Inlägg #1: Postat: 2010-11-24 06:15:00 | |
aguirre |
Karismatiska ledare ? ...hur långt från sakpolitik skall dom gå ?
Mustacher kanske blir karismatiskt igen ? Sverige behöver ett karismatiskt folk som kan filea upp politikerna. |
Inlägg #2: Postat: 2010-11-24 20:21:00 | |
Leif E Ström |
Thord, såg att du fått en kommentar på Facebook. Balansen mellan den ekonomiska och moraliska solidariteten suddas ofta ut av politikerna då deras budskap i huvudsak bygger på ett kollektivt ansvar.
Jag anser att vi människor inte tänker, lever och verkar kollektivt. Kollektiva handlanden bygger på att flera individer samarbetar. Grundproblemet är att individuella vinster eller nyttor ofta är för liten för att motivera samarbete. Lyckligtvis är Homo sapiens sapiens fortfarande så intelligent att hon förstår att politiska intentioner alltid har inslag av för mycket politiska fripassagerare. Nomenklaturan visste det, och därmed verkställde politiska beslut utan alternativ. Socialdemokraterna behöver inte någon ny karismatisk ledare - partiet behöver en kur politiskt lavemang, och därefter ny diet som är lagad av majoritetens kockar. Först när tillståndet har stabiliserat sig, kan man krydda med visioner. |
Inlägg #3: Postat: 2010-11-25 13:03:00 | |
TRög |
En klåfingrig chefredaktör eller ställföreträdare gillade inte min rubrik som var ;
Socialdemokraterna söker likvidator. De är mot denna ironiskt sarkastiska rubrik som min artikel skall läsas och värderas - tyvärr har en destruktiv anda till skydd för andra åsikter än mina vänt upp och ner på mina åsikter. Jag förstår er kritik - jag skulle själv ha kommit fram till samma konklusion om jag fått del av det som ni tog del av. Tack för att ni tog er tid att kommentera. Ha de gott alla inför julen men framförallt Det Nya Året. Thord Rönngard |
Inlägg #4: Postat: 2010-11-25 13:05:00 | |
Kandinsky |
Jag föreslår Maria Wetterstrand, hon är snygg, karismatisk, intelligent, känd och snart inte längre språkrör. Och hennes åsikter skiljer sig inte längre ett dugg från sossarnas, kriga i Afghanistan, ja till EU.......
|
Inlägg #5: Postat: 2010-11-25 15:19:00 | |
Thomas L. Aabo |
Karismatisk sosse?! Finns det?
|
Inlägg #6: Postat: 2010-11-25 15:27:00 | |
Inger Olsson |
#3 "Socialdemokraterna söker likvidator" hade, per definition, varit helt felaktig rubrik då S A P inte är ett aktiebolag och därför inte har som mål att avvecklas. Men jag förstår din "andemening", vad du är ute efter med anledning av artikelns slutkläm...///
"ledarsocialdemokratiska maktapparaten behöver inte "en ny politik" - den behöver en karismatisk ledare med visioner som faller samman med väljarnas värderingar..."Det som gav SD sådan framgång i det gångna valet..."/// SD fick runt 5 av väljarnas röster. År 2014 val stoppar vi undan rullatorn och tar bort fängelseröster, så slipper vi partiet i framtiden? ///Antar väl att få inbillar sig att Jimmy Åkesson ens är "svärmorsdrömmen"... Möjligen du, Ian Wachtmeister och några få till. Jimmy Åkesson är som en dålig kopia av den värste tysken i "´Allå, ´Allå". Och jag skämtar inte. |
Inlägg #7: Postat: 2010-11-25 16:47:00 | |
TRög |
Min goda Inger Olsson din kunskaper i civilrätt tillhör inte dina starka sidor. Sveriges Rikes Lag reglerar när skyldighet föreligger att tillsätta en livkvidator. - Den gäller även för Sosse-i-Täten. // Så var det med det ..... ///// För övrigt skulle jag bliva djupt besviken om övrigt vrövel uteblev, du är bara sådan ....
|
Inlägg #8: Postat: 2010-11-25 17:04:00 | |
Jan Brunnegård |
EN Karismatisk sosse hette Olof Palme. Han hade en väldig förmåga att få folk med sig på både gott och ont. Jag var ibland nästan rädd för hans inflytande över sin publik - ibland mycket stora folkskaror på Götaplatsen och andra håll. Hans företrädare Tage Erlander lär ha gett ett gott råd "LYSSNA PÅ FOLKET". Men det blev inte Olof Palmes bästa sida men kanske Mona S bästa sida! Behöver SAP nu en Gustav Wasa eller en ny Göran Persson - som pekar med hela handen? Nej tack!
|
Inlägg #9: Postat: 2010-11-25 17:22:00 | |
Inger Olsson |
#7 Jepp... Tack för komplimangen! Är av naturen djävulskt ödmjuk. Med din karisma - är du "likviderande" murveldanare på Info 14?
|
Inlägg #10: Postat: 2010-11-25 17:48:00 | |
Dag Nilsson |
Socialdemokratin behöver framförallt fråga sig vad som egentligen hände den 28 febr 1986. Det enkla svaret lider av en svår brist - det bygger på lika delar rädsla och lögn. Sannolikheten för att en mördare tar fel på offer och av misstag råkar mörda den för tillfället, av vissa människor extremt hatade statsministern, är så löjligt låg att ett tunnare halmstrå aldrig i den politiska historien kommit i fråga. --- Att samma parti uppvisar samma extrema naivitet en gång till efter den 10 sept 2003, och tror på ett rent impulsmord eftersom utrikesministern råkar skymta förbi, visar att man är helt bortkollrade. Sverige har varit med om en statskupp utan att folk verkar ha fattat någonting. Sossarna består idag av ett slags kryptofascister i ledningen och ett antal medlemmar som verkar rätt nöjda med vad Det Nya Arbetarpartiet missionerar. --- Som femtonåring var jag SSU-ordförande i Norrtälje. I årets val röstade jag inte ens eftersom jag vägrar att legitimera ett system som systematiserat lögn.
|
Inlägg #11: Postat: 2010-11-25 21:01:00 | |
Janne B |
Kryptofacister är naturligtvis en fullständigt orättfärdig beskyllning...
|
Inlägg #12: Postat: 2010-11-26 09:38:00 | |
Per W |
#10 Dag Nilssons fantasivärld passar bäst hos Harry Potter. Det kanske var dödsstrålen som var i farten igen...
