Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#15 Leif-Arne, vi kanske kan hjälpas åt. Under de senaste 250 åren har fyra mycket högt uppsatta politiker mördats i Sverige. Gustav III, Axel von Fersen, Olof Palme och Anna Lindh. Gustav III var klart planerat. Von Fersen var med stor säkerhet planerat och i vart fall visste mördarna om var de skulle finna honom. --- Kanske är det så att helt slumpmördade människor på regeringsnivå inte ens står att finna i Sveriges historia under alla de år man kan tala om regering för hela Sverige. --- Plötsligt händer det som måste vara nära nog världsunikt. En knarkare är ute i mordärende. Många människor är ute på stan. Plötsligt skjuter knarkaren ihjäl en man. Det kunde ha varit nära nog vilken svensk medelålders man som helst, men det råkade vara Sveriges statsminister. Sjutton år senare är det dags igen. Ingen som helst planering. Fan, där går ju utrikesministern. Henne hugger jag ihjäl. --- Jag är inte så slängd i sannolikhetsberäkning. Men antagligen får man kolla upp hur många som blir mördade av misstag i Sverige per år. Alltså planerat mord med skjutvapen som drabbar fel person men inte handlar om en ren skjutmiss. Jag tror inte det sker mer än ett sådan mord per tio år. Kanske är det högt räknat. Vad tror du? Om ca en miljon svenska män kan komma ifråga för mordmisstag så borde det drabba en statsminister högst en gång vart tio miljonte år. Sannolikheten för att ett mord på stundens ingivelse och utan någon som helst planering skall drabba, en inom samma politiska parti trolig efterträdare till den mördade statsministern, inom två decennier - den måste väl nu bli så låg att den är försumbar. För att tala med Tage Danielsson. --- Om du Leif-Arne - eller annan läsare - kan göra ett sannolikare överslag än jag, så tar jag gärna del av det.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?