Inlägg #1: Postat: 2010-12-15 08:59:00
|
peter_ |
Han inte bara föraktade den västerländska demokratin, han hade även en lösning: islamisk diktatur enligt 300-tals modell. Imponerande kille...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-12-15 10:11:00
|
olo |
Jag håller med. Vi borde alla klä oss i säck och aska. Hårt arbete, försakan och återhållsamhet är grejen. Mer asketism åt folket.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-12-15 10:13:00
|
TRög |
Skitprat hela vägen fram till torrdasset där du börjar jämföra med de verkliga hjältar som offrar sig själv demonstrativt utan minsta avsikt att skada sin omvärld. // Man måste vara näst intill intelligensbefriad eller djupt okunnig för att dra dessa slutsatser. // Att hans avsikt var någon annan än att skada och förorsaka stort mänskligt lidande är ställt utom all tvekan. // Det är fel att kalla dessa förryckta individer självmordsbombare ett mera adekvat epitet vore samhällsbödlar eller massmördare. // Din smutskastning av tibets munkar - enda reala kontentan av vad du skriver - är närmast avskyvärd.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-12-15 10:17:00
|
Patrik |
Antagligen någon slags bisarr ironi? Man kan ju hoppas i alla fall.
I annat fall finns nog ingen hjälp att få.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-12-15 10:25:00
|
Torrdasset |
"Allting förutom några äpplen var utvalt för att fresta till avsteg från sund kost, måttlighet, späkning och karaktärsdaning."
Ja.... där kom den die Endgultige Lösung!
Vi ska klä oss i säckm och aska, flytta ut på lande, besöka torrdasset i vår minus 30. Äta vår egna hemfiskad mat och jaga älg med pilbåge..
Emellanåt ska vi totta till hästen som vi ska använda nästa år när vi svedjeröjt ute i skogen och odla vår råg till det hembakade brödet i spisen som eldas med ved hämtad i omgivningen.
Verkligt karaktärsdanade liv för våra svensk gummiryggar som inte törs säga ifrån!
Säga ifrån när andra, knappt medeltida, religioner ska påtvingas oss.
Visst ser vi en framtid med karaktärsfasta hårda vikingar som "delar med sig" till andra som inte gillar livet utan parasiterar på oss, i en anda som det lärdes i de gamla dagisen för länge sen, innan Sverige omvandlades till det nya Karaktärsdanande Landet och barnen var tvungna att delta i hushållsarbetet...
Yiiipiiii..
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-12-15 10:55:00
|
Anna |
Hellre tjock och dum än död.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-12-15 11:25:00
|
Pia I |
Nu förstår jag vad folk menar, när de kommenterar att jag inte tänkt igenom vad jag skriver i en del artiklar.
Man kan ju få allting till vad som helst.
En sak som jag upptäckt med människor, är att människor gillar ramar, där de kan känna sig trygga. Människor gillar att känna igen sig. Människor gillar att få leva ut, skratta och vara glada!
Att leva under rädslans ok, gör ingen glad!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-12-15 12:41:00
|
Thore |
Till Jan Wiberg
"JAG HÖGAKTAR SJÄLVMORDSBOMBAREN"
Det betyder att Du hedrar självmordsbomaren för vad Han gjort.
Det betyder att även Du skulle tänka dig samma sak
16516 terror-attacker sedan den 11 september.
Du hyllar alltså massmord på oskyldiga
Säkert är att Du saknar de viktigaste besticken i huvudet
Säkert som amen i Kyrkan är att jag kontaktar Säpo och Polisen
Människor som har sådana tankar skall vi inte ha lösa i samhället.
Någon diskussion med dig befattar jag mig inte med.
Jag vill bara uppmana dig att ta det lugnt nu här till Jul och inte förivra Dig och spränga dig själv i luften och ta andra med Dig i döden.
Jag kan garantera Dig att du absolut inte kommer till något paradis.
För det finns absolut ingen Gud. Det är bara i människors fantasi.
Ta det lugnt och beröva nu inte andra oskyldiga andras liv till denna högtid som nu kommer.
Vi andra oskyldiga människor har inte gjort Dig något ont.
Låt oss få leva i fred för Dig
Hoppas nu innerligt att Du kan läsa och förstå att det är allvar Jag säger.
Thore
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-12-15 12:55:00
|
Leif Erlingsson |
Om de inspelningar som talas om med killen i Stockholm inte är förfalskade så var han antagligen manipulerad av någon säkerhetstjänsts mullvadar eller egna "islamistceller", men ang. "16516 terror-attacker sedan den 11 september" som nämndes nyss så vet vi redan att många av dem är skapade genom att samvetslöst lämna en sprängladdning med en oskyldig och bränna av den när man hunnit undan och sedan skylla offret för självmordsbombare, även missiler ska ha använts på det sättet. Jag känner dock ej till statistiken mellan falska och äkta självmordsbombningar. Och som sagt, jag förmodar att killen i Stockholm själv ör ett offer, antingen för hjärntvätt eller att han helt enkelt lurats spela in saker och bära med sig saker, så som man gjorde med muslimerna i London 2005-07-07.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-12-15 13:16:00
|
Jonas Carlsson |
Pia I - Jag din slutsats är helt korrekt: vi söker ramar och trygghet och i vårt sökande efter trygghet där vi inte vet vilka vi kan lita på så får det oss att göra dumma saker. Vi söker bekräftelse på att vi inte är helt ute och cyklar i en galen värld som denna.
