Inlägg #1: Postat: 2010-11-26 10:19:00 | |
Leif E Ström |
Lennart, jag läste din "halvljusartikel" som du signerade med "vacker ock klok", signaturen till ovanstående artikel är lite dystrare. Om du fortsätter att teckna ner dina erfarenheter från svenska vägar och och dess upphovsmän, är jag rädd för att du riskerar hälsan. Jag kan uppmuntra dig med att motorredaktör Robert Collin delgivits dina funderingar via tidigare korrespondens och han gav sitt bifall.
Personligen väntar jag bara på vajerräcken för cyklisterna inne i städerna vilka skall finansieras av bilisterna. Mig veterligt "pröjsar cyklisterna inte ett lingon" för städernas infrastruktur, den som vissa uppfattar som naturligt monopol. |
Inlägg #2: Postat: 2010-11-29 01:23:00 | |
Thore |
Hej Du Lennart i den stora Kepsen. Det kanske är dags att man tar ifrån dig körkortet tror jag. Varför rondeller? Du vill hällre ha trafikljus kanske. Det är då verkligen gaserna från bilarna kommer som står stilla.
Hur tror du trafiken skulle fungera i England eller Paris om de inte hade rondeller? Nej du är helt totalt ute och seglar min vän. Men rondellerna man gör i Sverige är oftast för små. I Paris är de enormt mycket större. Och för att komma ihåg för dem som kommer från Sverige, där har man företräde in i rondellen. Läs om Boulevard Périphérique Här Länk: en.wikipedia.org Svar från en som kört 150 gånger runt jordklotet Thore |
Inlägg #3: Postat: 2010-11-29 05:36:00 | |
Johannes_J |
#2 Thore Det är 2010 nu och inte 1960 tal. Inte bara att rondeller är helt värdelösa men att 80 av alla som kör bil inte har en aning om hur de ska köra i rondeller skapar enorma köer. Kan med säkerhet efter 10 års körning säga att majoriteten av dem som inte vet hur en bil ska föras på vägarna och speciellt i rondeller är äldre människor men även unga och osäkra. och fruntimmer ska vi inte ens tala om. Jag har minsan haft körkort i 30år så jag vet hur jag ska köra.... som sagt det är 2010 nu...
|
Inlägg #4: Postat: 2010-11-29 11:09:00 | |
Lennart L |
Hörrö Thore - vi kanske skulle jämföra storlek på våra kepsar du och jag? Jag tar mig friheten att säga emot dig som påstår sig kört bil sexhundra tusen mil. Vem har sagt att jag har körkort, förresten? Du, inte jag. Du kör omkring runt vår jord och har inte märkt att vi på några år fått hundratusentals rondeller. Hälften av dom helt onödiga, i korsningar där man inte ens behövt trafikljus Det är DET FENOMENET jag talar om. Vid körande i London och Paris observerade jag, hostande, KÖERNA och avgaserna vid rondellerna. London stoltserar med en rondell var hundrade meter i vissa förorter. Allt stod still. Vill vi inte ha. Och att segla i rondeller är inte lätt. Och som du sa själv: Dom är för små här hemma. Man måste sakta in nästan till 0. För att sedan accelerera. Apropå avgaser.
Kör nu försiktigt - det är halt här hemma i Sverige. |
Inlägg #5: Postat: 2010-11-29 11:17:00 | |
Lennart L |
Thore - du kanske ville diskutera Kringfart Stockholm egentligen? Då passar jag på att haka på. Politiska majoriteten har hindrat projektet - i Dennispaketet - i 35 år av olika diffusa skäl. Sosseriet bör skämmas som de tyngsta i rikets och stadens politik under denna tid. Dom hotade senast med trängselskatt på Essingeleden INNAN kringfarten är klar. Så där hade vi tur som slapp regimskifte. Vill S snöra av Sverige vid Mälaren?
|
Inlägg #6: Postat: 2010-11-30 01:34:00 | |
Thore |
Svar till både Johannes och Lennart.
