|
Inlägg #1: Postat: 2010-11-22 12:53:00
|
|
Janne B |
SÅ länge Hemvärnet höll till i skogarna med uråldrig utrustning burna av gamla män så kunde nog ett leende vara på plats. Men nu har Hemvärnet fått mängder av modern utrustning från nedlagda regementen och manskapet har föryngrfats avsevärt.Vi närmar oss en modern folkarme.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-11-22 13:29:00
|
|
Leif-Arne |
Jo utrustningen har moderniserats, det är mest vad gäller fordonsbiten det brister, de gamla 20 lastbilarna och liknande är under utfasning och har inte ersatts. Försvaret är idag beroende av hyrbilar.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-11-22 13:42:00
|
|
jan Brunnegård |
Jag har sett bilder på hur de kör omkring med Bandfordon från Hägglunds - det är inte illa. Det måste finnas otroliga förråd efter nedlagda regementen. Brandförsvaret Räddningstjänsten tycks också ha fått ta över en del bra saker....
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-11-22 14:44:00
|
|
Leif-Arne |
Bandvangnarna är egentligen mer till nytta norröver, de drar vansinnigt mycket bränsle och är bäst på snö.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-11-22 15:24:00
|
|
Jan Brunnegård |
Då ska jag inte köpa en sådan trots att det snöat här i dag. // När jag bodde på Öland gick en skröna om att en bandvagn mitt ute i en flkera dagars snöstorm kört över taket på en stuga - som de letade efter för att ge mat till de som bodfde där.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-11-22 17:51:00
|
|
Leif-Arne |
Hägglundaren var först utrustade med V6 motorer från Volvo De olycksamma PRV motorerna de fick bytas eftersom de inte höll, nu sitter det Ford motorer i dem. I terräng drar de ca 25 liter milen, så det vill till att man inte behöver tanka dem med sitt eget bensinkort. Räddningstjänsten på Öland har några Hägglundare, de klara det mesta då det blåser på Alvaret, utom stenmurarna.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-11-22 19:56:00
|
|
jan b runnegård |
JA det gick flera skrönor på Öland om dessa maskiner. Undrar vad en tung stridsvagn drar då....
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-11-22 19:57:00
|
|
jan b runnegård |
SÅG du förresten serien Hemliga Rum för några dagar sedan. Om hur man skulle bygga en sjö eller damm mitt på Öland 1940 för att stoppa tyskarna...
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-11-22 20:12:00
|
|
Leif-Arne |
#8 Ser inte så mycket på TV eftersom jag kastat ut min, men det låter lite omständigt att planera en sådan damm. Just den enorma aptit på bränsle är stridsvagnars svaga punkt. Tyskarna hade initialt stora framgångar med sitt pansar i Sovjet, blev sedan många gånger stående med tom tank. Underhållet skedde ofta med hästkärror. Vi lätta förband i Norr var tränade, inte främst för att möta den hårda fronten, utan att ligga lite bakom och djäklas med deras underhåll.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-11-22 21:01:00
|
|
GunnarL |
Bra artikel Leif-Arne. Själv har jag gjort 15 månaders värnplikt plutonchefsskola, vartill kommer frivilligt 6 månader kadettskola 3 mån och reservoff.kurs 3 mån.. Därtill ett par repmånader i stridande förband innan jag kom in i något som kallades försvarsgrupper där jag gjorde 4-5 veckolånga tjänstgöringar. Och då kom jag i kontakt med hemvärnet, som faktiskt på den tiden mycket bestod av äldre gentlemän. Men det var inga herrar som jag skulle velat möta i strid - de var den typ som sköt först och frågade sen. De här kortare tjänstgöringarna var väldigt intressanta, befolkade med en mängd högutbildade och vältaliga akademiker. Bl.a. professorn i historia Lars-Erik Larsson visade oss runt i de lokala, historiska sevärdheterna. Jag fick ut mycket av det.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-11-22 21:06:00
|
|
GunnarL |
forts. Sen kan även jag tycka att tanken på allmän värnplikt och ett folkförsvar är en god tanke. Med med tanke på det försvarsstrategiska läget, där väl egentligen inte Sverige är utsatt för något militärt hot, skulle jag vilja byta ut värnplikten mot en form av "civil" värnplikt. Varje ung människa skulle exempelvis kunna tjänstgöra inom vårdsektorn ett halvår eller ett år av sitt liv. Det tror jag skulle stärka den nationella sammanhållningen och dessutom skulle alla ungdomar få se lite av livets baksida och lära sig torka lite skit. Det tror jag vore bra!
