Inlägg #81: Postat: 2010-12-04 16:10:00
|
Dag Nilsson |
#79 Tack Lars! Nu förstår jag varför du kastar så mycket sten på mig. --- Ja, det är alldeles riktigt. Jag är rädd för maffialiknande strukturer typ Hells Angels, Bandidos, rysk och baltisk maffia etcetera. Och jag har aldrig vågat att ens tänka tanken att kasta sten på en medlem ur dessa toppstyrda brödraskap. Men jag är INTE RÄDD för att erkänna att jag är rädd för dem.
|
|
Inlägg #82: Postat: 2010-12-04 23:25:00
|
Pia I |
# 81
Varför ska man var räd för Hells Angels och Bandidos? Vi som inte rör oss i de kretsarna, kommer ändå aldrig i kontakt med dem?
Dessutom finns inga garantier här i livet. Livet är på vinst och förlust. Bäst är om man kan vara verklighetsbaserad, medveten och förutseende. Det finns folk som älskar att sätta sig på andras näsa.
|
|
Inlägg #83: Postat: 2010-12-05 05:18:00
|
ombudet |
Det saknas proportioner i den här debatten och då avser jag debatten som helhet, inte bara här på Sourze. SvD ringde häromdagen runt till anordnare av vuxenutbildning i Stockholm och det visade sig att bland 18000 elever så fanns ingen i niqab eller burka. Jag talade själv för en tid sedan med en lärare i SFI som efter elva års undervisande fortfarande inte haft en enda elev i niqab eller burka. Uppskattningar säger att det rör sig om max 100 personer i Sverige men när man lyssnar på folkpartisterna Björklund och Edholm så får man ett intryck av att detta är ett jätteproblem i skolan idag. Så är det naturligtvis inte utan Fp har andra motiv för sina olika utspel på området. Är det rimligt med en särlagstiftning för ett mycket litet antal individer när man t.ex vägrar att ändra lagen för 10-tusentals utförsäkrade? Lagstiftning ska adressera sådant som är ett samhällsproblem. Det är inte heltäckande kläder.
|
|
Inlägg #84: Postat: 2010-12-05 07:14:00
|
Dag Nilsson |
#82 # 81 Varför ska man var räd för niquab och burka? Vi som inte rör oss i de kretsarna, kommer ändå aldrig i kontakt med dem? Dessutom finns inga garantier här i livet. Livet är på vinst och förlust. Bäst är om man kan vara verklighetsbaserad, medveten och förutseende. Det finns folk som älskar att sätta sig på andras näsa.
|
|
Inlägg #85: Postat: 2010-12-05 09:36:00
|
Aguirre |
Ombudet har rätt. Lagstiftning skall bara användas mot samhällsproblem inte mot 100 diskreta kvinnor som folk bara retar upp sig på.
Därför skall lag stiftas mot den stora grupp som Pia representerar som vägrar prata med dessa 100. Den sortens oartiga, mobbande och inskränkta beteende är en samhällsfara av snart 40-tals dignitet.
Nu tror jag inte på lagar men rent argumentativt är fokus på det verkliga problemet sunt
|
|
Inlägg #86: Postat: 2010-12-05 09:52:00
|
Inger Olsson |
Hela den här debatten bygger på en artikel som inte är helt genomtänkt och som uppmanar t o m till folkomröstning - som om det vore en kärnkraftsfråga!
Man diskuterar inte DO: s beslut och vad det i praktiken innebär. Noll! Man kan alltså skrota myndigheten DO och spara pengar på kuppen. Lagar ska finnas för m e r omfattande samhällsproblem, vilket 1 individs val av Niqab kan övht vara.
|
|
Inlägg #87: Postat: 2010-12-05 09:56:00
|
Inger Olsson |
forts: men man ska aldrig vifta bort människors rädsla och vrede. OM Pia uppfattar att Niqab hotar h e n n e s personliga självständighet så låt hon tala färdigt! Sen kan man bemöta henne. På ett sakligt sätt. Annars gagnar man bara extrempartier som SD...
