En flykting i Sverige

Den här tråden diskuterar artikeln En flykting i Sverige.
Showing page 2 of 2: 1  2
Inlägg #21: Postat: 2011-01-10 18:34:00
Tomasz Striner
Nu mår jag mycket bättre. Nu har jag gjort dagens goda gärning, uttalat vad jag jag tycker om anarkismens kreatur som betar omkring i bliggvärlden och rapar ur sig sitt gnäll. Tack herr anarkist-parasit. Nu ska jag i fortsättningen dölja mig bakom en signatur. Vad tycks om *"Guds vrede"?
Inlägg #22: Postat: 2011-01-10 18:40:00
Aguirre
Det blir bättre med satans vrede tror jag eller bara vrede...Gott att du mår bättre....fortsätt med dina goda gärningar så kommer vi att få många nya anarkister. Hälsningar från Din Arbetsgivare Aguirre
Inlägg #23: Postat: 2011-01-10 18:55:00
Aguirre
PS...eftersom du i din monolog inte svarar på mina frågor...så gör jag inte lika illa. Om jag förespråkade anarki så har den ingen stat, alltså inga statstjänstemän...beslut skulle nog i flesta fall tas på kvarters,byalags,församlingsnivå...större saker över nätet kanske,,,den "svenska rättsstaten" befolkas av såna som dig...och har inte med rätt att göra överhuvudtaget...undrar du inte hur mänskligheten klarade sig i miljoner år utan såna som dig ? Var det ruggig anarki då ? Lycka till i nästa individuella löneförhandling, det skulle göra dig gott...och hata inte så mycket neråt i samhället...titta ovan dig istället. Kram från din Arbetsgivare Aguirre.
Inlägg #24: Postat: 2011-01-10 19:13:00
Tomasz Striner
Min arbetsgivare är mitt samvete och den rätt jag jobbar med att tolka. Tillsammans leder de på den rätta vägen mot rättvisa beslut. Och om jag har fel så kan alltid den som är satt till att omtolka det jag kommit fram till rätta mig. Så fungerar det rättssamhälle Du vill krossa med dina otydliga anarkistdrömmar. Just ett sådant förhållningssätt hos mig har också gjort att jag inte lyckats så bra med löneförhandlingarna. Jag tillhör inte dem i statens tjänst som endast producerar massor med beslut utan kvalitet och innehåll. Mina beslut är inte så många men väl övervägda och innehållsrika. Samt även då de går den sökande emot sällan ifrågasatta annat än ifråga om slutsatsen.

Så till dig Du stenåldersanarkist. Även med en liten kunskap om människans historia så bör det för en sunt tänkande människa inte vara svårt att förstå att det inte var bättre förr. Men Du hade nog trivts med att svinga stenyxan mot alla dem som inte delar Dina åsikter.