Att säga man högaktar en självmordsbombare så säger det lika mycket om bombaren som en själv. Man kan ogilla detta samhälle så mycket man vill, och jag föraktar detta samhälle å det grövsta, men att på ett slumpmässigt sätt göra intrång på andra individers tillvaro och liv, gör man det är man inte så mycket mer rätt själv.
Man skulle kunna argumentera att detta ogillande var vad som drev denne människa till att begå denna gärning, men vi har alla ett val i hur vi vill lösa ett problem. Det som avgör vad vi tillslut väljer går ej att ursäkta med dennes förutsättningar alena, men dessa förutsättningar kan visst spela in vid beslutsfattandet. Det kan alltså åligga samhället utan att samhället inte är värt att ge sin respekt. Annars skulle man kunna ta sig rätten att göra precis vad som helst och i sin övertygelse se sig som ansvarslös för sitt agerande oavsett vilket tillvägagångssätt man väljer. Detta är minst sagt naivt tänkt, både av potentiella självmordsbombare och av dig, Jan Wiberg.
På något sätt luktar det ideologipolitisk vinkling om ditt inlägg, eftersom den känns så nichad, men är osäker på vilken ideologi det skulle kunna vara. Oavsett kan aldrig ett fel ursäkta ett annat fel, för skulle den logiken gälla hade vi hamnat på sandlådestadiet på en gång.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-12-15 13:44:00
|
Patrik |
"Högaktar" är ju ett särskillt illa valt ord. Antagligen i mening att provocera? Undrar om du skulle "högakta" en bombare som tar livet av dina närmaste?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-12-15 14:00:00
|
Aguirre |
Säger som jag brukar om våld. Jag delar inte målet men jag stödjer medlen. :-
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-12-15 14:14:00
|
Leif Erlingsson |
Enligt tips till "corruptio" var han väl känd och under övervakning Länk: corruptio.blog.com
Han tycks i så fall ha utnyttjats för att avvärja intresset för Beatrice Asks "misstag", ungefär som bomberna i London 7/7 2005 där man blev tvungna att skjuta tre av de fyra muslimerna eftersom de missade tågen som sprängdes.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-12-15 14:54:00
|
CMO |
Wibergs artikel är passande nog helt analog med den misslyckade självmordsbombarens fiaskoartade dåd. Han spränger sin egen trovärdighet i slamsor och väcker mer löje och medlidande än den respekt eller förskräckelse som han av allt att döma hoppas på.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-12-15 15:06:00
|
CMO |
Pikant och ironiskt i sammanhanget är naturligtvis att det som driver de flesta självmordsbombare inte är någon önskan om asketism utan just de fysiska njutningar som utlovas i den islamiska versionen av paradiset. Himmelriket beskrivs som en svalkande trädgård med oändlig tillgång till mat och dryck i palatsliknande omgivningar, och för de som gjutit martyrdöden; 72 villiga oskulder att vältra sig i sänghalmen med. Pressbyråns frestelser kan slänga sig i väggen, självmordsdåd är kåtbockarnas och frossarnas enkelbiljett till de köttsliga lustarnas nirvana.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-12-15 15:28:00
|
Thomas L. Aabo |
Artikelförfattaren har en perverterad syn på västvärlden och sina medmänniskor. Tvi!
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-12-15 20:10:00
|
open minded |
Den rena ondskan präglas av västvärlden...
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-12-15 20:18:00
|
Ralph Haglund |
Ut och res lite i den muslimska världen. Läs
Länk: countercultureconservative.wordpres...
- araberna är bland världens fetaste!
Späka sej, sök på bellydance på YouTube så får du många exempel på hur spartanska araberna är när de går ut på kvällarna.
OK, om alla självmordsbombare enbart spränger sej i luften är det ok.
Minns en kväll på ett hotell i Pakistan, sexigare tv-filmer fick man leta efter. OK, inte sex eller ens pussande, men oerhört suggestivt och dösköna kvinnor som verkligen gjorde allt för att elda upp karlarna. Lite kontrast till en del vandrande säckar utanför fönstret men ändå - en del av kulturen.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2010-12-15 20:28:00
|
open minded |
ALLA MUSLIMER ÄR INTE ARABER.......
|
|
Inlägg #20: Postat: 2010-12-15 20:28:00
|
GunnarL |
Man kan naturligtvis inte välja en sämre titel än "Jag högaktar självmordsbombaren"! En människa som är beredd att offra oskyldiga människor på grund av en ytterst dimmig verklighetsuppfattning kan naturligtvis inte "högaktas" - han är värd allt förakt eller kanske t.o.m. medlidande. Hnn har ju hamnat helt fel och var i behov av vård! Men trots allt så har jag alltid gillat Jan Wibergs artiklar och det gör jag fortfarande. Däremot är inte västvärldens dekadens värre än orientens - snarare tvärtom.
|
|