|
|
Inlägg #88: Postat: 2010-12-05 09:58:00
|
Inger Olsson |
#80 Ingloz: inte sant? Om man tänker lite längre så förstår man kanske lite mer och så blir man mindre rädd ;-
|
|
Inlägg #89: Postat: 2010-12-05 10:00:00
|
Inger Olsson |
"Lasse i gatan" hur skulle det vara om du testade en vävsäck? Bildligt talat, 1 ta ett stort stycke säckväv och knyt ihop ändarna och pröva att slänga dig i närmsta vattendrag? 2 Dog du? 3 Inte? Jag förstår...
|
|
Inlägg #90: Postat: 2010-12-05 10:31:00
|
Pia I |
Konstigt att artikeln har 4,2 av 19 röster? Det finns tydligen fler "ogenomtänkta" personer här på saiten.
Att en så liten del av niquab befolkningen kan skapa en sån debatt?
Att tiotusen personer sammankallade av facebookkvinna samlades på Sergelstorg på nolltid "vi gillar olika" förvånade mig väldigt.
Varför ser man inte demonstrationer om alla andra saker som behövs tex. fler bostäder för ungdomar, fler ungdomsställen, fler jobb till invandrare, lika rättigheter för alla, billigare tandvård, mer personal i omsorgen, mer respekt för de äldre mer respekt för lärarens uppgift etc.?
Varför är ett tygstycke så viktigt i debatten? Varför koncentrerar man sig inte på de större frågorna, om detta är så oviktigt. Jag kan fortfarande inte prata med en människa, som är maskerad från topp till tå. Den lilla grejen och bara den, skapade den här debatten? Otroligt.
|
|
Inlägg #91: Postat: 2010-12-05 11:14:00
|
Lasse i Gatan |
#89/Nu hamnade debatten på sandlådenivå.
|
|
Inlägg #92: Postat: 2010-12-05 11:19:00
|
Inger Olsson |
#91 Men är det inte där SD : s representanter befinner sig? Nå, inte du förstås, då du visst har avancerat till en högre nivå bland molnen...
|
|
Inlägg #93: Postat: 2010-12-05 11:24:00
|
Inger Olsson |
Och jag vill förbjuda spenat därför jag tycker det luktar och smakar så jävla illa. Nu ska jag fanimig ha ett förbud mot spenat. Utan riksdagsbeslut. När vi ändå är igång kan vi förbjuda havregrynsgröt också. Jag sätter en klar "femma". Häng på...
|
|
Inlägg #94: Postat: 2010-12-05 11:29:00
|
Leif E Ström |
Pia I, "Konstigt att artikeln har 4,2 av 19 röster?" 19 röster och 19 olika bevakare med 90 inlägg. Eftersom ditt inlägg framkallat mest föreställningar hur andra borde tänka så anser jag att du åtminstone via maskerade ansiktens vara eller inte, fått en skala på hur vi bakom ord respekterar varandra. Skulle vara uppfriskande om åtminstone redaktionen kunde puffa för vissa artiklar, så att Sourze kunde få kontakt med den yttre världen. Naturvårdsverkat har nog med vargfrågan.
|
|
Inlägg #95: Postat: 2010-12-05 11:33:00
|
Pia I |
# 89 Ja, det var inte snällt sagt Inger!
Sen kan jag berätta, att det är inte jag som satt rubriken på det här stycket.
|
|
Inlägg #96: Postat: 2010-12-05 11:50:00
|
Inger Olsson |
#95 I #89 gäller b i l d l i g t talat. Och sen är "Lasse i gatan" känd för att åberopa rejäla rasistiska länkar på Sourze, innan SD kom in i Riksdagen. Han, och den övriga truppen, använde Sourze för absolut det ändamålet! Han och några till gick i samlad trupp för att sprida sina "budskap"...No doubt. /// Pia: vet inte om rubriken har någon betydelse i detta fallet, däremot skriver du på slutet: "Jag skulle vända på klacken och gå. Och jag menar det!". Jag har frågat dig tidigare OM du har lyssnat och pratat med någon i Niqab, därför man får det intrycket pga av artikeln och dina kommentarer, att det har du i n t e gjort. Man kan personligen tycka illa om någon företeelse men för att lagstifta för förbud krävs mer...
