Islam begår intellektuellt självmord

Den här tråden diskuterar artikeln Islam begår intellektuellt självmord.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2010-11-23 15:41:00
pal84
Jag kan poängtera explicit på Forsbloms motsägelsefulla argument om han har ögon att titta på detta klipp om tre unga flickor från Västbanken som med sitt avantgarde lyckats utveckla och konstruera ett elektroniskt styrt skepp för blinda individer. Länk: youtube.com och Länk: youtube.com

Nu undrar jag på vilket sätt definierar du att dagens vetenskap är inte i symbios med Islam herr Forsblom? Att läsa "The closing of The Muslim Mind" skulle inte vara fel trots att man kan upptäcka dess brister som inte korresponderar fakta. Mitt tips är att utforska mer av dagens muslimska forskare inom vetenskap istället för att begränsa den.
Inlägg #22: Postat: 2010-11-23 15:44:00
Thomas L. Aabo
Bra och initierad artikel Forsblom.
Inlägg #23: Postat: 2010-11-23 15:51:00
Thomas L. Aabo
Ibrahim inlägg tolv. Vilken verklighet om någon?! lever du i?!
Inlägg #24: Postat: 2010-11-23 19:55:00
forsblom
#pal84. Författaren av "The Closing of The Muslim Mind" nämner bland annat 1 Att Spanien översätter fler böcker per år än vad hela arabvärlden har gjort under de senaste tusen åren. 2 Att muslimer i Saudiarabien fortfarande inte tror på att människan har varit på månen. 3 Att muslimsk media ofta rapporterar om naturkatastrofer, som tsunamin i Thailand och orkanen Katrina i New Orleans, som initierade av Gud. 4 Att Pakistan är en nation som ser vetenskapen som ogudaktig eftersom Gud inte har gett naturen en rationell ordning värt att undersöka. Det här är förstås generaliseringar men det är inte desto mindre sanna och träffsäkra. Jag har tidigare nämnt att det finns många lärda muslimer som bryter mot mönstret och som vill återuppväcka den lärdomstradition som har gått förlorad i islam. Inledning på min artikel är bara ett exempel. Flera andra lärda nämns i boken. Men att säga att Koranen, liksom Bibeln, är skrivet av människor under en viss historisk tid, är förenat med livsfara i den muslimska världen. Och dessa reformister lever ständigt under dödshot, också när dom lever i västvärlden.
Inlägg #25: Postat: 2010-11-23 22:55:00
pal84
Hur du än försöker påskina dina salomoniska påstående om att Spanien till exempel har översatt flera böcker mer än hela arabvärlden låter bara mer excentriskt och absurt eftersom du inte har eller inte är villig att vara insatt med att skilja mellan de korrupta västvänliga regimer över hela arabvärlden och de muslimska organisationer som vinnlägger sig en reform för att påbjuda utbildning och vetenskap. Med din postulat av att Koranen är skriven av en människa är inte bevisat eftersom inte ett enda ord/bokstav modifierats sedan dess uppenbarelse för ungefär 1400 år sedan. Istället att fokusera dig på vad de korrupta regimers egna tolkningar av Koranen läs här istället Forsblom. Länk: islamguiden.com
Inlägg #26: Postat: 2010-11-24 01:18:00
pal84
För att vara mer klar och tydlig stämmer mycket väl att i ditt postulat om att Spanien har översatt fler böcker än hela arabvärlden Forsblom idag med tanke på att det inte existerar någon spirituell protagonistisk ledare som är utvald av folket varken i arabvärlden eller i Pakistan. Nota bene att det föreligger olika trosinriktningar inom Islam i ekvivalens till Kristendomen. Till exempel katolicismen, protestantismen, ortodoxa och så vidare.
Inlägg #27: Postat: 2010-11-24 10:48:00
Bizon
pal84 #21 Den elektroniska blindkäppen uppfanns och fanns även i produktion samt användes av en del blinda för trettio år sedan. Trots detta föredrar de flesta den vanliga ganska långa och i dag tämligen lätta blindkäppen av glasfiberrör då den kommunicerar mer direkt som ett morrhår på en katt via den tränade handens känslighet direkt till den oseendes tolkningsförmåga - utan batterier, utan krånglande elektronik mm. ---------- Men jag vill inte ta ifrån flickorna glädjen och engagemanget för en god sak, inte heller den del av den någorlunda upplysta "muslimska världen" som låtit flickor komma så högt i fråga om studier och framgång. Men det som skulle vara intressant är om man skulle göra en jämförande studie mellan - låt oss säja den "muslimska världens", den "kristna världens", och den "judiska världens" människor i fråga om hur många flickor som i vuxen ålder kan konkurrera med män i samhället på någorlunda lika villkor och hur stort inflytande som respektive religiöst liv har på respektive samhällsbildning så skulle man kunna få ett mått på var på en "medeltidsskala" respektive religion står och hur stor jämlikhetsfaktor det ena eller det andra religiöst betingade samhället/landet är. Jag har fått det intrycket att religiöst indoktrinerade debattörer utgår från sin egen situation och därmed glömmer att det globalt sett föreligger enorma kulturella skillnader inom respektive religion beroende på var dessa är belägna. Forts//
Inlägg #28: Postat: 2010-11-24 10:58:00
Bizon