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-11-22 21:23:00
|
|
jan b runnegård |
Kan man leva utan tv och fortsätta att vidga sina kunskaper. JA du kan det tydligen Leif-Arne. Jag ser minst ett TV program per kväll som jag tycker är mkt värdefullt för mig. // Givande dialog om Hemvärnet Tack
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-11-22 21:36:00
|
|
Leif-Arne |
#12 Jo tack vare nätet så kan man ta hem de flesta sevärda program i datorn. Jag bestämde mig helt enkelt för att TV:n hade blivit en tidstjuv för mig. Även om det aldrig var min avsikt så hände det alltför ofta att jag blev sittande med något underhållningsprogram som bara var övermåttan fånigt. Så jag bestämde att en bra morgontidning och ett bredband fick räcka. Hellre underhåller jag mig själv med lite Hammondspel än ser något underhållningsprogram på TV:n. Inte för jag är bättre, långt ifrån, men det är mycket mer underhållande, för mig.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-11-22 21:40:00
|
|
Leif-Arne |
#11 Tack Gunnar för dina kommentarer. Då har vi åtminstonde starten gemensam, jag gick även plutonchefsskola, sedan gick jag inte vidare. Men det är inte fy skam att vara sergant heller, det är ju armens ryggrad. Bilden är som du kanske förstår tagen i en skog, helt nära dig, för några veckor sedan.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-11-22 21:51:00
|
|
GunnarL |
14/ Leif-Arne, Jag blir givetvis nyfiken när Du skriver "helt nära dig". Var höll ni till? Kanske i Kostaområdet? Eller är det en militär hemlighet? Du verkar vara väl bevandrad i min födelsebygd. Bl.a. har Du skrivit någon novell som hade anknytning till Eriksmåla om jag inte minns fel. Jag är född och uppväxt i Åfors, men numera bor jag lite längre västerut - närmare bestämt i Grimslöv, vid Åsnens fagra strand.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-11-22 22:06:00
|
|
Leif-Arne |
Visst är det Kosta. Jag har varit en del runt ikring trakterna, inte bara i grönkläder. Min brors fru har ankytning till Eriksmåla.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-11-22 22:34:00
|
|
GunnarL |
16/ Även jag har krigat i de skogarna. Räddast blev jag när en råbock for upp två meter framför mig. Den var värre än de grönklädda fienderna. Men i de där trakterna har jag varit med om att dra mången kilometer telefontråd och skött sambandet för en hel bataljon. Roligt ändå att finna en gemensam kontaktpunkt. Min far var hyttmästare i Åfors i nästan 40 år, min farbror var mästare i hyttan, min farfar var en mästerlig slipare, min mormor svepte glas, min morfar var packare och chaufför åt direktören, min mor var först i måleriet och sedermera glassynare. Själv var jag feriearbetande i hyttan från det jag var tio år med andra ord typiskt barnarbete men jag stod ut med det. Jag avancerade så småningom till ben- och fotanfångare men som tur var så förbjöd mina föräldrar mig att bli glasarbetare - även om jg förvisso hade handlaget. De ville att jag skulle studera, och förmodligen hade de rätt.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-11-22 23:30:00
|
|
Leif E Ström |
Vet du vad Leif-Arne? "Dom säger att fienden numera är snäll", jag tror att hemvärnet aldrig varit så malplacerad som idag. Detta uttalande inte förutan modern teknisk utrustning och i avsaknad av gamla trötta män, utan med friska ersättare som är pålästa inför nya tekniska utmaningar. Sveriges bästa försvar borde vara att minera hela Östersjön vid krigshot och förstärka våra flygflottiljer mot de yttre "snälla" hotet. Men personligen tror jag att kommande hot kommer inifrån. Försvarsskolan och Centrum för asymmetriska hot och terrorismstudier ger i nuläget till hands en oro för hot mot vår demokrati och värdegrund. För att stävja fullt utvecklade inhemska våldsaggressioner mot det civila samhället behövs det ett nytt inre försvar, med en krigsföring i alla dess former och som kan operera i full kraft utan att civilbefolkningen utsätts för fara. Som det ser ut idag kan inte Polisen och de gröna hemvärnsgubbarna klara av den uppgiften. Jan Myrdal satte skräck i regeringen 1968 och beskrev att svensk lag fick sätt in militär mot civila vid strejker och hyreskonfliker. Rätteligen skulle det varit under ”upplopps stillande”. Dåtida regering 1969 upphävde tillägget, men försäkrade sig om att via enbart ett enkelt riksdagsbeslut kunna återinföra möjligheten. Om dessa uppgifter stämmer så skulle jag önska att du kunde ansluta dig till en kommande mer fungerande verksamhet i framtiden istället.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-11-23 01:43:00
|
|
Leif-Arne |
#18 Som jag skrev, det finns en hel del fördommar.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2010-11-24 10:10:00
|
|
Per W |
GunnarL vill införa tvångsarbete! Jag tror det är bättre med studier och riktiga arbeten och bevare mig för att bli gammal eller sjuk och få omvårdnad av en tvångsrekryterad amatör som är totalt saknar motivation och kunskap. Som om sjuk- och ädrevården inte skulle ha nog med problem!
|
| |