|
|
Inlägg #97: Postat: 2010-12-05 12:10:00
|
Pia I |
Jag struntar i om man lagstiftar, men jag har i alla fall rätt att tycka vad jag vill om niquab. Och det där rasistiska snacket som folk tar till i alla sammanhang, var kommer det ifrån?
Vem kan tvinga en att gilla heltäckande klädsel på kvinnor? Jag skulle vilja se den som tycker det är en bra klädsel.
Om jag befann mig i Afganistankänner många därifrån har jag ingen rätt att ha en åsikt om niquab eller burka, eftersom det brukas där.
Men här i Sverige, har jag ta mig fan rätt att säga min åsikt, utan att bli kallad sdare eller rasist!
Jag tycker att intregrationspolitiken har misslyckats kapitalt I Sverige. Svenskar tar inte hand om invandrare och gör Sverige till deras land, som man försöker i USA. Därav trivs inte många invandrare i Sverige, eftersom de blir behandlade på ett nedlåtande sätt, genom arbeten tex. De får inte sammm rättigheter som svenskar. Varför då?
Svenskar flyttar till svenska områden bort från invandrartäta
områden.Men inte jag.Där jag bor, finns alla folkslag, minst svenskar.Jävla skitsnack att man skulle var rasist, för att man inte gillar niquab! De gör inte de flesta invandrare heller. Förresten känner jag mig mer som invandrare från en annan planet än som en svensk.
|
|
Inlägg #98: Postat: 2010-12-05 12:22:00
|
Lars Nilsson |
Ibland blir man förvånad över den okunnighet och naivitet som råder när det gäller islam i Sverige. Inte bara att folk har noll susning om skillnaden mellan niqab och burka fast man diskuterar det hejvillt, utan att man också tror att klädseln är något som allmänt gäller i islamska länder. Tokvänstern tycks tro att det nästan är en sorts frihetsdräkt, i kampen mot väst och Israel, om man hårddrar det en aning. Niqab och burka bärs med få undantag i arabiska länder och då primärt på den arabiska halvön och i visa nordafrikanska länder. I större delen av den islamska världen och den finns utanför de arabisktalande länderna är "modet" nästan lika främmande som hos oss. Dessutom finns inom den islamska världen, på många håll även inom arabvärlden, förbud och begränsningar i hur och var kvinnor får vara klädda på det här sättet. Anledningen till detta är i första hand inte de praktiska problemen med identitet, utan att man anser klädseln signalerar en världsfrånvarande, extrem och fundamentalistisk form av islam.
|
|
Inlägg #99: Postat: 2010-12-05 12:22:00
|
Inger Olsson |
Visst, du har rätt att tycka vad du vill. Man behöver inte vara rasist för den sakens skull. Jag tycker heller inte om spenat och havregrynsgröt men jag är inte matrasist för det. I #96 syftade jag på länkar som, vissa av dem, t e x har polisanmälts. Jag åsyftar brottslig handling. Det handlar inte om "tyckande" längre... JO f ö r b j ö d SD att gå in i våra skolor. /// Om du sen jobbar i skolan bör du väl veta att rektorn kan förbjuda mobiler, mössor, m m -förutom Niqab och Burka-klädsel? DO: s åsikt är de facto ointressant.
|
|
Inlägg #100: Postat: 2010-12-05 12:43:00
|
Aquirre |
10.000 på Sergelstorg. Pytt man var ju 500.000 i Nurnberg så dom ideerna var väl inte helt ogenomtänkta då ? Svarta hattar,lockar och jätteskägg hade spökena då..idag niqab. Söte Jesus...ju mer man rotar i huvet på niqab-allergikerna ju värre blir det.
|
|