Bättre att läsa Sourze än Bibeln

Den här tråden diskuterar artikeln Bättre att läsa Sourze än Bibeln.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2011-01-10 14:07:00
Aguirre
För att kunna förstå vissa element i Sourzedebatten är nästan viss bibelkunskap och kännedom om kristen kultur nödvändigt...det finns ingen motsättning i läsandet...Ordspråksboken skall inte läsas som en artikel...snarare en samling...och sådana kan ju bli lite enformiga..:-
Inlägg #2: Postat: 2011-01-10 16:31:00
Bizon
Nja Aguirre - jag tror inte någon större bibelkunskap är nödvändig - Pia är i det fallet ett lysande exempel i positiv mening - hon säger öppet att hon inte kan någonting, men ser inget fel i att delta med de reflektioner och synpunkter som debatten för med sej till läsaren ändå - det tycker jag räcker, det bibelsprängda resonemangen brukar inte leda längre än till just leda, och den blir man inte glad av.
Inlägg #3: Postat: 2011-01-10 17:04:00
Aguirre
Nä..vi skall inte spränga..inte ens bibelspränga, men vare sig vi vill eller inte, har läst skriften eller inte, så bär vi den västerländska kristna värdegrunden på ont och gott i oss, rent kulturellt...är vi omedvetna om det så kan det bli tragikomiskt,det finns så många ateister som när man tittar på deras människosyn,deras syn på arbete ,deras syn på makten m.m. inte själva vet att de bara speglar en kristen västerländsk kultur...lite idehistorisk analys är alltid skoj. För att göra det..måste man ha läst Skriften...men nödvändigt är det aldrig.
Inlägg #4: Postat: 2011-01-10 17:50:00
Bizon
Jo - visst är det så, men kikar du dej runt i världen så finner du att det inte är så förfärligt stor skillnad - och för övrigt, det kristna inslaget i vår kultur är faktiskt inte mycket att yvas över - möjligen i vissa fall i ord men inte så förfärligt mycket i handling - särskilt inte om vi går några hundra år tillbaka i tiden då gulhungern bidrog till att hela världen skulle kristnas - det var allt annat än "skrattskrivning" det. Kyrkan har förvisso bidragit till en viss ökad läs och skrivkunnighet, men knappast till demokrati - möjligen då indirekt genom att arbetarna kunde ta emot bildning från andra håll än från katekes och predikstol.
Inlägg #5: Postat: 2011-01-10 18:05:00
Aguirre
Jag tror du förväxlar kyrkan med kristendomen...Varför har vi ingen manana-attityd i riket, varför har vi en övertro på makten,de skriftlärde,varför har vi en rädsla för de "som icke ingå i församlingen"
m.m. inga bra kristna värden som du säger...men ändå de sitter i hos de flesta..även ateisterna. Dock är vi långt från kristen högergalenskap som i USA...men där kallar ju de sig öppet för kristna...så man känner igen dom...i Sverige kan du möta intoleranta kristna som paradoxalt nog kallar sig ateister. Det är lite kul.
Inlägg #6: Postat: 2011-01-10 18:51:00
Bizon
Jo - det finns många djur i vår herres hage :- Som du ser så är själva språket nerlusat med uttryck som sägs utan större religiös övertygelse. Vet inte om jag direkt gör någon sammanblandning mellan kyrka och religion på annat sätt än att jag ser kyrkan som en representant för sin religion, men att det är de troende i församlingen som utgör denna tros handlingar i livet - precis på samma sätt ser jag muslimer och moskén - kyrkan och moskén är i en mening endast byggnadsverk, men i en annan mening mer än ett andligt hem för respektive religionsutövare, en central symbol för den ena eller andra trosföreställningen som dessutom skifta över tid - i viss mån är grunden densamma, men det praktiska utövandet har och kommer att ändras från tid till annan. Det som tydligen är knepigt för människor att förhålla sej till är att de olika religionerna har en horisontell spännvidd i praktisk politisk yttring, liksom en vertikal mellan basal kärlek och andlighet. Jag tror att människan mår bäst då hon rör sej i skärningspunkten mellan de två - den gyllene medelvägen.
Inlägg #7: Postat: 2011-01-10 23:09:00
Pia I
Alltså om man vill diskutera bibeln och vad där står, måste man researcha och det leder till leda , som Bizon säger. Jag kan inte bibeln. Däremot vet jag vad tro är och för det behöver man ingen bibel.
Jag finner mig lika lätt i kyrkan, som i templet eller vilken andlig plats som helst. Jag respekterar alla trosriktningar. De syftar till samma mål. För mig i alla fall. Inte för så många andra tror jag.
En sak är praktik, en annan teori. Ofta möts de ej, när det gäller tro.
Inlägg #8: Postat: 2011-01-11 00:00:00
Aguirre
Är det nyttigt att respektera alla trosriktningar utan att ha läst vad de handlar om ? Bibeln är bortsett från vissa avsnitt, som Ordspråksboken, en riktig thriller, som jag har svårt att känna leda av.Bizon...medelvägen......hmmm...jag trodde du var en stigfinnare :-
Inlägg #9: Postat: 2011-01-11 00:22:00
Pia I
Ja, jag tror att det är nyttigt att respektera alla trosriktningar av den orsaken att de förhoppningsvis syftar till något gott. Men det är ju min egen filosofi förstås och kanske inte alls så intressant för de flesta. Jag är dock nöjd med den själv.Bibeln är väldigt svårtydd och som de flesta skrifter tar det lång, väldgt lång tid, att se sammanhangen och fatta vad man läser om. Jag är inte särskilt intresserad, för jag tycker att bibeln har ett för strängt språk för mig, även om jag tycker Jesus var tuff.