Det skulle vara intressant att veta på vilket sätt den mittorienterade och USA-vänliga Anna Lind var ett hot och mot vad. |
Inlägg #13: Postat: 2010-11-26 09:41:00 | |
Per W |
Att höga svenska politiker hade för vana att larva omkring utan bevakning var naturligtvis problemet och nåt man först efter två mord lärde läxan av.
|
Inlägg #14: Postat: 2010-11-26 09:54:00 | |
Dag Nilsson |
Hur vore det om herrarna vågade tänka efter själva på sannolikheten att en statsminister och en utrikesminister från samma maktsfär blir helt slummässigt mördade inom loppet av några år. Kanske skulle ni fundera på att bilda sällskapet Sveriges Förenade Naivister - för oss som vill ha kvar vår barnatro på den goda världsliga makt, som vill allas väl. Första årsmötet kunde ha som tema: Vad kan det vara som ligger bakom uttrycket - "Die dummen Schweden"!
|
Inlägg #15: Postat: 2010-11-26 10:50:00 | |
Leif-Arne |
#14 Hur ser din beräkning av hur stor sannolikheten är att en statsminister och en utrikesminister mördas inom ett par års tidsrymd? Vilka parametrar ingår i beräkningen?
|
Inlägg #16: Postat: 2010-11-26 15:59:00 | |
Thomas L. Aabo |
Dag inlägg 14. Kan det vara tyskar som lärt känna svenskar?! ;-
|
Inlägg #17: Postat: 2010-11-26 20:57:00 | |
Dag Nilsson |
#15 Leif-Arne, vi kanske kan hjälpas åt. Under de senaste 250 åren har fyra mycket högt uppsatta politiker mördats i Sverige. Gustav III, Axel von Fersen, Olof Palme och Anna Lindh. Gustav III var klart planerat. Von Fersen var med stor säkerhet planerat och i vart fall visste mördarna om var de skulle finna honom. --- Kanske är det så att helt slumpmördade människor på regeringsnivå inte ens står att finna i Sveriges historia under alla de år man kan tala om regering för hela Sverige. --- Plötsligt händer det som måste vara nära nog världsunikt. En knarkare är ute i mordärende. Många människor är ute på stan. Plötsligt skjuter knarkaren ihjäl en man. Det kunde ha varit nära nog vilken svensk medelålders man som helst, men det råkade vara Sveriges statsminister. Sjutton år senare är det dags igen. Ingen som helst planering. Fan, där går ju utrikesministern. Henne hugger jag ihjäl. --- Jag är inte så slängd i sannolikhetsberäkning. Men antagligen får man kolla upp hur många som blir mördade av misstag i Sverige per år. Alltså planerat mord med skjutvapen som drabbar fel person men inte handlar om en ren skjutmiss. Jag tror inte det sker mer än ett sådan mord per tio år. Kanske är det högt räknat. Vad tror du? Om ca en miljon svenska män kan komma ifråga för mordmisstag så borde det drabba en statsminister högst en gång vart tio miljonte år. Sannolikheten för att ett mord på stundens ingivelse och utan någon som helst planering skall drabba, en inom samma politiska parti trolig efterträdare till den mördade statsministern, inom två decennier - den måste väl nu bli så låg att den är försumbar. För att tala med Tage Danielsson. --- Om du Leif-Arne - eller annan läsare - kan göra ett sannolikare överslag än jag, så tar jag gärna del av det.
|
Inlägg #18: Postat: 2010-11-26 22:58:00 | |
Leif-Arne |
Att beräkna sannolikheten för att en statsminister blir sjuten av misstag är omöjligt, för det första så går det aldrig att bestämma vilka parametrar som måste finnas med i en sådan beräkning, dessutom så är storleken av sagda parametrar till största delen okända. Ergo: det går inte att beräkna en sådan sannolikhet och försvara den. Slutligen, att något är osannolikt är inte detsamma som att något är omöjligt. Fråga vem som helst som köpt en Jokerlott. Emedan, att argumentera för att något måste vara en konspiration därför att det inträffande är alltför osannolikt för att vara en tillfällighet, samtidigt som man inte vet ett dugg vad sannolikheten i fråga verkligen är, därför att den är omöjlig att beräkna är ett typiskt resonemang för en konspirationsteoretiker.
|
Inlägg #19: Postat: 2010-11-26 23:12:00 | |
GunnarL |
18/ Den kommentaren var fin! Jag fattade inte ett skit, men förmodligen gör Dag Nilson det. Lycka till för övrigt i Visby om Du nu verkligen skall flytta dit. Jag skulle haft svårt att lämna Mönsterås, fastän jag bara varit där en gång - och då var det sommar och sol.
|
Inlägg #20: Postat: 2010-11-26 23:25:00 | |
Leif-Arne |
#19 Dit min hustru går dit går jag åxå. Dessutom tar det bara 3 timmar med båten över till O:hamn. Bluesfestivalen kommer jag inte att missa.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.