loner.Ha kafferaster och leka viskleken dar man gor en hona av en fjader. Exempel A ringer B som ringer C som sen skriver vad den vill i skydd av sekretess tillsammans med D.Slutgiltigt ar det sen nummer E som styr tills det kommer till domstol so dar ar nr F.Var finns karleken till familjen.
|
| Inlägg #2: Postat: 2011-01-20 07:46:00 | |
|
Aguirre |
det finns ingen kärlek i de byråkratiska sammanhangen...de är till för att hålla de maktlösa utan makt...det "vårdande" skiktet i vårt samhälle behöver inte dig som fri och problemfri...de behöver dig som beroende arbetsmaterial.
|
| Inlägg #3: Postat: 2011-01-20 20:11:00 | |
|
Mats Persson |
Du har rätt igen Aguirre, byråkratin känner ingen kärlek. Inga andra känslor heller förresten. Men byråkrater känner ofta stor sympati för den enskilde som är objekt för myndighetsutövning och visar den också ibland. Det är bra om Du, Lena, vet att det finns mycket små möjligheter för en myndighet att sekretessbelägga upppgifter som finns i Dina ärenden. Du har alltid rätt att omedelbart få ut alla handlingar som legat till grund för ett beslut i Ditt ärende och alla tjänsteanteckningar som Din handläggare gjort under arbetet.
|
| Inlägg #4: Postat: 2011-01-20 21:05:00 | |
|
Aguirre |
Tvärr Mats ..t.ex. FK har inte ens vanlig diarieplikt, som är fundamentet för att kunna överklaga..det försvinner ruggit mycket papper där p.g.a. att de "befriats" från diarieplikten. En total rättsskandal..som du inte märker förrän du hänvisar till din skrivelse 1,2 och 3 och de svarar - Vilken då sa du ? Då vet du att ditt överklagande inte har en chans att gå igenom. Gå till kontoret få den stämplad och bevittnad...annars är risken stor att den "befrias" för gott.
|
| Inlägg #5: Postat: 2011-01-20 21:13:00 | |
|
Aguirre |
Mats..ja så illa är det att sympati ibland blir offrets räddning...oftast blir ju de som är envisa,stökiga och anser att de betalt skatt hela livet och skall behandlas med respekt...de som inte får nån sympati.
|
| Inlägg #6: Postat: 2011-01-20 21:39:00 | |
|
Mats Persson |
Fast...nu pratar Du väl om ett annat problem Aguirre. Jag noterade bara Lenas oro för att sekretess skulle förringa hennes rätt. Just partsinsynen ser jag ju istället som en möjlighet att dels se till att inget försvunnit dels att inte handläggaren skrivit något i journalen som inte är korrekt. Känner man litet förtroende för myndigheten kan man ju säga till att man vill ta del innan beslutet fattas. Det är ju för all del lite knöligt för den enskilde men kan möjligen skapa lite trygghet.
|
| Inlägg #7: Postat: 2011-01-20 22:57:00 | |
|
Tage Sundin |
Efter att ha läst inlägg # 4 får jag en gnagande känsla av att författaren har besvärande hål i sin förvaltningsrättsliga kunskap. Man besvärar sig alltså inte över "inlagor" utan man besvärar sig över ett beslut som inte varit gynnande. För övrigt vore det spännande att få en källhänvisning till den uppseendeväckande uppgiften att FK Försäkringskassan befriats från den gängse plikten att föra ett diarium.
|
| Inlägg #8: Postat: 2011-01-20 23:02:00 | |
|
Aguirre |
Tjänstemännens anteckningar och beslutsunderlag i all ära.
..där är vi oeniga Mats..både inom polis,länsstyrelse,fk och säkert hos fler myndigheter där jag inte haft insyn, finns små ord,tecken i aktfilen, som verkar harmlösa, men som för handläggarna betyder väldigt mycket. En titt på skärmen för tjänstemannen och vetskapen om att det här ordet/tecknet använder vi för en osympatisk,jobbig kverlulant som skall hållas kort. så är handläggningen i princip förutbestämd.Printar du ut allt och en oinvigd ser det..så är det fullständigt neutralt och omöjligt att använda som underlag för aktion från den enskilde.Socialkontoret kan mycket väl ha bestämt sig för att den här modern är inte kapabel,alla på kontoret tycker det,men sen är det inte det som konstruerar beslutet utan tendentiösa tolkningar utelämnanden m.m. Speciellt i tider av besparingsjakt så blir dessa "förenklingar" i handläggningen mer regel än undantag.Fast detta inlägg syftar mer på Lenas kommentar än på artikelns budskap...men politikerna skall ju formellt ha det yttersta ansvaret för att detta pågår..så i den meningen har ju artikelförfattaren rätt.Det är inte bara familjefientligt, det är fientligt. |
| Inlägg #9: Postat: 2011-01-20 23:07:00 | |
|
Aguirre |
Riksdagens ombudsmän ger dig omedelbart svar om FK:s diareundantag Tage. jag kan inte be minna känningar faxa in sina personliga beslut här. Tage som du förstår så är vad som finns i akten det man använder för att besvära sig mot ett beslut,är akten "justerad" så ligger ansvaret helt på dig själv att bevisa vad som förekommit. Förvaltningslagen..t.ex paragrafen om myndighets serviceplikt är ju idag rent skrattretande...i all sin välmening.
|
| Inlägg #10: Postat: 2011-01-20 23:40:00 | |
|
Aguirre |
Tage... Försäkringskassan har undantagits från registreringsskyldigheten vad gäller försäkringsärenden. Undantaget finns inskrivet i 5 § sekretessförordningen 1980:657.
