Cancer – var god dröj

Den här tråden diskuterar artikeln Cancer – var god dröj.
Inlägg #1: Postat: 2010-12-16 12:32:00
steno
Jag har också haft tjocktarmscancer för snart sex år sedan. Den hade också angripit urinblåsan. Jag blev förvånad när jag fick beskedet vid kolloskopin. Jag blev helt kall. Som en sorts beredkspa. Trodde nog att jag skulle bli skrämd eller beklaga mig själv. Nåväl jag blev opererad, de fick bort allt och jag fick cellgiftbehandling. Sedan har det varit uppkollningar mycet ambitiösa. Och har jag antytt några problem som jag varit orolig för har den stora undersökningen satts in. Vid sådana hittar man tydligen annat som man måste kolla upp för säkerhets skull. Nog är läkarna ambitiösa om man väl kommit in i systemet!
Jag tror som du att det är bäst att jobba som vanligt. Efter operationen ville sjukhuset skicka mig på efterbehandlingshem men jag nekade. Ville inte gå in i patientrollen mer än vad som erfordrades. Började jobba efter någon dag vid hemkomsten och hade tre slangar i kroppen. Uppsamlingspåsar i "knäskydd men det var nog den bästa rehabilitering jag kunnat få
Inlägg #2: Postat: 2010-12-16 12:33:00
steno
Lycka till Terje med din behandling och med din fortsatta tillvaro/Hälsningar Ste
Inlägg #3: Postat: 2010-12-16 14:55:00
Terjes
Hej Steno!
Ja - då har du erfarenhet, en erfarenhet som man inte vill ha!
Du har rätt - är man inne i systemet fungerar sjukvården fantastisk, men det är väntetiderna för att komma in som tar tid!
Mvh
Terje
Inlägg #4: Postat: 2010-12-16 21:48:00
Sunny fri
Lycka till med din behandling.Du låter som en kämpe. Jag lever själv med en sjukdom förtätade artärer som jag kommer att dö av o när vet ingen.Risken att operera i nuläget är för stor:om jag kommer till den punkten att jag kvävs får man ta risken.Nu känns det som att andas genom ett sugrör.Jag vill leva så länge som möjligt för min förste man är sedan 8 år bara några andetag från döden:han får nya stroke hela tiden o kan i dag inte lämnas ensam .Vem i dag kan vara ledig 24 tim/dygnet om man inte är sjuk själv? Men trots våra begränsningar har vi ett mycket fint liv i hop här i vårt kollektiv o jag njuter av livet så mycket jag kan.På somrarna tycker vi oss bo i Paradiset eftersom vi lagt ner så många år av arbete o kärlek på vår trädgård.Våra barnbarn är en ständig glädjekälla för de 3 minsta bor med oss o de andra är stora nog att komma hit.Men sorgen är oxå en del av livet.Makens bror förlorade kampen mot canser o mina systrar är mycket dåliga.Ju äldre man blir desto mera glesnar det .
Inlägg #5: Postat: 2010-12-16 23:20:00
Terjes
Hej Sunny fri!
Ja - Min morsa sa alltid, "Oberoende av hur illa man har det och mår, finns det alltid någon annan som har det värre". Hon dog i magcancer 81 år gammal. Kämpa på du med! Mvh Terje
Inlägg #6: Postat: 2010-12-19 11:50:00
Inger Olsson
Terje: du har rätt i att man kan inte bli vän med sin fiende, om den hotar ens liv! Förr sa man att man ska "acceptera sitt öde", men hur ska man kunna det utan att ha gett sig chansen till att kämpa emot och det även värdigt? Oavsett om man är allvarligt sjuk eller inte borde man ställa sig några enkla frågor - innan man går åt fel håll... /// Något som jag undrar över är om man får vara n ö j d med sitt liv i dagens samhälle. Ska vi inte alltid "se framåt och förändra oss själva och livet"? /// Jag ser däremot ett problem i vår vårdapparat - hur kan jag få avsluta värdigt när väl min tid är ute. Tror nämligen att man vet det DÅ! Det är nu det där "kollibegreppet" kommer in som jag fruktar mer än allt annat...
Inlägg #7: Postat: 2010-12-20 10:29:00
Elvy
Jag kände en kvinna som under många år hade rökt mycket. Under våren 2006 så hade hon täta urinträngningar, hennes hud blev då bara gulare och gulare. Onsdagen den 24 maj 2006 så gick hon till läkare, och fick då veta att hon hade urinblåsecancer tre dygn senare så dog hon. Hon blev 72 år.
Inlägg #8: Postat: 2010-12-20 11:06:00
Terjes
Hej Inger o Elvy!
Tack för responsen! Som sagt har man väl kommit in i systemet vården fungerar den bra men tiden dit kan vara för lång! Lång tid från upptäckt till färdigbehandlat, i värsta fall död, kan skilja enormt från individ till individ. En granne fick då han var 58 år besked om cancer att han hade knappt ett år kvar att leva. Nu i höst fyllde han 74 år!! En annan bekant dog efter tre veckor!
Lev i nuet, planera inte vad du tänker göra när du fyller 65, gör det nu!
Ha en bra dag!
Mvh
Terje
Laddar...