Nu ska jag äta kvällsmat och avslutar mina inlägg.
Inlägg #25: Postat: 2011-01-10 19:16:00
Aguirre
"Min arbetsgivare är mitt samvete" hur kan du äta kvällsmat utan att spy efter att ha skrivit det ?
Inlägg #26: Postat: 2011-01-10 19:16:00
Dag Nilsson
Vad denna debatt behöver är att det gjuts olja på vågorna. Min omvittnat timida läggning är i sådant läge omistlig. --- Eftersom anarkin är den enda vettiga levnadsprincip en mogen människa kan behålla sitt förstånd i, så vill jag här beskriva vad jag anser vara anarki. An-arki betyder utan-ledare. Men det betyder absolut inte att vara utan ledning! Tvärtom. Anarki förutsätter en mycket stark och tydlig INRE ledning. --- Den yttre makten, t.ex. mon-arkin dvs enväldig ledare över andra, hatar givetvis an-arkin. Självstyrande människor tar inte styrning av andra. När Zeus märkte att androgynerna var anarkister, så lyfte han sitt svärd och klöv dem mitt itu. Därför lever vi idag som halva varelser. Kraftlösa människor som frustrerat letar efter vår andra halva. När vi finner den och åter gör oss hela, då finns all nödvändig ledning i våra hjärtan till vilkas tjänst våra hjärnor måste ställa sig. Och åter skall de känna hotet från starka människor - Zeus, kapitalet, regeringarna, kyrkorna och alla andra förkrympta nietzscheaner med sin infantila "vilja till makt".
Inlägg #27: Postat: 2011-01-10 19:38:00
Mats Persson
Har inte kunnat följa den livfulla debatten under dagen då jag varit upptagen med annat. Önskar inte heller delta med alla de ivektiv som tydligen måste följa på ett försök att föra en debatt. "inkompetent idiot" och "Spritt språngande galen" är uttryck jag sällan hör när jag för en diskussion i r l. Detta som en synpunkt på valet att vara anonym. Slutligen, för min del, menar jag att vi lever i en demokrati. Om än man kan finna brister. Men ett rimligt alternativ är naturligtvis anarki. Dock menar jag att det inte är ett alternativ med civil olydnad bland dem som skall verkställa de demokratiskt fattade besluten. Det blir i så fall en "lokal anarki när det passar mig" och det verkar vara en riktigt usel kombination. Därmed har, som sagt, jag uttryckt det jag önskar i den här diskussionen.
Inlägg #28: Postat: 2011-01-10 19:52:00
Aguirre
Det var JAG som tyckte det var rimligt att utgå från att JAG var spritt språngande galen. Inget invektiv...att utgå från att en ny person är en inkompetent idiot är förnuftigt tills motsatsen är bevisad...det sparar tid. Du får pratat med klienterna på ditt försäkringskassekontor...de har för vana att t.o.m. hota med våld i.r.l. har jag läst....invektiv skall vi inte prata om...Och Anarki skall vi försöka bygga så smått...men inte så att nån blir skadad.
Inlägg #29: Postat: 2011-01-10 20:01:00
Dag Nilsson
#27 - "Dock menar jag att det inte är ett alternativ med civil olydnad bland dem som skall verkställa de demokratiskt fattade besluten." --- Mats, detta låter vid första påseende ordnat och välbetänkt. Men nu kan det faktiskt tänkas att man i en demokrati, vari majoritetens mening alltid skall gälla, 51 av folket fattar beslutet att övriga 49 skall avrättas för att skapa utrymme åt majoriteten. --- Vi tänker oss att eu-militär beordras genomföra avrättningarna och ett antal civila tjänstemän administrerar. Vi förutsätter att grundlagsändringar och andra lagändringar som förbjuder avrättning redan ändrats. --- Nu till frågan om det kan vara riktigt ibland med civil och/eller militär olydnad - skulle du lyda order?
Inlägg #30: Postat: 2011-01-10 20:15:00
Aguirre
redan idag leder civil olydnad till avsked men för det mesta bara svartlistning...Det går inte att svara på vem som kommer att lyda order Dag..se...hmm.. Milgrams undersökningar...kusligt hur många "naturligt opppositionella" som lydde order att t.o.m. avliva medmänniskor. Träning och tolerans för samvetsnöd och civil olydnad är en nödvändighet för att inte få ett robotfolk. det finns inte många beslut som behöver vara centrala eller administreras av en centralstat...låt Stollemålas folk prova liberalism och Knäckemålas bor Kommunism o.s.v om de vill det, diversitet är lärorikt och misstag i liten skala är inte så svåra. Det är bara i en centralstat miljoner människor inte kan flytta eller blir förtryckt av 51 majoriteter
Inlägg #31: Postat: 2011-01-10 20:40:00
Dag Nilsson
#30 - Tack för ett tänkvärt inlägg. --- Jag borde också fråga: Anser du att den gör fel, som vägrar döda eller befatta sig med administrering efter order enligt frågeställningen i #29?
Inlägg #32: Postat: 2011-01-10 20:51:00
Aguirre
Tack själv Dag....fel...är ju ett värdeomdöme...I dagens Sverige är det självklart fel av en ämbetsman att ta samvetsstridiga beslut, därför att konsekvenserna blir inte oöverkomliga...,försåvitt du inte är krigsmaterielinspektör eller Olof Palme, du kanske får sparken i värsta fall...men om du står vid ugnen och nån säger - Bränn detta barn eller jag skjuter dig och hela din familj, då vete fan om jag skulle moralisera...kan man leva med sig själv efter det ?...alternativet är ju döden. Den praktiska moralfilosofin har väl inte nått annat till en relativistisk ståndpunkt i sådana fall.Och jag skulle inte veta hur ens jag gjorde i det fallet...men jag hoppas att jag skrattande gick i döden.
Inlägg #33: Postat: 2011-01-11 07:50:00
Mats Persson
#29 Den diskussionen är jag förtrogen med enär jag varit yrkesofficer tidigare och då lärt den värnpliktige att det finns order som inte skall lydas. Och förklarar varför. Men den diskussionen för jag inte här utan jag har bemött Aguirres tidvis lite spretande argumentation för att statstjänstemän i administrativ tjänst skall följa lagen när det är bekvämt och skall använda "sitt samvete" när det känns bra. Det senare troligen när man möter en enskild som man känner sympati för och som troligen hör till den egna sociala kretsen. Och givetvis har samma kulturella bakgrund som tjänstemannen. Det sista är alltså min egen reflektion efter att ha sett funderingar från kollegor då det aldrig har gällt en enskild som känts främmande.
Inlägg #34: Postat: 2011-01-11 10:40:00
Dag Nilsson
Hela frågan om civilkurage saknar lösning. Gränser för vad som kan beordras av en militär är också gränser. Problemet blir brännande först i gränslöst land där det inte finns några som helst upptrampade stigar. --- Lösningen är att hålla detta ständigt olöst och levande. Ytterst måste var och en bära fullt ansvar för sina handlingar. Jag redovisar inför Livet. Andra inför sina överordnade. --- Det finns val i vilka man står absolut ensam. Jag tror att vi rör oss i de trakterna nu.
Inlägg #35: Postat: 2011-01-11 11:45:00
Aguirre
Mats "bekvämt och skall använda "sitt samvete" när det känns bra. Det senare troligen när man möter en enskild som man känner sympati för och som troligen hör till den egna sociala kretsen. Och givetvis har samma kulturella bakgrund som tjänstemannen" Då har du missuppfattat mig rejält..om du tycker det är bekvämt att använda ditt samvete i byråkratin så är det inte samvetet du använder...och om du har fördomar som gör att du bara är positiv till dig och dina egna...då är du dessutom nåt värre.
Men valet står inte mmellan att "Lyda order" eller "Att vara olydig"..det viktiga är att alla börjar träna...börjar använda samvetet..att det inte går fullt ut är som alla barn i början...Samvetet har vi av en orsak..så använd det så ofta du orkar.
Showing page 2 of 2: 1  2
Laddar...