Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jo - det finns många djur i vår herres hage :- Som du ser så är själva språket nerlusat med uttryck som sägs utan större religiös övertygelse. Vet inte om jag direkt gör någon sammanblandning mellan kyrka och religion på annat sätt än att jag ser kyrkan som en representant för sin religion, men att det är de troende i församlingen som utgör denna tros handlingar i livet - precis på samma sätt ser jag muslimer och moskén - kyrkan och moskén är i en mening endast byggnadsverk, men i en annan mening mer än ett andligt hem för respektive religionsutövare, en central symbol för den ena eller andra trosföreställningen som dessutom skifta över tid - i viss mån är grunden densamma, men det praktiska utövandet har och kommer att ändras från tid till annan. Det som tydligen är knepigt för människor att förhålla sej till är att de olika religionerna har en horisontell spännvidd i praktisk politisk yttring, liksom en vertikal mellan basal kärlek och andlighet. Jag tror att människan mår bäst då hon rör sej i skärningspunkten mellan de två - den gyllene medelvägen.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?