//forts. Inte för att lycka är en mänsklig rättighet, men ett annat sätt att försöka ta reda på respektive religions berättigande och värde för den mänskliga individen är att mäta graden av lycka och tillfredsställelse respektive religiösa föreställning eller frånvaro av ger individen under dennes livsbana. I det fallet kan man ju redan från början sortera bort alla religioner som ser jordelivet i första hand som en plåga som ska genomlevas för att kunna uppnå saligheten i himmelen - något som genomsyrade kristendomen för inte så länge sedan, och än i dag är en central föreställning i en del andra religioners förkunnelse - något som jag anser vara en oerhört farlig föreställning då detta triggar offermentaliteten mer än mycket annat.
Inlägg #29: Postat: 2010-11-24 18:33:00
Ibrahim
Leif-Arne #19. Det beror VAR man vill bilda en religiös stat. Här i norra Europa är det inte troligt att man slår tvärt och börjar integrera religionen i politiken. Men i andra regioner runt om i världen har man i många århundraden, om inte årtusenden integrerat religionen med politiken. Och det har fungerat rätt bra, om man nu får bortse från diverse statskuppförsök. Hur pass mycket religion och politik bör integreras är alltså upp till befolkningen denna politik ska prägla, som får fatta det beslutet. Ingen har rätt att säga vad andra bör göra. Vare sig om man är för eller emot integrationen av religion och politik.
Inlägg #30: Postat: 2010-11-24 18:40:00
Ibrahim
Forsblom #24. Du säger ju själv att denna bok består av generaliseringar. Är det då värt att lyfta fram denna bok och rekommendera den till läsare som lär sig om grunderna i Islam? Hur tycker du då att vi ska lära folk om Judendomen? Ska vi rekommendera de att läsa GT Toran, eller titta på någon TV-serie som producerades av en jude? Tycker du att vi ska relatera illasinnade judar i ockuperade Palestina till Judendomen, på samma sätt som du försöker relatera "fanatiska muslimer" till Islam? Att det ena är antisemitism medan det andra inte är islamofobi är ju bara en tolkning som vissa gör. En intressant grej som du skriver om är ju saudierna som inte tror på månlandningen. Då undrar jag; är de amerikaner som inte tror på månlandningen också saudier? Verkligheten är att debatterna om vad vetenskap egentligen är är mycket hätskare här hemma än i den muslimska världen.
Inlägg #31: Postat: 2010-11-24 18:50:00
Leif-Arne
#29 Spelar ingen som helst roll var. Religion och stat måste hållas separata, allt annat är en inskränkning av individens frihet. Ihopblandning har aldrig varit bra, Turkiets modernisering från tidigt 1900 tal är ett exempel på vikten av en sekulär stat. Nota bene, detta hindrar på intet sätt individen att utöva sin religion, det viktiga är att den rätten gäller alla, men undantaget att ingen får inskränka en annans frihet med hänvisning till sin tro. Ett sådant hinder är t.ex. förbudet att konvertera från islam till annan religion.
Inlägg #32: Postat: 2010-11-24 19:37:00
forsblom
#30 Ibrahim. Ursäkta min frånvaro men jag har haft annat att göra i dag. Ja visst, det är sant att all form av form kunskap och vetenskap innehåller ett visst mått av generaliserningar, det är ofrånkomligt, människan är inte Gud och vi kan inte omfatta alla detaljer av verkligheten. Det lämnas alltid ett utrymme att kritisera forskning och vetenskap, lika mycket som det alltid finns ett utrymme att kritisera religiösa läror. Det som var avgörande för mig att uppmärksamma boken är att den tillför ny kunskap. Vi har länge vetat ATT islam har problem, det kan vi daglien läsa och höra om i media, men vi har fram till nu inte vetat VARFÖR det har gått fel. Och det är själva huvudsyftet med boken. Men det intressanta är att vi samtidigt kan reflektera över kristendomens historia, när man läser boken, särskilt den protestantiska, där credot lyder Bibeln allena, och ingenting annat än Bibeln, på samma sätt som Koranen upphöjs till den högsta och felfria kunskapskällan i majoritetens islam. Det är farligt och det är en lära som skapar ett vi och dom. Och när känslan av vi och dom har vuxit sig tillräckligt stark, då finns klivet till fascism inte långt borta.
Inlägg #33: Postat: 2010-11-24 20:16:00
Leif-Arne
#32 "protestantiska, där credot lyder Bibeln allena, och ingenting annat än Bibeln, på samma sätt som Koranen upphöjs till den högsta och felfria kunskapskällan i majoritetens islam. Det är farligt och det är en lära som skapar ett vi och dom. Och när känslan av vi och dom har vuxit sig tillräckligt stark, då finns klivet till fascism inte långt borta." Om man skulle drista sig till ett ifrågasättande så är det ju inte främst i det protestantiskt dominerade Europa det funnits facistista regimer, däremot i katolskt dominerade. Emedan, det är dessbättre historia, det är i stater där staten gått in och avgjort religiösa dogmers giltighet förtryck uppstår. Det må vara Spanien under Franco eller dagens Iran.
Inlägg #34: Postat: 2010-11-24 21:01:00
Lasse Wilhelmson
# 33, Leif-Arne, jag tror som du att det är bäst att hålla isär stat och religion. MEN, vi bör hålla i minnet att till exempel Iran inte har anfallit eller ockuperat något annat land och att alla de nykoloniala krigen utförs av stater som dels är icke-slam, dels håller isär stat och religion - eller hur? Jag manar att vi trots allt måste se till praktiken, det vill säga vad som i verkligheten är bra för de flesta människor eller ej. Och där tror jag att alla religioner och ideologier har ljusa och mörka sidor och ibland används av makthavare för förtryck, men ibland även ibland har varit vägledande för folkens befrielse.