Man bygger om korsningar nu för att trafiken skall flyta lättare. Och det är bevisat att trafiken flyter mycket lättare, än om det skulle vara trafikljus. I Köpenhamn kunde man för en tid tillbaka få stanna mitt i natten för trafikljus utan att det kom någon från annat håll. I Sverige började man tidigt att lägga in slingor i vägen så att det blev en typisk automatisk växling av trafiken. Men när det blev rusningstid så orkade inte ljusregleringen med. Här i Karlshamn har vi ett ställe med ljusreglering där vi har fruktansvärda köer, och kommunen har redan beslutat att bygga om krysset med ljusreglering till en stor rondell. Ca 150-200 meter från detta kryss är det byggt en större rondell där trafiken är mycket större. Och där funkar det alldeles utmärkt nu. Okej det är en del som inte har förstånd hur man skall köra i en rondell, men dessa människor har svår också med trafiken i övrigt. Vissa människor har svårt för att inordna sig i de regler som vi måste ha. Jag håller med om att det är en del som skulle ändras på. Eftersom jag har KÖRT Prickfritt i alla länder i EU och i USA med alla möjliga laster och längder i nästan dubbelt så länge så tror jag att min kunskap räcker. Det kan ju vara bra att ha den kunskapen när man betalar bilförsäkringen, för den blir ju inte så stor då. Jag vet inte vad ni fått de ifrån som säger att rondeller är av ondo. Det verkar mera som ni själva inte vet hur man skall köra. I England har man bra många rondeller än här. Men det flyter bra. Och som jag sade förut så skulle det inte fungera i Paris utan dessa rondeller så stora så man kan parkera i fjärde spår under natten med en långtradare och sova där. Annat: Många av mina kamrater ute på vägarna känner mig både i Holland Danmark Sverige Tyskland och Frankrike. Jag kan gissa vad de skulle kalla er för. Men en del av dem finns inte mera. För de "tokiga" kör och vilotids-bestämmelserna som Jag vill förkasta. Jag körde nästan aldrig natten, därför lever jag. I Schweiz får man inte köra efter kl 22.00 på kvällen med långtradare. Vi människor är skapat att sova på natten. Jag har sett så många olyckor genom alla år så det är fruktansvärt. Jag har varnat stöddiga Svenskar Liknande erpå färjan till Puttgarden att ibland så står motorvägen totalt stilla. Ja ja ja fick jag svar, de kunde köra för de hade haft körkort i 30 år. Okej da. Men lite längre ner i Tyskland så hade Autobahn helt plötsligt stoppat upp. Och vem stod där med röven krossad in i framförvarande bil? Jo just den stöddiga Svensken. Som det är ute nu så kanar många ner i diket efter vad jag kan se och höra på grund av stöddigt uppträdande i trafiken och egen tro på oövervinnliga krafter. Jag har också kört buss med passagerare i trafik. Jag kan köra. Och jag kan undervisa andra bilförare som tror sig veta bättre. Vid flera tillfällen har jag fått tack av Polisen för rådigt ingripande och för att hindra flera olyckor på platsen. Jag vet vad jag talar om. Det är inga pajaskonster. Jag har massor av bilder från tiden som yrkeschaufför som många andra vill ha av mig. Jag har kört oljeriggar, över 30 meter långa spärr till byggen genom Köbenhavn och ut mot Jylland och vidare till Tyskland, och kört breda sockerbruksmaskiner med poliseskort ner genom Tyskland. Specialtunga transporter, och speciellt höga transporter. Och så klart kyltransporter med kött till Italien, Tyskland, Frankrike, England, Österrike, Holland, Belgien och så vidare genom öst-zonen som det var på den tiden. Från New York vidare upp förbi Niagara, Chicago, vidare mot Denver, Salt Lake City, San Francisko, LA, Las Vegas, New Orleans, Florida ända ut till Key West. Jag diskuterar inte mer med er. Hoppas ni får en tervlig Jul Vänligen Thore |
Inlägg #7: Postat: 2010-11-30 11:34:00 | |
Leif E Ström |
#6, Thore, du är förmodligen Sveriges bäste "långtradarchaffis" genom tiderna. Fine. Denna jordmån är tydligen inte den bästa för utvecklandet av egna hästkrafter. Har läst recensionerna på din artikel "Använd hjärnan..." väl vald titel. Bedömningarna har tydligen inte haft någon som helst påverkan för ditt fortsatta skrivande. Inte nog med att du är en baddare i trafiken, du tangerar författeriets besserwisser-streck med råge. I en text med 3560 tecken, använder du ETT frågetecken. För övrigt har du en yrkeskonkurrent om titeln "bästa chaffis", i den stöddiga svensken som körde ifrån Puttgarden och en bit in i Tyskland. Han måste ju ha backat mot trafiken... eller? "och vem stod där med röven krossad in i framförvarande bil? Jo just den stöddiga Svensken". //Lennart jag har ju varnat dig.../LES
|
Inlägg #8: Postat: 2010-11-30 17:12:00 | |
Johannes_J |
#6 Thore Bara för att du kört prickfritt i massa länder i massa år gör inte dig till en bra förare. En bra förare måste även känna till sina fel och brister och med tanke på vad du skriver så målar du dig själv till världsmästare i bilkörning. Det viktigaste de flesta saknar i trafiken här i sverige är vett och etikett som långtradarchaffisar är dåliga på. Störst går oftast först. De kör 4 meter bakom framförvarande bilar i 100 med laster på 30 tal ton och det borde du veta hur lång tid det tar att stoppa ett sådant fordon och jag kan med säkerhet säga att även du gjort det. Luftmotstånd ökar ju bränsleförbrukningen. Förstår om chaffisarna ligger nära i uppförsbackar med bromsklossar framför men då kan ni väl sätta på helljusen 100 m innan och markera att ni vill fram. Det är ganska stor skillnad på små och jättestora rondeller. Stora välkomnar jag men de små kan tas bort för de är direkt livsfarliga på vintrarna.