|
| Inlägg #11: Postat: 2011-01-20 23:42:00 | |
|
Tage Sundin |
Nja # 9, jag bad inte "riksdagens ombudsmän" dvs Justitieombudsmannen, populärt kallad JO om en källhänvisning till den sensationella nyheten att diarieplikten upphävts för en central myndighet. Jag bad dig... Jag förstår av ditt svar att du inte har en aning om vad du pratar om! Det blir ännu tydligare när du lägger ut texten om hur det kan gå till på ett socialkontor. I andra debatter dillar du om jättekonspirationer med deltagande av Pentagon och Israel, här försöker du sprida myter om konspirerande tjänstemän på myndigheter. Är dom tjänstemännen också amerikanska agenter som bara blir lyckliga när dom får jävlas med någon?
|
| Inlägg #12: Postat: 2011-01-20 23:46:00 | |
|
Lena Olsson |
Varfor ska man bevisa sej vara oskyldig en massa skitpapper i ett skitigt system. Tycker de borde bevisa att de har rent mjol i posen. Socialen ar kriminell. Agnar sej ot barnhandel. Monga socialchefer ar grovt kriminella. Dessa kriminella element finns i alla system. De borde besiktas presis som bilarna varje or.Kolla hjarteinstallning.AvgasreningenResultaten m,m.De jobbar ju med det dyraste vi har barnen vor framtid hela folket. Radda socialkontoren avslojja det felaktiga.For socialkontorens basta!Varfor ar regeringen blind.Folket lider. Hur fordelas skattepengarna? Jag kan inte fo tillbaka ett kidnappat barn so lange jag tanker fritt.Man kan inte saga att socialen voldfor sej po familjen till de andra medlemmarna av familjen.Man kan inte saga sitt hjartas mening om detta maktmissbruk utan att bli straffad.
|
| Inlägg #13: Postat: 2011-01-20 23:49:00 | |
|
Aguirre |
..och skandalen beskriven fk:s egen site.."Från diarieföringsskyldigheten finns det flera undantag. Det gäller
• allmänna handlingar som uppenbart är av ringa betydelse för verksamheten, • allmänna handlingar som inte innehåller sekretessbelagda uppgifter, om handlingarna hålls ordnade så att det lätt går att fastställa om en handling har kommit in eller upprättats, eller • om regeringen medger undantag. Ett sådant undantag har Försäkringskassan fått." Ojoj.. vad det tolkas..ett brev från dig där du klagar utan ett formellt yrkande kan kastas som "uppenbart av ringa betydelse" och behöver inte ens förekomma någonstans..om du inte själv har tagit ansvar för handlingen. |
| Inlägg #14: Postat: 2011-01-20 23:50:00 | |
|
Aguirre |
Ok..Tage...Nu har jag fått agera Komvux igen ...nöjd ?
|
| Inlägg #15: Postat: 2011-01-20 23:53:00 | |
|
Aguirre |
Nej Tage...jag dillar inte om konspirationer av Isrel och USA...jag förstår att man efterfrågar fakta som vetenskapsman när det presenteras förklaringar...det gör jag alltid och i alla sammanhang.
|
| Inlägg #16: Postat: 2011-01-20 23:56:00 | |
|
Aguirre |
Har du blivit min egen SD-stalker Tage ? ...lycka till :-
|
| Inlägg #17: Postat: 2011-01-21 04:32:00 | |
|
Lena Olsson |
Aven ett barn kan se att varlden ar sjuk och karlekslos.Med eller utan konspirationsteorier.Hur kan man vanda po allt? Tror det ar den viktigaste frogan.Vi vet att makthavarna biter i skinnar den hand som foder dem.De brukar inte saknas nar de dor.Var finns de som betjanar folket och inte rider po dem?
|
| Inlägg #18: Postat: 2011-01-21 05:01:00 | |
|
Aguirre |
Yupp så sant...och "kåranda" hur sjuk den än är..är ingen konspiration.
När skattebetalarna anställer nån ,ger dem ett skrivbord och en penna...så blir det ofta skit tillbaks....tur att krogarna inte har samma inställning..man skulle varken få mat eller dricka..utan få diska upp efter det att personalen ätit. |
| Inlägg #19: Postat: 2011-01-21 15:23:00 | |
|
Patrik |
Familjeliv är det bästa som finns!
Klart att det är mindre bra i ett jämlikt land som Sverige där båda föräldrarna måste jobba häcken av sig för att den feta staten skall få sitt. |
| Inlägg #20: Postat: 2011-01-21 16:30:00 | |
|
Mats Persson |
Aguirre. Du är väldigt påläst och förtjänar på det viset respekt och trovärdighet hos oss som läser Dina inlägg. Men bland fakta får jag känslan att Du lägger in mindre grundade teorier som får oförtjänt trovärdighet invävda bland fakta. Jag tror inte på Din närmast konspiratoriska beskrivning av en majoritet statstjänare som är illvilliga mot våra uppdragsgivare. Jag vet i alla händelser att jag i min roll vid "min" myndighet med säkerhet kan rapportera att det finns inget system för ovidkommande information mellan handläggare för beskrivning av enskilda. Vi har till exempel diskuterat möjligheter att sätta varningettikett för personer som återkommande är agressiva eller hotfulla i spontanmöten men har alltid beslutat att det inte uppfyller förvaltnignsrättens krav på relevans i ärendet. Vår arbetsmiljö och vår säkerhet får naturligtvis lösas på annat sätt. Detta är fakta och jag har ingen anledning att tro att andra myndigheter skulle vara väsentligt sämre än vi. Och det har jag förstått att Du inte heller har anledning att tro. Dels har jag i tjänsten fått insyn i väldigt många ärenden och jag har också i min roll fått god insyn i kollegors inställning till vårt sätt att arbeta.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.