Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#30 Ibrahim. Ursäkta min frånvaro men jag har haft annat att göra i dag. Ja visst, det är sant att all form av form kunskap och vetenskap innehåller ett visst mått av generaliserningar, det är ofrånkomligt, människan är inte Gud och vi kan inte omfatta alla detaljer av verkligheten. Det lämnas alltid ett utrymme att kritisera forskning och vetenskap, lika mycket som det alltid finns ett utrymme att kritisera religiösa läror. Det som var avgörande för mig att uppmärksamma boken är att den tillför ny kunskap. Vi har länge vetat ATT islam har problem, det kan vi daglien läsa och höra om i media, men vi har fram till nu inte vetat VARFÖR det har gått fel. Och det är själva huvudsyftet med boken. Men det intressanta är att vi samtidigt kan reflektera över kristendomens historia, när man läser boken, särskilt den protestantiska, där credot lyder Bibeln allena, och ingenting annat än Bibeln, på samma sätt som Koranen upphöjs till den högsta och felfria kunskapskällan i majoritetens islam. Det är farligt och det är en lära som skapar ett vi och dom. Och när känslan av vi och dom har vuxit sig tillräckligt stark, då finns klivet till fascism inte långt borta.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?