|
Inlägg #9: Postat: 2010-11-30 22:32:00 | |
Lennart Lundwall |
Käre Thore! Vi vill inte diskutera vardagens bilkörning till och från jobbet med världens skickligaste långtradarchaufför. Därför att de otäckaste situationer man minns är dusterna med "yrkeschaufförer". När fem meter lastbil tornar upp sig i backspegeln i 110 km/tim, tre meter bakom. När samma världsmästare dundrat förbi i 90 genom en 50-korsning så man nästan blåser i diket. Jag brukar kontakta åkeriet när jag ser de värsta "yrkeschaufförernas" övergrepp i trafiken. Så akta dig du. Och jag vidhåller att de svenska hundratusentals nya EU-rondeller är helt bortkastad möda. Liksom sprickfärdigt uppblåsta yrkestrafikanter. Akta kepsen när du irrar vidare runt planeten.
|
Inlägg #10: Postat: 2010-12-01 22:43:00 | |
lennart lundwall |
Inget ytterligare svar från världens skickligaste långtradarchaffis? Han känner väl föraktet från oss som måste brottas med hans yrkesbröder med hjärtat i halsgropen och svetten pärlande i pannan. Jag lider med en som förslösat sitt liv ensam i en lastbilshytt. Sannerligen inget att yvas över. Påminner om kepsen - lämpligt att dra ner den ordentligt när han stiger ut i kylan.
|
Inlägg #11: Postat: 2010-12-01 23:49:00 | |
Thore |
Det är inget att diskutera löjliga pajaskonster med fullständigt odugliga vanliga söndagsbilister som tror de är några hejare på trafik.
Fanns inte vi långtradarchaffisar så svalt ni ihjäl, och ni fick inga julklappar till jul. Det bara vi observera vi som fraktar allt gods som får sammhället att fungera, som gör att ni kan dricka erat öl eller vin eller cognac, som gör att ni kan få ha kläder på kroppen och mat så ni inte svälter ihjäl. Att diskutera men fåntrattar som er är påfrestande för eran sans för vett och kunskap är så otroligt liten så den är försumbar. För att ni skall komma på mycket bättre tankar så sänder jag denna dikt till er för att liksom sansa ner er lite och liksom förstå att vi långtradarchaufförer är blodet i samhället som pulserar i ådrorna. Stoppar det så dör samhället. Hyllningen Dagens dikt den 16 juli 2005 Nr 126 Medelhavets glittrande turkosblåa vatten böljar in mot strandens varma sand. På terrassen där jag sitter med ett glas gott vin på bordet, njuter jag av tillvarons värme. I mitt sinne drömmer jag om flera underbara stunder i Italiens sköna land. Vid Siciliens Palermo blickar jag ut mot en härlig morgon och lyssnar till musikens underbara Amore. Vi går igenom livets olika nyanser och ser tiden rinna iväg i tankens invecklade och sårbara band. I mitt inre, lyssnar jag till Adagio i g-moll av Tomaso Albinoni Fascinationen av de koloritiska nyanserna i stämningsmusiken, gör att de små håren på huden, reser sig, och jag ryser till. De underbara tonerna driver tankarna tillbaka till den gång jag gjorde mitt frieri. Och fortfarande efter många underbara härliga år, sitter min Älskade Kära strax här intill. Doften från den sköna Naturen smeker mitt nasala känselorgan. Njutningen i stundens ögonblick förvandlar drömmarna till verklighet, för vi finns ju fortfarande till. Och ner vid strandens mjuka varma sand, vandrar så sakta fram, en äkta Sicilian. Han sjunger på en välkänd Italiensk melodi Allt det fantastiskt vackra i den Sicilianska Naturen fyller min pupill. Jag lyssnar, och hör Siciliens sång Och jag drömmer mig strax in i en slags melankoli. När jag sitter här med ett glas rött vin och fantiserar på min balkong Det här är Naturens underbara och sköna magi Thore Nu får ni tid till att tänka efter och begrunda livet Thore |
Inlägg #12: Postat: 2010-12-02 09:38:00 | |
lennart lundwall |
Funderar lite över vad poetiska pekoral har med en avdankad långtradarchaffis att göra. Efter att ha skummat Thores märkliga inlägg börjar jag förstå varför minst en skenande jättelastbil om dagen skrämmer skiten ur mig. Det är inställningen till sig själv och sin inbillade insats som samhällets stöttepelare som stör mig mest. Jag är i all blygsamhet en av de arbetande som skapar efterfrågan på alla sorters varor vilket betalar lönen till långtradarmissbrukets - som en del av dom ser sig själva - heliga män. Jag kräver samarbete i trafiken. Det är ju väldigt viktiga frakter ni sysslar med: Frakta mineralvatten hundratals mil genom landet med världens bästa kranvatten är en samhällsinsats som tyder på rejält tilltagen storlek på kepsen. Nej du vännen Thore, din inställning till medtrafikanterna lämnar en del övrigt att önska. Jag hoppas att du är borta från vägarna och njuter din pension med ett glas vin och en drös pekoralistiska diktsamlingar. Såna som du vill jag inte möta på vägarna. Livslögnen och trafiken är svåra nog att uthärda utan din sort.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.