mvh

lasse w
Inlägg #35: Postat: 2010-11-24 21:02:00
forsblom
#33 Leif-Arne. Du kan inte skylla på kyrkan för att två katolska länder tillämpade fascism. När det gäller Spanien så tvingades kyrkan att söka skydd hos Franco i tyst protest, istället för att stödja den anarko-kommunistiska fraktionen, eftersom de röda förföljde kyrkan från början och mördade präster och nunnor och förstörde kyrkor och skändade katolska gravar. Historien om Italien vet jag ingenting om, men jag vet att kyrkan många gånger har betett sig illa, både i år och i dag. Men dess bättre har det hänt mycket i den katolska kyrkan efter det Andra Vatikankoncilet som hölls i början på 1960-talet. Ett exempel är att kyrkan i dag erkänner att det finns sanningar i alla religioner och om människor som inte har lärt känna kyrkans lära, lever efter de inneboende moraliska och etiska naturlagarna som finns inom alla människor så kan hon nå frälsning. Något motsvarande finns knappast i de protestantiska kyrkorna och då menar jag inte Svenska kyrkans totala avfall från kristendomen. Det sistnämnda är betydligt värre, eftersom de har lärt känna Kristus men att de har förkastat honom.
Inlägg #36: Postat: 2010-11-24 21:09:00
forsblom
#34 Lasse. Sverige ligger långt efter andra länder när det gäller att skilja på stat och religion, det har inte funnits några katolska "statskyrkor" på flera hundra år, men fortfarande har den svenska politiken inte släppt greppet om kyrkan, eftersom alla partier ställer upp i kyrkovalet och det är denna samling som i praktiken styr kyrkan. Än så länge är skilsmässan teoretisk.
Inlägg #37: Postat: 2010-11-24 21:44:00
Janne B
Statskyrkan förvandlades till Kommunalkyrka år 2000. DVS att det i huvudsak de lokala kommunala partierna som utkorar kyrrkofullmäktige osv. Jag tror att Folkpartiet nästan helt har slutat att ställa upp - av praktiska och ideella skäl. En nyhet är att det , är många helt lokala kyrkopartier som ställer upp i valen. Sv Kyrkan utser numera präster, prostar, biskopar på egen hand. Förr var regeringen engagerad i detta.
Inlägg #38: Postat: 2010-11-24 21:49:00
Lasse Wilhelmson
OK Forsblom, men jag tycker att du skall begrunda mitt senaste inlägg #34

mvh

lasse w
Inlägg #39: Postat: 2010-11-24 23:03:00
forsblom
"38 Hej igen Lasse. Jag har begrundat din kommentar och jag har kommit fram till att man inte ska beskylla islam för Saddam Husseins Baathparti, men jag har också kommit fram till att det inte är politiska orsaker som ligger bakom arabstaternas och Irans hotelser och krigföring mot Israel. Det är för att Israel, enligt Koranen, ockuperar islamsk mark och att islam är lika mycket politisk som religiös, politisk islam. Däremot kan vi tycka vad vi vill i våra ombonade stugor om enväldiga härskare i arabstaterna, men faktum är att de förhindrar arabvärlden från att förvandlas till teokratiska stater modell Iran.
Inlägg #40: Postat: 2010-11-24 23:47:00
Lasse Wilhelmson
# 39 Forsblom, jag tror inte att du riktigt förstår vad jag menar och ger exempel på. De som har makten kan göra och har gjort vad skit som helst av både religion och ideologi. Och faktum kvarstår ju, nämligen att det är de kristna staterna som skiljer mellan religion och stat som nu ockuperar muslimska teokratier som förenar religion och stat. Trots detta anser jag att det är en fördel om man håller isär stat och religion, men jag utesluter inte att människor kan leva ett fullgot och bra liv även i teokratier.Det handlar ju till syvende och sist inte om vad man förfäktar, utan om vad man gör.

mvh

lasse w
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...