Inlägg #10: Postat: 2011-01-11 10:42:00
Bizon
Aguirre, du har vad jag förstår varit med tillräckligt länge för att inse att stigar kan leda åt minst två håll - och dessutom som vatten snirkla sej genom alla landskap i väldiga krumbukter - "meandra" som vi stigfinnare brukar kalla det - vilket gör att vi emellanåt skapar en ny liten stig som leder mer mot målet trots att vi väl känner till att det inte är målet i alla lägen som är mödan värd utan just stigen dit. Därför menar jag att den stig som leder in i en så svart och tungt gudsförgäten bok som bibeln och andra religiösa skrifter som ruvar på så mycket hat och tvingande underkastelse borde undvikas.
Inlägg #11: Postat: 2011-01-11 11:08:00
Bizon
Och Pia - jo jag kan se ett värde i att möta religionsutövare av de flesta slag som människor i första hand, och inte göra så mycket väsen av deras tro som annars lätt blir en belastning som hindrar den närmänskliga kontakten. Det går vanligen också mycket bra, men ibland stöter man på en och annan som är så hårt gippsade i sin rättskaffens tro att någon mänsklighet varken kan tränga in eller ut. Att acceptera de andra med respekt och vetskap om att vi alla en gång började som vandrare på de livets stigar som stod oss tillbuds. Vart livet sedan för oss har inte alltid med våra val att göra - egentligen väldigt sällan då vi alla är delar av en orsak och verkansprocess som emellanåt drar iväg med hela kontinenters befolkning rätt in i ett helvetes inferno som inte ens Satan trots sin sårade välvilja kan önska den lilla människan då ju människan är utan skuld till hans olyckliga själ. Jag är alltså av den meningen att ingen föds ond, men att oförrätt läggs till oförrätt tills toleransens bägare rinner över - därför är det viktigt att inte medverka till att skapa förlorare - vi mår bäst om våra möten berikar oss alla - den Gyllene medelvägens princip.
Inlägg #12: Postat: 2011-01-11 14:59:00
Patrik
Lite magstarkt att jämföra Sourze med Bibeln.. Det är kanske lättare att läsa Sourze än bibeln. Och i bibeln kan man ju inte göra egna inlägg och tjafsa hela dagen med meningsmotståndare. Men att det skulle göra Sourze till viktigare läsning tvivlar jag på. Som tur är med dagens kristendom så är det ofarligt att provocera. Det är ju en skillnad mot vissa andra religioner, vilket i mina ögon visar att alla religioner inte är likvärdiga. Vissa religioner är mer mogna än andra, anser jag. Och det säger jag utan att vara det minsta religiös.
Inlägg #13: Postat: 2011-01-11 15:09:00
mats hägglöf
Google är för mig ett strå vassare än sourze vad beträffar ersättning för Bibeln. Nästa alla frågor får Du konkret besvarade på Google!
Inlägg #14: Postat: 2011-01-11 15:34:00
Janne B
FRÅGAN är vad som ikan anses vara rimliga förväntningar på Bibeln som skrivits i flera omgpångar av ca 100 personer. Det går givetvuis inte att få hjälp med tekniska problem i Bibeln. Men jag har i 50 år häpnat över alla exakta namn på orter,städer.länder,kungar, hyfsade tidsangivelser mm. Paulus o evangeklierna beskriver mkt bra romarriket som stat o geografi. I bibeln finns ytterst lita av DET VAR EN GÅNG. som i sagorna. Bibelskrivarna berättar HÄR O NU upplevelser, ofta som vittnen.
Inlägg #15: Postat: 2011-01-11 17:32:00
Aguirre
Risken med att ersätta Bibeln/Koranen m.m. med Google är ju att ens andliga nivå hamnar på Googles. I det man man anser att människan inte behöver en andlig nivå så är väl det ok..Jag tror Patrik menar så..men för oss som inte kan undvika att ha andlighet som ett viktigt inslag...då räcker varken Sourze eller Google.
Er motvilligt kristne Aguirre
Inlägg #16: Postat: 2011-01-11 18:20:00
Bizon
OK Aguirre - men berätta för mej vad du menar med "motvilligt kristne". Har du gjort och står du för trosbekännelsen?
Inlägg #17: Postat: 2011-01-11 18:34:00
Aguirre
Motvilligt kristen för att jag haft känslomässiga upplevelser som jag bara kan klassa som andliga i kristen bemärkelse, då större krafter en jag själv hjälpt mig att genomföra eller stoppa saker, inget jag bett om, och efter att ha levt som motvilligt kristen i 20 år snart så har det blivit en del av mig som jag aldrig får bort, besöker kyrkan ibland och avlägger trosbekännelse och tar nattvard. Har inte för många ideologiska fränder inom kyrkan då jag är nån amorf sorts anarkist och trosbekännelser och liturgiska texter sällan betyder det samma för oss församlingsmedlemmar.Min Gudsrelation speglas väl bäst i fortsättningen på mitt nickname Aguirre - Guds Vrede. :- Nä...jag har ingen diagnos bakom upplevelserna :-
Inlägg #18: Postat: 2011-01-11 19:39:00
Patrik
Aguirre, jag vet inte vad du menar med att jag menar "så". Men det är ok, för vad någon än tror om mig så är det oftast fel.
Inlägg #19: Postat: 2011-01-11 19:46:00
Pia I
Gjorde en gång en tavla med texten"Gud är förbannad!"

Det var 2001 och föreställde Twin towers, när de raserades och folk hoppade i blindo.Att ha märkliga upplevelser behöver inte ha med kristendomen att göra anser jag. Det kan ha med helt andra saker att göra.
Inlägg #20: Postat: 2011-01-11 20:00:00
Patrik
Du behöver ju inte göra en tavla igen. Osmakligt och korkat var bara förnamnet.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...